Specifika práce s dětmi s narušenou komunikační schopností
Doporučení, inspirace a náměty
Breptavost
- narušení plynulosti řeči, velmi zrychlené tempo, řeč se může stát až nesrozumitelnou
- náprava patří do kompetence logopeda
Projevy:
- zrychlené tempo řeči
- porucha artikulace
- opakování, vynechávání slabik v důsledku tempa řeči
- narušený dechový rytmus
- projevy v neverbálním chování – nejistá gestikulace, impulzivní, roztržité chování, obtíže v naslouchání druhým
Vhodné způsoby práce:
- pracujeme na správné technice dýchání
- hlasová a artikulační cvičení
- zpomalování tempa řeči (jedinec si své zrychlené tempo řeči neuvědomuje)
- rytmizační cvičení
- zvyšování koncentrace
- nutný trpělivý přístup
Mutismus
- porucha řeči v sociální interakci s neurotickým podkladem
- náhlá ztráta již vyvinuté řeči (nutno odlišit od ztráty řeči v důsledku orgánového poškození – tj. afázie)
- náprava patří do kompetence logopeda
Projevy:
- elektivní mutismus – nemluví výběrově: v nějaké vybrané situaci nebo jen s nějakou vybranou osobou, s ostatními mluví bez potíží
- totální mutismus – po prožití šokové situace (třeba úraz nebo velké psychické trauma)
Vhodné způsoby práce:
- pozvolná adaptace na nové situace a prostředí
- zvolit vhodný výchovný styl
- klidné prostředí a harmonické podmínky
- nenutit do odpovědí (verbálně ani neverbálně)
- komunikovat klidně
- nenásilně vtahovat do činností, chválit, povzbuzovat
- respektovat, že dítě nemluví
- nevystavovat situacím vyvolávajícím úzkost nebo nutnost komunikace
- na jeho spontánní verbální projev nijak neupozorňovat
Dysartrie
- narušená artikulace, jejíž příčinou je poškození nebo porucha centrální nervové soustavy
- nejčastěji se vyskytuje u dětí s DMO
- náprava patří do kompetence logopeda
Projevy:
- ochablost motorických svalů v obličeji
- obtížné ovládání čelisti a úst
- oslabená artikulační obratnost rtů, jazyka a tváří
- poruchy dýchání a tvorby hlasu
Vhodné způsoby práce:
- rozvoj a procvičování motorických činností
- rozvoj motoriky mluvidel
- artikulační cvičení – uvolnění, přesnost provedení pohybů
- využití rehabilitačních metod, orofaciální stimulace – pod vedením logopeda a dalších odborníků
Koktavost (balbuties)
- porucha plynulosti řeči projevující se narušením koordinace orgánů dýchacího, fonačního a artikulačního svalstva
- náprava patří do kompetence logopeda
Projevy:
- přerušování plynulosti mluvení
- povrchní, nepravidelné dýchání
- opakování začátků slova – klony
- nemožnost vyslovení první slabiky – tony
- obě možnosti – tonoklony
- různé vsuvky v řeči (hmm, nó, žé apod.)
- narušené neverbální chování – grimasy, tiky, motorický neklid, manipulace s prsty apod.
Vhodné způsoby práce:
- respektování základních etap vývoje dítěte
- úprava narušených sociálních vztahů
- správný a klidný mluvní vzor
- osvojení si vhodné techniky dýchání
- systematický rozvoj vyjadřovacích schopností
- pocit jistoty a bezpečí
- dechová, hlasová a artikulační cvičení
- rytmizační hry a cvičení
- cvičení na podporu motoriky mluvidel
- komplexní péče z řad odborníků – logoped, psycholog, foniatr, neurolog
- jedinec si svoji poruchu uvědomuje, na koktavost neupozorňujeme – může vést k logofobii (strach z řeči, nechuť komunikovat)
Opožděný vývoj řeči – prostý
- nemluvnost po 3. roce života (do 1 roku – fyziologická nemluvnost, do 3 let – období prodloužené fyziologické nemluvnosti)
- náprava patří do kompetence logopeda
Projevy:
- dítě nemluví, ukazuje, nemá potřebu mluvit
Vhodné způsoby práce:
- navázání kontaktu a adaptace prostředí
- rozvoj pasivní a aktivní slovní zásoby (rozšiřování oblasti pojmů a poznání) – pohádky, příběhy, obrázky
- rozvoj motoriky mluvidel, dechová a artikulační cvičení
- podporovat mluvní apetit
- využití výrazné mimiky, melodie řeči a gestikulace
- rytmizace, zpívání, předříkávání říkadel, prstové hrátky atd.
