Specifika práce s dětmi s ADD a ADHD - Průvodce RVP PV: Metodika práce s dětmi s ADD
Metodika práce s dětmi s ADD
- ADD – porucha pozornosti – hypoaktivita
- drobné organické poškození mozku (dříve lehká mozková dysfunkce)
Projevy:
- špatná koordinace pohybu, hrubá a jemná motorika, grafomotorika – pomalý
- potíže se sebeobsluhou – zdlouhavé oblékání, bývá obvykle poslední
- špatně se soustředí, pouze krátce, pomalé pracovní tempo, špatná rytmizace – vytleskávání, nepamatuje si, co probíhalo v MŠ
- často potíže s jídlem – vybíravé, jí dlouho – pomalu
- kresba – jednoduchá, nedokončená; netrefí se k sobě, když kreslí tvary
- poruchy pozornosti – často nevnímá, neslyší, hledí do prázdna, nejisté, úzkostné
- občas poruchy řeči – opožděný vývoj řeči
- nevyžaduje pozornost – neviditelné, „kam ho posadíte, tam ho najdete“
Vhodné způsoby práce:
- klidné, podnětné prostředí, vybrané pomůcky, stále motivovat a povzbuzovat, střídat činnosti; mělo by vědět, co jej čeká – vizualizace režimu dne = pravidelné neměnné opakování činností
- dávat stručné instrukce, požadavky, podporovat v činnostech, pracovat v menších skupinách, zapojovat do kolektivu
- trpělivost, povzbuzení, pochvala, motivace – aktivizovat
- nedopustit, aby se dítě naučilo něco špatně, zaměstnat prací – důležitá je společná práce
- činnosti krátkodobé = trénování pozornosti
- zabránit pocitu méněcennosti = mít rád, respektovat
- nesoutěžit – pocity strachu a úzkosti
- zrychlovat pracovní tempo, pracovní činnosti vždy dokončit, důležitá je kontrola a splnění úkolů – chyby odstranit