9 Vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných - Průvodce upraveným RVP ZV: Poznámky k úpravám

Poznámky k úpravám

   Péče o rozvoj nadání a podpora nadaných žáků by v rámci školy měla představovat funkční systém. ŠVP je dokumentem, ve kterém škola tento systém popíše. 

   Hlavním principem, který by měl být uplatňován při vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků, je nejlepší zájem žáka. Tato obecně formulovaná myšlenka by měla být vodítkem při rozhodování pedagogů v nepřeberném množství konkrétních situací, pro které není možné ani účelné stanovovat konkrétní závazné postupy právními předpisy nebo RVP.

   Jako závazné ukládá RVP ZV stanovit v ŠVP pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP a IVP. PLPP je nově zaváděné podpůrné opatření a týká se nadaných žáků s podpůrnými opatřeními prvního stupně, tedy žáků s mírnými úpravami ve vzdělávání, které mohou být krátkodobé povahy (ale mohou trvat i po celou dobu jeho vzdělávání). Formulář PLPP je přílohou č. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb. a naleznete jej v části Plány IVP a PLPP jako šablonu ke stažení. IVP je podpůrným opatřením, se kterým již pedagogové mají zkušenosti. Tvorba IVP pro mimořádně nadaného žáka je ošetřena § 28 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Formulář IVP je přílohou č. 2 vyhlášky č. 27/2016 Sb. a naleznete jej v části Plány IVP a PLPP jako šablonu formuláře ke stažení. Specifikace provádění podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu nadaných a mimořádně nadaných žáků je v RVP ZV uvedena příkladmo. Škola z něj tedy ve svém ŠVP může vybírat relevantní opatření a úpravy a další může doplnit. Vychází z principu nejlepšího zájmu žáka, kterým je celá podkapitola uvedena.