Formativní a sumativní hodnocení žáků - Průvodce upraveným RVP ZV: Formativní a sumativní hodnocení žáků v souvislosti s implementací §16 školského zákona a podpůrných opatření

Formativní a sumativní hodnocení žáků ve škole (v souvislosti s implementací §16 školského zákona a podpůrných opatření do praxe)

Hodnocení v kontextu implementací §16 školského zákona a podpůrných opatření do praxe
Hodnocení autonomní a heteronomní

Hodnocení jako podklad výběru
Hodnocení jako interpretace a intervence
Hodnocení jako informace a zpráva
Základní požadavky na hodnocení

Funkce a typy hodnocení v kontextu podpůrných opatření
Objektivita hodnocení žáků a problém kauzálních atribucí

Základní vymezení pojmu „hodnocení žáků“:

   Hodnocení žáků je interpretační a komunikační proces, který poskytuje diagnostické informace o porovnatelných kvalitách učebních výkonů a chování žáků s cílem zvyšovat kvalitu učení a efektivitu vyučování. Hodnocení ovlivňuje autoregulaci žákovského učení a motivaci k němu, působí na sociální vztahy, sebepojetí nebo aspirace žáků apod. In: Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009, s. 587.

Autor podkladů: doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.

Doporučená literatura
KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005.
KOŠŤÁLOVÁ, H. ; MIKOVÁ, Š.; STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha : Portál, 2008.
PRŮCHA, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 587 – 593.
SLAVÍK, J. Autonomní a heteronomní pojetí hodnocení – aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, 2003, 53, č. 1, s. 5 – 25.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.