Už víme, kolik vlasů má Rákosníček a jak pomoci ptákům od ropné skvrny!

od PPUČ

Setkání společenství praxe k rozvoji gramotností v přírodních vědách

Masarykova ZŠ a MŠ Krupka, 18. 4. 2019

Během velikonočních svátků se na Masarykově ZŠ a MŠ Krupka konalo třetí setkání učitelů se zájmem o přírodní vědy a gramotnosti. Po úvodním přivítání panem ředitelem a po představení novinek a aktivit projektu Podpora práce učitelů, se kterým hostující škola již druhým rokem spolupracuje, odstartoval program setkání.

V úvodní části programu představil tým učitelů Masarykovy MŠ a ZŠ Krupka zajímavé a praktické ukázky aktivit a projektů, kterými rozvíjí gramotnosti žáků. K vidění byly příklady dobré praxe v oblasti zeměpisu na prvním a druhém stupni včetně využívání geografických informačních systémů. Zajímavé byly i náměty propojující abstraktní témata fyziky s tím, co žáci dobře znají, a ukázky kreativního využívání volně dostupných aplikací ve výuce, například pomocí Kahoot.com. V této části se účastníci se svými mobilními zařízeními aktivně připojili a zapojili se do vědomostních her z různých oblastí a předmětů, nechybělo ani oživení dobře známých pohádek.

Následovalo zapojení účastníků do řešení složité situace záchranářů, kteří hledají nejlepší možné řešení záchrany mořských ptáků, jejichž peří je znečištěné ropou unikající ze ztroskotaného tankeru. Během práce ve skupinách si účastníci sami vytvořili ropnou skvrnu z oleje smíchaného s rozdrcenou tuhou. Následně se snažili skvrnu dostupnými prostředky co nejlépe odstranit z vody a následně vyčistit ropou znečištěné ptačí pero, např. pomocí jaru, sody, mýdla, zubní pasty. Aktivita zajímavě propojovala chemii s biologií a environmentální výchovou a rozvíjela schopnost žáků pracovat s dostupnými zdroji informací, stanovovat si posloupnost dílčích kroků při čištění peří a hlavně myslet v souvislostech.

Na odstraňování ropy navázala ukázka přírodopisné aktivity na rozvoj digitální a čtenářské gramotnosti při tvorbě Deníku divoké přírody. Aktivita navazuje na předchozí pozorování běžných živočichů z okolí školy a zakládá se na tom, že si žáci z dostupných tištěných a digitálních zdrojů vytvářejí vlastní karty živočichů, obsahující například stručné informace o vzhledu, ekologii a zajímavostech k danému živočichovi. Užitečná byla především vlastní zkušenost s uplatněním námětu ve výuce a doporučení k práci s autorskými právy při využívání obrázků, možnosti využití různých programů pro řešení úkolu a využitelnosti námětu v různých tématech, a dokonce i v jiných předmětech.

Závěrečná část setkání společenství praxe na rozvoj gramotností ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda byla práce v diskusních skupinách za účelem sdílení zkušeností přítomných učitelů s jimi realizovanými činnostmi, které podporují rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti žáků. Pracovalo se metodou WorldCafé, kde se tři skupiny postupně prostřídaly u otázek směřujících za všemi třemi gramotnostmi. Zkušenosti učitelů zachycovali moderátoři v rámci jednotlivých skupin na flipový papír, přičemž se jednalo o učitelsky velmi různorodé skupiny s učiteli působícími jak na prvním, tak na druhém stupni. Po intenzivní mozkové činnosti jsme níže uvedené výsledky společné práce vystavili v místnosti s občerstvením a dopřáli si malou vernisáž u kávy a zákusku. Praktické náměty budou projektem PPUČ zapracovány do textu, který aktuálně vzniká za účelem co možná nejucelenějšího popisu toho, v čem lze spatřovat potenciál přírodovědného vzdělávání pro rozvíjení důležitých gramotností dětí a žáků.

Celkově se jednalo o velmi příjemné a podnětné setkání v neformálním duchu. Všechny účastníky setkání předváděné aktivity bavily a označili je jako velice zajímavé a podnětné. Příští setkání společenství praxe pro přírodní vědy plánujeme na podzim 2019 v nějaké z dalších škol, které spolupracují s projektem. V rámci tohoto setkání budeme navazovat na jarní akci a společně budeme sdílet zkušenosti a zajímavé náměty na aktivity ve spojení přírodních věd s gramotnostmi. V případě zájmu sledujte https://gramotnosti.pro/, rádi se s Vámi setkáme.

 

PhDr. Martina Černá

Garantka vzdělávací oblasti Člověk a příroda

Soubory ke stažení

TIMSS_PISA_2015.pptx

4MB | Úterý, 21 květen 2019 | Detaily

Přírodopis_gramotnosti.pptx

2,6MB | Úterý, 21 květen 2019 | Detaily

Obrázek

Pohled byl zobrazen 657x od 21 květen 2019 do 19 duben 2024