Čtenářská gramotnost - Čtenářská gramotnost: ČG českých žáků v mezinárodním srovnání

Aktualita

čtenářská gramotnost, tisková zpráva

PISA 2015

Zjištění:

Výuka by měla zahrnovat:

  • významné faktory motivace žáků: radost, zvídavost, dobré pocity, radostné očekávání;
  • cílenou, laskavou zpětnou vazbu, ocenění, pochvalu, sdílení vzdělávacích úspěchů a kladné osobnostní vzory;
  • takové metodické a didaktické postupy v předmětech, které budou obsahovat rozvoj znalostí, a budou také rozvíjet jejich badatelské a experimentální dovednosti a schopnosti řešit problémy vycházející z reálných životních situací;
  • zaměřit se na všech stupních na rozvoj čtenářské gramotnosti u nadaných a mimořádně nadaných žáků odpovídajícími přístupy a postupy;
  • zamezovat nadbytečně, škodlivé selektivitě vzdělávacího systému, která přispívá k prohlubování rozdílů mezi žáky a mezi školami. 

Další doporučení - dlouhodobá podpora učitelů:

  1. neustálý zájem o jejich práci
  2. zájem o potřeby učitelů
  3. systematizace jejich dalšího vzdělávání
  4. konstruktivní zpětná vazba
  5. důraz na jejich kvalitní práci 
  6. podporovat vznik a fungování neformálních oborových nebo předmětových skupin učitelů, které sdílejí zkušenosti jak při osobním kontaktu, tak i na sociálních sítích
  7. vést je k pochopení, že škola nemá monopol na předávání informací (změna úlohy školního vzdělávání vzhledem k distribuci informací)

Celá Národní zpráva zde.

*