Projekt: Inovace činnosti SPC při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáků a dětí se zdravotním postižením

od Inovace činnosti SPC

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.2.00/14.0020
 
Řešení souhrnného projektu ESF, operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost s názvem „Inovace činnosti SPC při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb dětí a žáků se zdravotním postižením“ (reg. č.: CZ.1.07/1.2.00/14.0020) probíhá v letech 2010 – 2013.
 
Nositelem projektu je Univerzita Palackého v Olomouci za spolupráce 14 partnerů. Hlavními jsou Institut pedagogicko-psychologického poradenství a Asociace pracovníků speciálně-pedagogických center ČR a dále jednotlivá speciálně pedagogická centra Pardubického, Zlínského a Jihomoravského kraje. V jednotlivých aktivitách se však účastní i pracovníci ostatních speciálně pedagogických center.
 

O projektu

Podstatou projektu je řešení dlouhodobě problematické oblasti diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním postižením u nás. V rámci projektu vznikne řada odborných a metodických výstupů. Mezi hlavní lze řadit vytvoření „Katalogu posuzování speciálních vzdělávacích potřeb“ pro žáky se šesti „základními“ zdravotními postiženími. Tj.
  • postižení tělesné
  • postižení zrakové
  • postižení mentální
  • postižení sluchové
  • postižení řečové
  • porucha autistického spektra
 
Úkolem je navázat na dosavadní přístupy a vytvořit obecný metodický rámec pro činnost poradenských a diagnostických pracovníků školských poradenských zařízení ČR. Důležité je, že materiál nevzniká izolovaně, v rámci akademické či úřední sféry, ale na jeho obsahu se podílí desítky zkušených poradenských pracovníků. Následně vznikne rovněž Metodika práce se žákem s příslušným druhem zdravotního postižení primárně zaměřená na inkluzivní vzdělávání ve školách. A obdobný materiál pro práci asistentů žáků se zdravotním postižením.
 
Vedle hlavních publikačních výstupů projektu jsou rovněž pořádány související aktivity. Např. vypracování unikátního datového souboru s mapovými výstupy, který má ukázat dostupnost služeb školských poradenských zařízení pro uživatele, tj. žáky se zdravotním postižením a jejich rodiny. Dále budou pořádány vzdělávací programy pro poradenské pracovníky a pedagogy. Odborné workshopy a tři národní konference věnované otázkám diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb. V neposlední řadě vznikne specializovaný internetový portál, na němž, mj., budou umístěny všechny výstupy projektu pro zájemce (nejen) ze vzdělávacího systému celé ČR.

Metodické listy pro práci se žáky se SVP v (inkluzivním) vzdělávání

Zásadním výstupem této KA je vytvoření šesti ucelených Metodik určených pro pedagogy vzdělávající dětí a žáky s příslušným druhem zdravotního postižení.  Texty vytvářela více než třicítka autorů, zkušených pedagogů z jednotlivých druhů a stupňů škol.  Vzniklo tak v souhrnu téměř 900 stran textu, který je v současné době ověřován přímo ve třídách v nichž jsou vzdělávány děti a žáci se zdravotním postižením. Na tomto místě si může každý zájemce stáhnout pracovní verzi Metodiky pro práci se žákem se zdravotním postižením.
 
Vaše náměty a připomínky  s radostí přivítáme. Využít můžete odkaz Poradna, nebo můžete napsat na mail spc@upol.cz.  Na stejném místě můžete rovněž požádat o zaslání publikace, která jinak bude distribuována prostřednictvím sítě SPC, které „garantují“ integrované vzdělávání konkrétního dítěte s e zdravotním postižením. Předpokládáme vydání publikací v závěru roku 2012.

Katalog stupňů speciálních vzdělávacích potřeb (u žáků se zdravotním postižením)

Úkolem této KA je vytvořit katalogy – vzory, které v českém poradenském systému citelně chybí. Česká legislativa (a poradenská praxe) zná tři stupně speciálních vzdělávacích potřeb. Jeden pak je „zdravotní postižení“. Toto členění naprosto nedostačuje potřebám systému poradenství, ale i školské praxi – a dětem se zdravotním postižením zejména! Aktivita je velmi rozsáhlá. Zahrnuje definici čtyř stupňů (hloubky) speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním postižením. Vždy pro každý druh postižení: mentální, tělesné, zrakové, sluchové, řečové a s poruchou autistickou spektra. V rámci KA budou probíhat činnosti, které zahrnou: srovnání stavu ve vybraných zemích EU (kde obdobné katalogy existují),  oponentní schůzky řešitelského týmu, tvorba katalogu, ověření pravidel v ostatních SPC a školách v nichž jsou žáci vzdělávání (souvislost s KA č. 6), vyhodnocení, tisk a distribuce katalogu pro všechna SPC v ČR.
 
 Poradenští pracovníci SPC jsou tvůrci výstupu, prvky poradenské a diagnostické činnosti jsou ověřovány na žácích v poradenské praxi jednotlivých zařízení. Učitelé žáků se z.p. jsou oponenty a příjemci poznatků v katalogu popsaných. Tvorba dokumentu bude respektovat časové hledisko: záměr, komparace, vytvoření návrhu, ověření, vyhodnocení, zpracování, redakce, tisk a publicita. KA je naplánována téměř po celou dobu řešení projektu, ovšem časově budou odlišeny metodiky pro jednotlivá postižení.

Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb k nahlédnutí a diskusi

Část I.
  • Hmotněprávní a procedurální standardy, dokumentace a vybrané vzory v činnosti SPC
Část II.
  • Katalog – Postižení tělesné
  • Katalog – Postižení zrakové
  • Katalog – Postižení mentální
  • Katalog – Postižení sluchové
  • Katalog – Postižení řečové
  • Katalog – Poruchy autistického spektra
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Přehled klíčových aktivit projektu

  • Metodika práce se žákem se zrakovým postižením
  • Metodika práce se žákem se tělesným postižením
  • Metodika práce se žákem se sluchovým postižením
  • Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra
  • Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností
  • Metodika práce s dítětem a žákem s mentálním postižením
  • Katalogy posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb
  • KA-12. Návrh nového modelu působnosti ŠPZ – pro žáky se zdravotním postižením
 

 

Pohled byl zobrazen 1336x od 30 květen 2014 do 29 březen 2024