Specifika práce s dětmi s narušenou komunikační schopností

od Průvodce RVP PV

Doporučení, inspirace a náměty

Breptavost

  • narušení plynulosti řeči, velmi zrychlené tempo, řeč se může stát až nesrozumitelnou
  • náprava patří do kompetence logopeda

Projevy:

  • zrychlené tempo řeči
  • porucha artikulace
  • opakování, vynechávání slabik v důsledku tempa řeči
  • narušený dechový rytmus
  • projevy v neverbálním chování – nejistá gestikulace, impulzivní, roztržité chování, obtíže v naslouchání druhým

Vhodné způsoby práce:

  • pracujeme na správné technice dýchání
  • hlasová a artikulační cvičení
  • zpomalování tempa řeči (jedinec si své zrychlené tempo řeči neuvědomuje)
  • rytmizační cvičení
  • zvyšování koncentrace
  • nutný trpělivý přístup

Mutismus

  • porucha řeči v sociální interakci s neurotickým podkladem
  • náhlá ztráta již vyvinuté řeči (nutno odlišit od ztráty řeči v důsledku orgánového poškození – tj. afázie)
  • náprava patří do kompetence logopeda

Projevy:

  • elektivní mutismus – nemluví výběrově: v nějaké vybrané situaci nebo jen s nějakou vybranou osobou, s ostatními mluví bez potíží
  • totální mutismus – po prožití šokové situace (třeba úraz nebo velké psychické trauma)

Vhodné způsoby práce:

  • pozvolná adaptace na nové situace a prostředí
  • zvolit vhodný výchovný styl
  • klidné prostředí a harmonické podmínky
  • nenutit do odpovědí (verbálně ani neverbálně)
  • komunikovat klidně
  • nenásilně vtahovat do činností, chválit, povzbuzovat
  • respektovat, že dítě nemluví
  • nevystavovat situacím vyvolávajícím úzkost nebo nutnost komunikace
  • na jeho spontánní verbální projev nijak neupozorňovat

Dysartrie

  • narušená artikulace, jejíž příčinou je poškození nebo porucha centrální nervové soustavy
  • nejčastěji se vyskytuje u dětí s DMO
  • náprava patří do kompetence logopeda

Projevy:

  • ochablost motorických svalů v obličeji
  • obtížné ovládání čelisti a úst
  • oslabená artikulační obratnost rtů, jazyka a tváří
  • poruchy dýchání a tvorby hlasu

Vhodné způsoby práce:

  • rozvoj a procvičování motorických činností
  • rozvoj motoriky mluvidel
  • artikulační cvičení – uvolnění, přesnost provedení pohybů
  • využití rehabilitačních metod, orofaciální stimulace – pod vedením logopeda a dalších odborníků

Koktavost (balbuties)

  • porucha plynulosti řeči projevující se narušením koordinace orgánů dýchacího, fonačního a artikulačního svalstva
  • náprava patří do kompetence logopeda

Projevy:

  • přerušování plynulosti mluvení
  • povrchní, nepravidelné dýchání
  • opakování začátků slova – klony
  • nemožnost vyslovení první slabiky – tony
  • obě možnosti – tonoklony
  • různé vsuvky v řeči (hmm, nó, žé apod.)
  • narušené neverbální chování – grimasy, tiky, motorický neklid, manipulace s prsty apod.

Vhodné způsoby práce:

  • respektování základních etap vývoje dítěte
  • úprava narušených sociálních vztahů
  • správný a klidný mluvní vzor
  • osvojení si vhodné techniky dýchání
  • systematický rozvoj vyjadřovacích schopností
  • pocit jistoty a bezpečí
  • dechová, hlasová a artikulační cvičení
  • rytmizační hry a cvičení
  • cvičení na podporu motoriky mluvidel
  • komplexní péče z řad odborníků – logoped, psycholog, foniatr, neurolog
  • jedinec si svoji poruchu uvědomuje, na koktavost neupozorňujeme – může vést k logofobii (strach z řeči, nechuť komunikovat)

Opožděný vývoj řeči – prostý

  • nemluvnost po 3. roce života (do 1 roku – fyziologická nemluvnost, do 3 let – období prodloužené fyziologické nemluvnosti)
  • náprava patří do kompetence logopeda

