Čtenářská gramotnost - Čtenářská gramotnost: Z činnosti odborného panelu pro ČG

Z činnosti odborného panelu pro ČG

Devátá minikonference odborného panelu, proběhla 27. 4. 2021 se věnovala převážně podpoře týmů, které ve školách zapojených do projektu PPUČ připravují čtenářsko gramotnostní příspěvky. Setkání bylo opět celodenní, program tvořily 4 bloky: blok o projektu a spolupráci, dva bloky prezentace konferenčních příspěvků a diskuse k nim v malých skupinách a blok souhrnný - o tom, co jsme se naučili a co z toho plyne pro další práci na konferenčních příspěvcích. Konference byla v distanční formě (využívali jsme nástroje pro telekonference: MS Teams, Google Meet.

Systémový význam konference spočíval v tom, že přispěla k rozvoji pedagogických týmů ve školách, živých školních organismů, reálných učitelů škol. Věříme, že konference přispěla k podpoře žádoucí změny ve školách, kterou odborný panel stanovil ve své vizi:

 

Každé dítě a každý žák v ČR má příležitost rozvíjet ve škole systematicky svou čtenářskou a pisatelskou gramotnost.

 

Článek o minikonferenci je k přečtení zde (klikni na odkaz)

Petr Koubek

Vojtěch Splavec 

a jádro odborného panelu: Jitka Adamová, Hana, Košťálová, Štěpánka Klumparová, Andrea Mouchová, Miloš Šlapal 

gramotnosti.pro

 

18. listopadu od cca 9 do 16 hodin proběhla 8. minikonference tohoto odborného panelu. Jednalo se opět o online setkání. Jeho hlavním obsahem byly celkem dva bloky po třech workshopech:

  1. jak podpořit zavádění oborového čtenářství (odborných, publicistických aj. neučebnicových textů) do výuky škol - zkušenosti projektu Pomáháme školám k úspěchu
  2. jak bude tato snaha podpořena v koncepčním projektu společnosti Nová škola (který vychází z efektivního zahraničního modelu)
  3. jak lze využít video k podpoře učitelů při zavádění oborového čtení v předškolní výchově a vzdělávání - příklad z MŠ Štěnovice a MŠ Černošice

Workshopy byly zhruba dvouhodinové. Obsahovaly pokaždé stejné tři workshopy. Za školy, MAP aj. organizace se účastnily dvojice účastníků, aby měly možnost zažít všechny tři workshopy.

Článek o osmé minikonferenci je dostupný zde, včetně obvyklého videokanálu a příloh.

Samotný video kanál (je součástí kanálu projektu PPUČ) je zde jako playlist.

Diskusní fórum, které je součástí minikonference

Za organizační tým projektu PPUČ děkují všem, kdo se zúčastnili, i těm, kdo akci připravili a prováděli jí.

Petr Koubek

Vojtěch Splavec

gramotnosti.pro

Sedmá minikonference odborného panelu ČG systémového projektu PPUČ proběhla 18. května (on-line)

Nosným tématem setkání byly příležitosti, které nabízejí různé školní vyučovací předměty pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků na zejména druhém stupni základního vzdělávání. Organizátoři minikonference využili přítomnosti učitelů a odborné veřejnosti ke sdílení zkušeností a vyvození doporučení, jak pracovat ve škole a v regionu pro systematickou podporu čtenářské gramotnosti na druhém stupni ZŠ. Obohacování oborových didaktik o konstruktivistické prvky a nebo celé paradigma a o aktivizaci žákovského učení se odehrává v posledních několika desetiletích. Reaguje na to i školní praxe a to zejména tam, kde jsou tímto směrem soustavně podporováni učitelé účinnými formami soustavného obsahového mentoringu: minikonference představí konkrétní případ takové efektivní podpory a jeho výsledky. Tyto konkrétní zkušenosti odborný panel zaznamenává a díky minikonferencím umožňuje odbornou diskusi o nich. Participativně organizované obsahové bloky minikonference vyústily v doporučení ke škole jako instituci i konkrétní organizaci školy, k učitelstvu a jeho postupům, k místnímu akčnímu plánování rozvoje vzdělávání a dalším strukturním souvislostem. Cílovou skupinou minikonference byli zejména odborné kapacity individuálních projektů VŠ a jiných organizací na podporu čtenářské gramotností, kapacity v MAP a samozřejmě aktivní pedagogičtí pracovníci: ředitelé, učitelé na druhém stupni základních škol či nižších stupňů víceletých středních škol. Článek a dokumenty i on-line diskuse viz níže. Petr Koubek.

