Digitální technologie napříč obory
od ICT ve výuce
Seriálu příspěvků se zabývá problematikou vlivu digitálních technologií na obsah a metody výuky z pohledu garantů kurikula všeobecného vzdělávání. Cílem této série je nastínit současné problémy, které souvisejí s difúzí digitálních technologií do různých oblastí lidských činností a s vlivem využívání digitálních technologií na vzdělávací obsah všeobecně vzdělávacích oborů. Naším záměrem je připravit půdu pro odbornou diskuzi napříč vzdělávacími obory na toto téma. Výsledkem této diskuze by měly být především návrhy na úpravy vzdělávacího obsahu v rámcových vzdělávacích programech.
Digitální technologie ve výuce a v jednotlivých předmětech
Pole Problému Někoho Jiného (PNJ) si vybaví asi každý, kdo četl Stopařova průvodce po galaxii[1]. V knize popsaný vynález vytváří kolem zvoleného předmětu pole, které způsobí, že tento předmět je pro člověka neviditelný, protože lidský mozek tento předmět považuje za problém někoho jiného. Vynález je založen na přirozeném lidském sklonu nevidět nic, co člověk nechce, neočekává, nebo neumí vysvětlit. Je-li předmět v poli PNJ, člověk ho neuvidí, když se na něj dívá přímo, pokud přesně neví, o co jde. Jediná šance v takovém případě je zahlédnout předmět koutkem oka. Potud tedy literární fikce Douglase Adamse.
Na podobnost PNJ s reálnou situací, kdy před učitelem stojí (digitální) technologie, trefně upozornili v roce 2004 autoři modelu modelu TPCK (Technological Pedagogical Content Knowledge)[2] Punya Mishra a Matthew J. Koehler spolu s dalšími kolegy z Michiganské státní univerzity v jedné ze svých prací zabývajících se problémem integrace technologií do výuky[3]. Od té doby se situace změnila. Digitální technologie se stále viditelněji stávají součástí našich životů a ve vzdělávání už můžeme, když se soustředíme, identifikovat PNJ v jiných oblastech, než je využití technologií na podporu výuky a učení žáků.
Digitální technologie vstupují do vzdělávání nejen jako nástroje (potenciálně) podporující učení a výuku – tj. dají se dobře a pěkně využít ve výuce na podporu učení žáků. Postupně se staly aktuálním problémem všech, kteří se ve vzdělávání pohybují, prostě proto, že tak významně ovlivňují svět, ve kterém žijeme. Úkolem tedy je aktivně se zapojit do řešení tohoto problému, abychom se ve vzdělávání nemuseli spoléhat jen na to, co nám někdo řekne nebo co zahlédneme koutkem oka.
[1] Přesněji tedy třetí díl této pětidílné trilogie Douglase Adamse nazvaný ŽIVOT, VESMÍR A VŮBEC http://www.databazeknih.cz/knihy/stoparuv-pruvodce-galaxii-zivot-vesmir-a-vubec-3998. V originálu jde o „The Somebody Else’s Problem (SEP) field“.
[2] Více například ve wiki Metodického portálu rvp.cz: TPCK, model integrace technologií do výuky, http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/T/TPCK,_model_integrace_technologi%C3%AD_do_v%C3%BDuky
[3] Koehler, M.J., Mishra, P., Hershey, K., & Peruski, L. (2004). With a little help from your students: A new model for faculty development and online course design. Journal of Technology and Teacher Education 12(1), 25-55. Dostupné z: http://www.punyamishra.com/publications/journal_articles/koehler_mishra_JTATE04.pdf
Články
Český jazyk a literatura
Příspěvek češtináře k vytvoření počítačové gramotnosti žáků
Klíčová slova - náměty pro práci se žáky
Cizí jazyk
Role digitálních technologií ve výuce cizích jazyků – didaktický prostředek
Role digitálních technologií ve výuce cizích jazyků – vzdělávací obsah
Videokonference s neznámou třídou ve výuce angličtiny
Rozvoj klíčových kompetencí v jazykové výuce prostřednictvím mezinárodní spolupráce
Thinglink aneb Deutsche Städte interaktivně ve výuce němčiny
Padlet aneb Hobbys und Sport ve výuce němčiny
Matematika a její aplikace
Člověk a jeho svět
Fyzika
Vzdělávací obor Fyzika a digitální technologie
Dějepis
Zeměpis
Výuka místního regionu v zeměpisu ZŠ pomocí informačních technologií
Výchova k občanství
Digitální technologie ve výuce společenských věd
Přírodopis a chemie
Digitální technologie v didaktice přírodních věd
Kolik a čeho vlastně kupujeme?
Hudební výchova
Využití ICT technologií v běžné výuce hudební výchovy na základních školách
Výtvarná výchova
LMP
Možnosti středního vzdělávání žáků s mentálním postižením v ICT I
Možnosti středního vzdělávání žáků s mentálním postižením v ICT II
Možnosti středního vzdělávání žáků s mentálním postižením v ICT III
Předškolní vzdělávání
Informační technologie v mateřské škole - úvod
Informační technologie v MŠ ano či ne? U nás ne.
Interaktivní tabule v MŠ – ano či ne? Za MŠ Křešice – ano.
Využití interaktivní tabule v MŠ – ano či ne? Promyšleně a přiměřeně ano.