Projevy:

  • dítě nemluví, ukazuje, nemá potřebu mluvit

Vhodné způsoby práce:

  • navázání kontaktu a adaptace prostředí
  • rozvoj pasivní a aktivní slovní zásoby (rozšiřování oblasti pojmů a poznání) – pohádky, příběhy, obrázky
  • rozvoj motoriky mluvidel, dechová a artikulační cvičení
  • podporovat mluvní apetit
  • využití výrazné mimiky, melodie řeči a gestikulace
  • rytmizace, zpívání, předříkávání říkadel, prstové hrátky atd.
  • prohlížení knih, leporel – ukazování
  • práce s knihou
  • rozvoj soustředění
  • rozvoj paměti
  • rozvoj jemné motoriky
  • rozvoj pohybové koordinace
  • navrhnout návštěvu u odborníků (logoped, neurolog, foniatr, ORL, psycholog apod.)

Dyslálie (patlavost)

  • narušená výslovnost jedné či více hlásek
  • důležité odlišit od nesprávné výslovnosti, která je vývojovým jevem
  • náprava patří do kompetence logopeda

Projevy:

  • nesprávná nebo vadná výslovnost hlásek, vytváří se na jiném artikulačním místě, zaměňuje se za jinou (substituce) nebo ji dítě vynechává (eliminace)

Vhodné způsoby práce:

  • správný mluvní vzor
  • rozvoj obratnosti mluvidel
  • motorika orofaciálních svalů – jazyk, ústa, tváře, patrohltanový uzávěr
  • rozvoj fonematického sluchu – sluchové hry, fonace, říkadla, verše, zpívání písní a rytmizace
  • korekce výslovnosti hlásek – vede logoped

Dysfázie

  • narušený vývoj řeči, ztížená schopnost verbálně komunikovat až po neschopnost naučit se verbálně komunikovat
  • porucha zpracování řečového signálu (jsou zasaženy řečové zóny levé hemisféry)
  • náprava patří do kompetence logopeda

Projevy:

  • nerovnoměrný vývoj nejen v řeči, ale i v dalších oblastech
  • špatná srozumitelnost řeči, problémy s gramatickou stavbou vět
  • chudá slovní zásoba
  • narušení krátkodobé verbální paměti – dítě nezopakuje slova, věty
  • obtíže ve sluchovém rozlišování hlásek
  • narušené zrakové vnímání – diferenciace, vyhledávání, v kresbě
  • narušení časoprostorové orientace
  • špatná hrubá a jemná motorika – obtíže v koordinaci pohybu
  • nezralá kresba
  • často zkřížená lateralita
  • porucha pozornosti a soustředění – psychomotorický neklid
  • obtíže v chování – afektivní záchvaty

Vhodné způsoby práce:

  • nutná komplexní péče ve spolupráci s odborníky
  • dechová cvičení – správný systém nádechu a výdechu 
  • rytmizační cvičení – rytmizace, hry, říkadla, hra na nástroje
  • rozvoj hrubé a jemné motoriky, motorika mluvidel, grafomotorika
  • rozvoj smyslového vnímání – zrak, sluch, hmat apod.
  • rozvoj orientace v čase a prostoru – na sobě, na druhých, v prostoru
  • rozvoj paměti, pozornost a myšlení
  • rozvoj řeči – podporovat mluvní apetit, aktivní a pasivní slovní zásobu, osvojování slovních druhů, tvorba vět, popis a dějové vyprávění, osvojování gramatické správnosti, nácvik správné výslovnosti
  • obsah sdělení je důležitější než výslovnost
  • dodržování pravidel, denního režimu
  • využití multisenzoriálního přístupu (zapojit více smyslů)
  • hledat náhradní postupy, jak s dítětem komunikovat, nechat ho sdělit své přání, forma fotografií, deníku, piktogramů apod.
  • chválit, motivovat, povzbuzovat ke komunikaci

Navigace

Náměty, další inspirace a diskuze

   Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti se specifiky práce s dětmi s SVP v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
   Dotazy související se specifiky práce s dětmi s SVP můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.

Pohled byl zobrazen 4531x od 14 říjen 2016 do 18 duben 2024