Společenství praxe pro dějepis a společenské vědy – leden 2021
od PPUČ
Společenství praxe bylo naplánováno na 8. prosince, ale z důvodu nástupu žáků druhých stupňů do školy po přechodném poklesu nebezpečí pandemie bylo přesunuto na leden. Proběhlo distančně dne 12. ledna 2021. Toto je digitální portfolio SP. Společenství praxe se týkalo potenciálu rozvoje základních gramotností při práci s primárními historickými prameny.
O setkání SP
Učitelé dějepisu mají výhodu i nevýhodu v předmětu svého poznání: povětšinou už skončil v čase, ale je o něm řada přímých pramenů. Navíc o určitých fázích historie se toho mnoho již vybádalo. O soudobých dějinách méně, ale zase existuje řada přímých účastníků dějů, s nimiž si lze povídat… Problémem dějepisu už od doby starověkých Řeků je, že obsahuje veškeré vědění, o tom, co se člověku stalo. A veškeré vědění se nedá učit, ani naučit. Školní dějepis proto potřebuje: dobrý výběr historických látek a témat, strukturaci cílů a neotřelý, ale komplexní způsob práce s prameny, nejen formálně deduktivní „naučení“ se o historické látce z učebnice. Výběr látky, stanovení cílů a představení několika účinných postupů do výuky jsou součásti také tohoto setkání ve společenství praxe.
Program setkání
Úvod – společenství praxe a PPUČ
Připojená prezentace obsahuje informace o projektu PPUČ a jeho výsledcích a také informace o společenstvích praxe a dalších vzdělávacích příležitostech, které nabízí projekt PPUČ veřejnosti.
Připojené soubory 1 |
Prezentace PPUČ_SP_leden 2021_final.pptx (4,3M) - Stáhnout
|
Jsme interaktivní!
Během společenství praxe zpracovávali účastníci několik kvízů, hlasování a vyplňovali formuláře, odpovídali na záludné otázky jako například:
- Když využívám ve výuce primární prameny, cílem je, aby se žáci naučili…
Účastníci pracovali také s katastrálními mapami. Odkaz na staré katastrální mapy: https://archivnimapy.cuzk.cz/uazk/pohledy/archiv.html. Naučili se ovládat tuto aplikaci Českého ústavu zeměměřičského a katastrálního .
V závěru měli účastníci zpracovat také do formuláře vlastní návrh místně zakotvené výuky v této struktuře:
-
Nadepište lekci svým jménem nebo avatarem (přezdívkou)
-
uveďte cíle lekce (využijte oblasti historického myšlení)
-
uveďte, s čím byste pracovali
-
uveďte činnosti žáků s prameny
-
uveďte, jak zjistíte, že se žákům daří?
Oblasti historického myšlení a gramotnosti a základní gramotnosti (P. Koubek)
Připojené soubory 1 |
think as a historian.jpg (201,7K) - Stáhnout
|
Povrly v historických fotografiích (Petr Karlíček)
Připojené soubory 1 |
001-Nestarší vyobrazení Povrly.jpg (2,7M) - Stáhnout
|
Co je na starých školních mapách, katastrálních mapách(Petr Karlíček)
Místní kronika - co v ní nalezneme a co to znamená? (Petr Koubek)
Připojené soubory 1 |
9_Výročí a svátky MDŽ a VŘSR 1983.jpg (42,8K) - Stáhnout
|
Noviny jako historický pramen (Petr Karlíček)
Program a prezentace SP
PPUČ_SP_Dějepis - TVH - podzim 2020_program.docx
0_PPUČ_KA5 - společenství praxe ČaSpolečnost_2020_12_08.pptx
Gramotnosti - doporučené výsledky učení (kontinua)
Blok obsahuje dokumenty k první čáslti SP: soubory očekávaných výsledků učení v gramotnostech PPUČ platné v listopadu 2020.
Webové speciály odborných panelů pro gramotnosti
Doporučení, návrhy, diskuse
V závěru proběhla diskuse, zodpovězení dotazů účastníků z formuláře a účastníci zpracovávali také vlastní návrhy místně zakotvené výuky o obci, kde působí jako učitelé školy.
Soubor bude vytvořen následně po reflexi setkání společenství a bude umístěn do tohoto bloku.