KURIKULUM G - KVALITNÍ ŠKOLA - informace o výzkumu na gymnáziích - KURIKULUM G - Kvalitní škola: KURIKULUM G - KVALITNÍ ŠKOLA

KURIKULUM G - KVALITNÍ ŠKOLA

Kvalitní škola - výzkumná aktivita projektu KURIKULUM G, který byl realizován Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze (od 1. 7. 2011 součástí Národního ústavu pro vzdělávání). Projekt KURIKULUM G probíhal v letech 2009-2011 a byl spolufinancovaný z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Cílem aktivity Kvalitní škola bylo popsat, vysvětlit a vyhodnotit procesy zavádění Rámcového vzdělávacího programu (RVP), tvorby Školního vzdělávacího programu (ŠVP) a jeho realizace na gymnáziích. Úkolem bylo současně zjistit, které faktory uvedené procesy ovlivňují a jaké funkce jsou prostřednictvím kurikulárních dokumentů naplňovány. Výzkum Kvalitní škola se uskutečňoval ve spolupráci s Institutem výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.

Výzkumná aktivita byla rozdělena do 4 hlavních modulů:

  • Řízené rozhovory
  • Dotazníkové šetření
  • Případové studie
  • Videostudie

Souhrnné informace o výzkumu kurikulární reformy na gymnáziích byly představeny na závěrečné konferenci projektu KURIKULUM G, která se uskutečnila 30. listopadu 2011 v Praze. Více informací o konferenci najdete>>zde<<.

Výsledky jednotlivých fází výzkumu jsou shrnuty v následujících publikacích:

  • Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality - výsledky expertního šetření kvality školy a kurikula, které proběhlo mezi učiteli a řediteli gymnázií v červnu a v červenci 2011 
  • Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím - výzkumná zpráva představuje videostudie jako jeden z možných hospitačních nástrojů založený na videozáznamech vyučovacích hodin; na příkladech videozáznamů 3 vyučovacích hodin z gymnázií jsou zde ve vztahu ke klíčovým kompetencím analyzovány vybrané výukové situce
  • Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula - výsledky ze třetí etapy výzkumu kurikulární reformy
  • Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření - výsledky druhé etapy výzkumu Kvalitní škola
  • Kurikulární reforma na gymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol - metodický postup a výsledky první etapy výzkumu

Všechny publikace jsou k dispozici a ke stažení v tomto digifoliu.

Souhrnné informace o výzkumu Kvalitní škola (studie Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení) byly uveřejněny v Pedagogické orientaci číslo 4/2011.