Technické myšlení, technická tvořivost a praktické činnosti ve vzdělávání na základní škole
Význam technického vzdělávání v moderní škole pro 21. století
Technika je každodenní součástí života člověka, což vyžaduje, aby si mladá generace osvojila soubor znalostí, pracovních dovedností a návyků uplatnitelných v běžném životě. Setkává se s ní ve stále vyšší míře a doprovází ho při řešení čím dál více životních situací, které na první pohled technický charakter ani nemají. Některé z životních situací již bez techniky není ani možné zvládnout anebo by byl lidský potenciál využíván neúčelně. To je jedním důvodů, proč jsou v rámci celého vyspělého světa poznatky o technice začleňovány do školního kurikula jako součást obsahu všeobecného vzdělávání.
Obsah všeobecného vzdělávání tematicky zaměřený na techniku a praktické činnosti je z perspektivní podstaty nedílnou součástí kurikula od úrovně mateřských škol, přes základní, až po středoškolské vzdělávání. Je nezbytné, aby moderní výuka 21. století poskytovala žákům dostatečný prostor pro objevování technických zájmů a přispívala k vyváženému formování jejich osobnosti jako celku prostřednictvím rozvoje motorických i tvořivých schopností a dovedností, podkladová studie . Ne všechny školy však toto umožňuji, což vytváří ne zcela rovné vzdělávací příležitosti.
Pilotní ověřování a jeho význam
V posledních letech nebyla na řadě škol věnována technické výchově dostatečná pozornost, na některých školách nebyly tematické okruhy zahrnující prvky technické výchovy realizovány vůbec. Žijeme obklopení technikou, úkolem školy je naučit žáky v míře přiměřené jejich věku rozumět světu, který je obklopuje. Úkolem školy je také rozvíjet
manuální zručnost žáků, která je potřebná nejen v běžném životě, ale i v řadě technických a netechnických profesí stejně jako při zájmových aktivitách. Určitým impulzem podporujícím technickou výchovu je rozvoj průmyslu, automatizace, digitalizace, tzv. průmysl 4.0. V této souvislosti jde však především o rozvoj technického myšlení a technické kreativity, které jsou předpokladem dalšího technického rozvoje společnosti.
Připravované nové pojetí technického vzdělávání je však třeba důkladně připravit tak, aby bylo efektivní z hlediska cílů a metod, atraktivní z hlediska obsahu. Proto MŠMT umožnilo realizovat pilotní ověřování Rozvoje technického myšlení, technické tvořivosti a praktických činností.
Cíle pilotního ověřování:
- zapojit do přípravy nové vzdělávací oblasti veřejnost – odbornou (učitele, ředitele škol…) i laickou;
- otestovat přímo ve školní výuce, zda koncepce rozvoje technického myšlení, technické tvořivosti a praktických činností rozpracovaná pro druhý stupeň základních škol skutečně odpovídá možnostem škol, vyučujících a především žáků;
- ověřit metodické postupy a materiály a na základě zpětné vazby od učitelů a ředitelů škol kvalifikovaně určit, zda a jak přispívají k dosahování očekávaných výstupů učení;
- propojit všechny zainteresované jedince a sdílet jimi vytvořené náměty na výuku.
Role pedagogických fakult v pilotním ověřování
Pedagogické fakulty budou do pilotního ověřování zapojeny prostřednictvím role metodiků. Proto byla oslovena pracoviště vzdělávající budoucí učitele pro oblast Člověk a svět práce, resp. techniky.
Participaci v pilotním ověřování potvrdily:
- Univerzita Palackého v Olomouci;
- Masarykova univerzita v Brně;
- Ostravská univerzita v Ostravě;
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích;
- Univerzita Hradec Králové;
- Západočeská univerzita v Plzni.
Kdo pilotní ověřování řídí?
Odborný garant pilotního ověřování
doc. PhDr. PaedDr. Jiří Dostál, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy, Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta
j.dostal@upol.cz
Řídící tým pilotního ověřování
Hlavní gesce:
Mgr. Jaroslav Faltýn
ředitel odboru předškolního, základního, základního uměleckého a speciálního vzdělávání
Členové výboru:
PhDr. Karel Kovář, Ph.D.
náměstek pro řízení sekce vzdělávání
Ing., Bc. Petr Bannert, Ph.D.
ředitel odbor středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy
Mgr. Jaromír Beran
ředitel kanceláře ministra
Mgr. Svatopluk Pohořelý
vedoucí oddělení základního a základního uměleckého vzdělávání