Formativní a sumativní hodnocení žáků - Průvodce upraveným RVP ZV: Hodnocení žáků v základním vzdělávání

Hodnocení žáků v základním vzdělávání

   V souvislosti s úpravou RVP ZV a se změnami, které do vzdělávání přináší úprava § 16 školského zákona a vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných se ukazuje jako oblast vyžadující zvláštní pozornost hodnocení žáků. Úspěšné společné vzdělávání žáků předpokládá, že se pedagogové znovu vrátí k otázce hodnocení a využijí všech teoretických znalostí i praktických zkušeností, aby upravili hodnocení žáků způsobem, který v maximální míře prospívá jejich učení.
   Vzhledem k složitosti problematiky neexistují žádné jednoduché recepty na zlepšení. Proto budeme v Průvodci postupně nabízet jak odborné texty shrnujícího charakteru, tak konkrétní a praktické zkušenosti ze škol. Obojího je zapotřebí.
Vzhledem k významu školního hodnocení, který je mu rodiči i veřejností obecně tradičně přisuzován, jsou formální náležitosti a postupy hodnocení upraveny právními předpisy.
   Podpůrná opatření, která jsou od 1. 9. 2016 poskytována žákům v souladu se školským zákonem a upřesněna v příloze vyhlášky č. 27/2016 Sb. se týkají ve všech pěti stupních podpory i oblasti hodnocení žáků. Proto je v rámci úprav ŠVP důležité věnovat dostatečnou pozornost oblasti hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.