8.2 Systém péče o žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními ve škole - Průvodce upraveným RVP ZV: Poznámky k úpravám

Poznámky k úpravám

   Podkapitola specifikuje obsah ŠVP v oblasti vzdělávání žáků se SVP. Stanovuje v souvislosti s vyhláškou č. 27/2016 Sb., co je škola povinna stanovit ve svém ŠVP v této oblasti, a vymezuje, co případně může v ŠVP stanovit. Shodnou informaci o tvorbě ŠVP poskytuje i kapitola Zásady pro zpracování, vyhodnocování a úpravy ŠVP. Příklady zpracování ŠVP v oblasti vzdělávání žáků se SVP naleznete v části Úpravy ŠVP.
Vyhláška č. 27/2016 Sb poskytuje následující výčet oblastí předmětů speciálně pedagogické péče:

  • řečová výchova,
  • rozvoj grafomotorických dovedností,
  • rozvoj vizuálně percepčních dovedností,
  • zdravotní tělesná výchova,
  • nácvik sociální komunikace, 
  • zraková stimulace,
  • bazální stimulace u žáků s mentálním postižením,
  • práce s optickými pomůckami,
  • logopedická péče,
  • rozvíjení sluchového vnímání,
  • odezírání, rozumění mluvené řeči a její produkci,
  • českému znakovému jazyku,
  • prostorová orientace,
  • český znakový jazyk,
  • prostředky alternativní a augmentativní komunikace,
  • prostorová orientace,
  • samostatný pohyb zrakově postižených,
  • práce s optickými pomůckami,
  • Braillovo písmo,
  • bazální stimulace u žáků s kombinovanými vadami,
  • rozvoj zbytkového sluchového a zrakového vnímání,
  • rozumění mluvené i psané řeči a její produkci.
  • další oblasti případně vychází z konkrétních obtíží žáka.

V Průvodci také naleznete příklady z ŠVP škol, které mají zkušenost se vzděláváním žáků se SVP, v části Úpravy ŠVP a příklady předmětů speciálně pedagogické péče v části Předměty speciální pedagogické péče.