Článek informující o minikonferenci - ve znamení textů (a) parazitů

Diskusní fórum, které je součástí minikonference

Dotazník, který jádro odborného panelu zadalo jako součást evaluace, který slouží k přípravě prezenční, 8. minikonference pro oborové čtení

ŠESTÁ MINIKONFERENCE ODBORNÉHO PANELU PRO ČG PRO UČITELKY A UČITELE PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

Konference proběhla v Olomouci na Gymnáziu Hejčín, 3. 12. 2019 od 9 do 17 hodin. Odborný panel ČG PPUČ připravil tentokrát praktické setkání pro učitelky a učitele předškolního vzdělávání nad příklady dobré praxe z vybraných mateřských a základních škol a z MAP, kde je skvěle zapojena veřejná knihovna. Součástí byly jako vždy diskuse, setkání s odborníky, vzájemné síťování a sdílení praktických zkušeností kvalitní výuky, tentokrát v MŠ. Program připravili členové jádra odborného panelu a garantky pro gramotnosti v předškolním vzdělávání. Přípravný tým pracoval ve složení: Hana Košťálová, Štěpánka Klumparová, Jana Kropáčková, Hana Splavcová, Andrea Mouchová, Jana Smolková, Hana Havlínová, Miloš, Šlapal a Petr Koubek.

Článek informující o minikonferenci je zde a obsahuje všechny videa a prezentace s krásnými knihami!

Pátá minikonference OP ČG

Zveřejňujeme informativní článek o dalším setkání odborného panelu ČG při PPUČ s veřejností. Článek představuje průběh a naznačuje výsledky páté minikonference OP ČG systémového projektu PPUČ. Minikonference byla zaměřena na místní akční plánování (MAP) a specificky na jeho roli při podpoře kvality výuky. V rámci MAP byly zřízeny pracovní skupiny k jednotlivým „základním gramotnostem“ jako cílům učení žáků. Minikonference hledala společná východiska a navrhuje několik systémových doporučení, jak v MAP zlepšovat kvalitu výuky prvky kolegiální podpory učitelů ve školách.

Článek informující o setkání a projednané materiály naleznete zde.

Čtvrtá minikonference odborného panelu čtenářské gramotnosti

Minikonference proběhla v Plzni dne 3. 12. v hotelu LIONS, Zborovská 18. Jádro odborného panelu se v neděli 2. 12. sešlo s pracovní skupinou pro revizi literární výchovy v RVP. Společně jsme promýšleli dlouhodobou koncepci učitelských minikonferencí v souběhu s reformou kurikula. Zabývali jse se zejména vymezením literární výchovy a čtenářské/pisatelské gramotnosti (komunikační výchovy) v RVP, které se v tuto dobu reviduje a uvažuje se o jeho změnách.

V programu minikonference měli monžost učitelů různého zaměření, aprobace a stupně vzdělání vyzkoušeli na (neučebnicových!) textech, které využívají ve výuce, nástroj k identifikování jejich didaktického potenciálu.

Článek z minikonference a videokanál jsou ke shlédnutí zde. A zde přikládáme materiály ke stažení.

Třetí minikonference Čtenářské a pisatelské gramotnosti 

Minikonference odborného panelu na téma čtenářská odezva proběhla v pátek 13. dubna 2018 v Pardubicích. tématem setkání byla jedna z výzev rozvoje čtenářské gramotnosti identifikovaných na druhém jednání: čtenářská reakce na texty překládané učitelem ve výuce. Článek o minikonference je publikován zde.

Materiály z minikonference jsou ke stažení zde.

Druhá minikonference čtenářské a pisatelské gramotnosti 

22. 11. 2017 se konala další minikonference čtenářského panelu. Tentokrát v Německé škole v Praze. Jak víte z pozvánky a newsletteru, jednalo se o výzvách, které identifikovali a řeší naši členové a hosté a v odpolední části jsme se bavili o podpoře učitelů a o dílně čtení jako komplexním formátu podpory gramotnosti ve škole.

Materiály z jednání ke stažení.

Článek o minikonferenci s videokanálem je k přečtení zde.

Devátá minikonference odborného panelu, proběhla 27. 4. 2021 se věnovala převážně podpoře týmů, které ve školách zapojených do projektu PPUČ připravují čtenářsko gramotnostní příspěvky. Setkání bylo opět celodenní, program tvořily 4 bloky: blok o projektu a spolupráci, dva bloky prezentace konferenčních příspěvků a diskuse k nim v malých skupinách a blok souhrnný - o tom, co jsme se naučili a co z toho plyne pro další práci na konferenčních příspěvcích. Konference byla v distanční formě (využívali jsme nástroje pro telekonference: MS Teams, Google Meet. Systémový význam konference spočíval v tom, že přispěla k rozvoji pedagogických týmů ve školách, živých školních organismů, reálných učitelů škol. Věříme, že konference přispěla k podpoře žádoucí změny ve školách, kterou odborný panel stanovil ve své vizi: Každé dítě a každý žák v ČR má příležitost rozvíjet ve škole systematicky svou čtenářskou a pisatelskou gramotnost. Článek o minikonferenci je k přečtení zde (klikni na odkaz) Petr Koubek Vojtěch Splavec a jádro odborného panelu: Jitka Adamová, Hana, Košťálová, Štěpánka Klumparová, Andrea Mouchová, Miloš Šlapal gramotnosti.pro