- prohlížení knih, leporel – ukazování
- práce s knihou
- rozvoj soustředění
- rozvoj paměti
- rozvoj jemné motoriky
- rozvoj pohybové koordinace
- navrhnout návštěvu u odborníků (logoped, neurolog, foniatr, ORL, psycholog apod.)
Dyslálie (patlavost)
- narušená výslovnost jedné či více hlásek
- důležité odlišit od nesprávné výslovnosti, která je vývojovým jevem
- náprava patří do kompetence logopeda
Projevy:
- nesprávná nebo vadná výslovnost hlásek, vytváří se na jiném artikulačním místě, zaměňuje se za jinou (substituce) nebo ji dítě vynechává (eliminace)
Vhodné způsoby práce:
- správný mluvní vzor
- rozvoj obratnosti mluvidel
- motorika orofaciálních svalů – jazyk, ústa, tváře, patrohltanový uzávěr
- rozvoj fonematického sluchu – sluchové hry, fonace, říkadla, verše, zpívání písní a rytmizace
- korekce výslovnosti hlásek – vede logoped
Dysfázie
- narušený vývoj řeči, ztížená schopnost verbálně komunikovat až po neschopnost naučit se verbálně komunikovat
- porucha zpracování řečového signálu (jsou zasaženy řečové zóny levé hemisféry)
- náprava patří do kompetence logopeda
Projevy:
- nerovnoměrný vývoj nejen v řeči, ale i v dalších oblastech
- špatná srozumitelnost řeči, problémy s gramatickou stavbou vět
- chudá slovní zásoba
- narušení krátkodobé verbální paměti – dítě nezopakuje slova, věty
- obtíže ve sluchovém rozlišování hlásek
- narušené zrakové vnímání – diferenciace, vyhledávání, v kresbě
- narušení časoprostorové orientace
- špatná hrubá a jemná motorika – obtíže v koordinaci pohybu
- nezralá kresba
- často zkřížená lateralita
- porucha pozornosti a soustředění – psychomotorický neklid
- obtíže v chování – afektivní záchvaty
Vhodné způsoby práce:
- nutná komplexní péče ve spolupráci s odborníky
- dechová cvičení – správný systém nádechu a výdechu
- rytmizační cvičení – rytmizace, hry, říkadla, hra na nástroje
- rozvoj hrubé a jemné motoriky, motorika mluvidel, grafomotorika
- rozvoj smyslového vnímání – zrak, sluch, hmat apod.
- rozvoj orientace v čase a prostoru – na sobě, na druhých, v prostoru
- rozvoj paměti, pozornost a myšlení
- rozvoj řeči – podporovat mluvní apetit, aktivní a pasivní slovní zásobu, osvojování slovních druhů, tvorba vět, popis a dějové vyprávění, osvojování gramatické správnosti, nácvik správné výslovnosti
- obsah sdělení je důležitější než výslovnost
- dodržování pravidel, denního režimu
- využití multisenzoriálního přístupu (zapojit více smyslů)
- hledat náhradní postupy, jak s dítětem komunikovat, nechat ho sdělit své přání, forma fotografií, deníku, piktogramů apod.
- chválit, motivovat, povzbuzovat ke komunikaci
Navigace
Náměty, další inspirace a diskuze
Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti se specifiky práce s dětmi s SVP v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
Dotazy související se specifiky práce s dětmi s SVP můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.
Pohled byl zobrazen 4531x od 14 říjen 2016 do 18 duben 2024