Specifika práce s dětmi s ADD a ADHD - Průvodce RVP PV: Metodika práce s dětmi s ADD

Metodika práce s dětmi s ADD

  • ADD – porucha pozornosti – hypoaktivita
  • drobné organické poškození mozku (dříve lehká mozková dysfunkce)

Projevy:

  • špatná koordinace pohybu, hrubá a jemná motorika, grafomotorika – pomalý
  • potíže se sebeobsluhou – zdlouhavé oblékání, bývá obvykle poslední
  • špatně se soustředí, pouze krátce, pomalé pracovní tempo, špatná rytmizace – vytleskávání, nepamatuje si, co probíhalo v MŠ
  • často potíže s jídlem – vybíravé, jí dlouho – pomalu
  • kresba – jednoduchá, nedokončená; netrefí se k sobě, když kreslí tvary
  • poruchy pozornosti – často nevnímá, neslyší, hledí do prázdna, nejisté, úzkostné
  • občas poruchy řeči – opožděný vývoj řeči
  • nevyžaduje pozornost – neviditelné, „kam ho posadíte, tam ho najdete“

Vhodné způsoby práce:

  • klidné, podnětné prostředí, vybrané pomůcky, stále motivovat a povzbuzovat, střídat činnosti; mělo by vědět, co jej čeká – vizualizace režimu dne = pravidelné neměnné opakování činností
  • dávat stručné instrukce, požadavky, podporovat v činnostech, pracovat v menších skupinách, zapojovat do kolektivu
  • trpělivost, povzbuzení, pochvala, motivace – aktivizovat
  • nedopustit, aby se dítě naučilo něco špatně, zaměstnat prací – důležitá je společná práce
  • činnosti krátkodobé = trénování pozornosti
  • zabránit pocitu méněcennosti = mít rád, respektovat
  • nesoutěžit – pocity strachu a úzkosti
  • zrychlovat pracovní tempo, pracovní činnosti vždy dokončit, důležitá je kontrola a splnění úkolů – chyby odstranit