Online setkání: ASISTENT JAKO PODPORA PEDAGOGA ANEB ASISTENT PEDAGOGA VE SVĚTLE MÝTŮ A PRAVD V PROSTŘEDÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLY
od Metodický portál RVP.CZ, NPI ČR
Čtvrtek 10. 10. 2019, 20:00
Asistent jako podpora pedagoga aneb Asistent pedagoga ve světle mýtů a pravd v prostředí základní školy
Zkušená lektorka Helena Kumperová naváže na zářijové setkání s tématem asistenta pedagoga. Tentokrát se společně zamyslíme nad efektivitou využití pozice asistenta pedagoga s odkazem na vysokoškolské kvalifikační práce, jež ve svém výzkumném šetření se zabývaly rolí, pozicí, efektivitou a pedagogickou realitou působení asistenta pedagoga na základní škole.
Program setkání:
- Asistent pedagoga v legislativě
- Asistent pedagoga - osobnost, role, kompetence.
- Asistent pedagoga jako "druhé housle" v symfonickém orchestru celé třídy, jako nedílná součást systému.
- Mýty o roli asistenta pedagoga
- Co prožívá asistent? krátké shrnutí výzkumných šetření z vysokoškolských kvalifikačních prací českých univerzit
- Místo asistenta ve třídě, vztahová síť kolektivu.
- Efektivní využití pozice asistenta pedagoga ve výuce.
Práce asistenta pedagoga je vázána na přítomnost žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, jemuž je doporučován 3. a vyšší stupeň podpory dle platné legislativy. Nová pozice vyžaduje nové uvažování o plánování procesu výuky pedagogem ve spolupráci s novou podporou pedagogického pracovníka, jímž je asistent pedagoga. Žák, který má doporučenou podporu AP vyžaduje stejnou míru didaktické péče pedagoga, jako ostatní intaktní žáci. Asistent je pracovník podporující pedagoga v jeho činnosti, vzniká tak neočekávaný tandem pracovníků, jež se společně podílejí na výuce a skutečně se spolu učí "pedagogicky žít. Mýty a skutečnost se týkají forem jejich společné práce, spolupráce, spolupůsobení na žáky intaktní i se SVP, ale též formy komunikace se žáky, mezi sebou, rodiči, spolupracovníky, i dalšími pracovníky školy.
Cíle setkání:
-
Přispět k rozšiřování kompetencí vyučujících, které mohou uplatnit při využití pozice asistenta pedagoga ve výuce na ZŠ,
-
nabídnout učitelům, asistentům, ale i rodičům, zamyšlení nad pedagogickou podporou asistenta pedagoga v prostředí základní školy na první stupni, ale i na druhém stupni vzdělávání v ZŠ, kdy se výrazně mění vnímání pedagoga a nastává distanciace mezi oběma tábory (učitel x žáci),
-
porozumět dynamice třídního kolektivu, jež potřebuje podpořit při porozumění odlišnosti a nové pozici asistenta pedagoga ve třídě na 2.stupni vzdělávání na ZŠ.
Komu je setkání určeno:
Primární cílovou skupinou setkání jsou asistenti pedagoga, pedagogové školního vzdělávání, kteří hledají různé cesty k tomu, aby upevnili vzájemnou spolupráci a podpořili žáka v reedukačním, či kompenzačním procesu přijetí svých omezení a maximální utilizaci dovedností zpět směrem ke společnosti. Setkání je ale určeno všem pro něž je problematika vzdělávání zajímavým tématem.
Setkání je ZDARMA.
Lektorka:
Mgr. Helena Kumperová - terapeut, lektor, učitel a kouč.
Užitečné odkazy (postupně přidáme):
- blogový příspěvek
- diskuzní fórum
- událost na sociální síti:
Videozáznam setkání
Ke stažení
Asistent jako podpora pedagoga aneb Asistent pedagoga ve světle mýtů a pravd v prostředí základní školy.pdf
prezentace
Mgr. Helena Kumperová - všechny webináře s lektorkou
O online setkávání na Metodickém portálu
Metodický portál RVP.CZ nabízí svým uživatelům tematická setkání v online prostředí. Mají formu webinářů, webových seminářů. Konají se (dle přání uživatelů) obvykle ve večerních hodinách.
- Hlavní stránka online setkávání na Metodickém portálu RVP.CZ
Rozcestník všech setkání, která se aktuálně konají, nebo která se konala.
Na setkání zveme zajímavé hosty. Uvítáme náměty na hosty a témata i od vás!
- Fórum k online setkávání na Metodickém portálu RVP.CZ
Diskuze k blížícím se setkáním, ale i k těm, která už proběhla.
Pokud můžete doporučit zajímavou osobnost, která by se chtěla stát hlavní prezentující osobou našeho setkání, nebo máte přímo vy nějaké téma vhodné pro online vzdělávací webinář, neváhejte se ozvat na setkavani@rvp.cz nebo v diskuzním fóru.