6.2 Průřezové téma Výchova demokratického občana - Průvodce upraveným RVP ZV: Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka

Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka

V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:

  • vede k aktivnímu postoji v obhajování a dodržování lidských práv a svobod 
  • vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti
  • umožňuje participovat na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti za tato rozhodnutí a s vědomím jejich důsledků 
  • rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti
  • prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování
  • vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlení

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:

  • vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému postoji v životě
  • vychovává k úctě k zákonu
  • rozvíjí disciplinovanost a sebekritiku
  • učí sebeúctě a sebedůvěře, samostatnosti a angažovanosti
  • přispívá k utváření hodnot, jako je spravedlnost, svoboda, solidarita, tolerance a odpovědnost
  • rozvíjí a podporuje schopnost zaujetí vlastního stanoviska v pluralitě názorů
  • motivuje k ohleduplnosti a ochotě pomáhat zejména slabším
  • umožňuje posuzovat a hodnotit společenské jevy, procesy, události a problémy z různých úhlů pohledu (lokální, národní, evropská, globální dimenze)
  • vede k respektování kulturních, etnických a jiných odlišností
  • vede k asertivnímu jednání a ke schopnosti kompromisu