Tiskové zprávy

od Interaktivní výuka technických a přírodovědných předmětů

1. února 2013 byl zahájen nový projekt Tvořivý učitel - interaktivní výuka na ZŠ.  Projekt je zaměřený na modernizaci systému DVPP s důrazem na rozvoj dovedností ovlivňujících kvalitu a efektivitu vzdělávání a využívání ICT ve výuce ZŠ Jihomoravského kraje. 

Metoda - Interaktivní výuka?

Za skutečně interaktivní považujeme takovou výuku, při které jsou do výuky aktivně zapojeni všichni žáci, a to minimálně třemi smysly - zrakem, sluchem a hmatem. Všichni žáci mají zároveň možnost komunikovat, samostatně objevovat zákonitosti a v rámci jednotlivých postupů si osvojovat dovednosti a vědomosti. A prožívat úspěch.

Uvedený projekt je zdrojem dobrých zkušeností a inspirace s využitím interaktivních postupů, metod a forem při výuce na základních  školách v ČR. 

Učitel nebo vybraný žák s pomocí interaktivní tabule zadá třídě úkol nebo problémovou situaci k řešení. Každý žák následně plní svým vlastním způsobem zadaný úkol na lavici s pomocí jednoduchých pomůcek, připravených speciálně za tímto účelem. Následně se s pomocí interaktivní tabule provede společně zpětná vazba.

Při takovýchto činnostech je každý žák stále aktivně zapojen do výuky, a to minimálně třemi smysly. Žáci individuálně objevují zákonitostí a vyvozují závěry, diskutují o tom, co pozorují, hledají různé varianty řešení, vyjadřují názory atp.

Interaktivní tabule zde slouží především jako nástroj pro motivaci, názor, zpětnou vazbu, práci s chybou a sebehodnocení. Takovou výuku lze považovat za skutečně interaktivní. Za důležitý považujeme rovněž fakt, že při tomto stylu výuky má každý žák možnost opakovaně prožívat úspěch.

Postup - Počítání do 20 s přechodem přes desítku - příklad z praxe

Chcete naučit děti počítat do 20 s přechodem přes desítku? Potřebovat budete pomůcku "Dvě desítky koleček" (proužek papíru s 20 kolečky), 10 červených a 10 modrých papírových koleček. To vše pro každého žáka.

Na interaktivní tabuli žákům graficky znázorníte slovní úlohu, kterou budou s pomůckou znázorňovat (praktické přípravy na InT SMART, Activ a IW jsou vytvářeny v rámci projektu). Např. Tatínek měl 9 jablek a maminka 4. Kolik měli jablek dohromady? Každý žák znázorní slovní úlohu s pomocí vlastní pomůcky. Určí jaký příklad k této slovní úloze patří. Následně necháte žáky, aby samostatně vymýšleli další slovní úlohy, situace ze života a přiřazovali k nim matematické příklady. Každý žák vytvoří a na pomůcce Dvě desítky koleček znázorní několik příkladů. S pomocí interaktivní tabule se průběžně provádí zpětná vazba. Postup provádíte max. 10 minut každou hodinu matematiky.

Pokud je dobrý základ z prvního ročníku (žáci umí pracovat s pomůckami a mají schopnost vidět počet prvků do 5 bez přepočítávání po jedné) osvojí si nejtěžší látku matematiky 2. ročníku všichni duševně zdraví žáci bezpečně a především trvale za 14 dní. Nevěříte? A zkusili jste to?

Osobnost učitele

Zapojit všechny žáky do smysluplné interaktivní výuky vyžaduje vědomou přítomnost učitele, zkušenosti s prací s InT a také znalost vhodných činnostních postupů. Na mysli máme pochopitelně takové postupy, které žákům umožňují jak pochopení daného jevu a osvojení potřebného učiva, tak rozvíjení klíčových kompetencí. O tom, zda je postup skutečně činnostní, rozhoduje řada hledisek. Primárním je přitom zapojení rukou žáků formou řazení, třídění, skládání a další činností s didaktickými pomůckami. Nezastupitelná je možnost komunikace žáků o tom, co dělají a možnost každého žáka objevit předkládaný jev samostatně. Závěrečná automatizace dovedností a vědomostí by také měla být pokud možno činnostní.

Aby učitel zvládnul pracovat s interaktivní tabulí činnostně, je třeba, aby nejdříve pochopil a přijal podstatu činnostního učení. Základní principy činnostního učení, mezi které patří např. zapojení žáků všemi smysly, postup od jednoduchého ke složitějšímu, používání postupů „krátce a často", propojení učiva a života žáků, pozitivní hodnocení nebo individuální přístup jsou shrnuty v tzv. desateru činnostního učení a seznámit se s nimi můžete na všech kurzech projektu.

Komenský a Piaget

Říkal to už Komenský a J. Piaget empiricky prokázal, že aktivně a všemi smysly zapojení žáci si potřebné vědomosti a dovednosti osvojují mnohem snáze než při učení formou výkladu, zapisování do sešitu a následného memorování.  Práce žáků u interaktivní tabule, kdy zbývající žáci pouze sledují, nebo zapisují, co se u tabule děje, není o moc přínosnější.

Sám Piaget označuje materiální činnosti s pomůckami za „genetický základ" operačního a následně formálního myšlení. Komenský to vyjádřil pár set let před ním ještě jasněji, když napsal: "Šikovnost rukou se mění v šikovnost myšlení."

Tvořivá škola a Tvořivý učitel

Konkrétní činnostní postupy učení šíříme na kurzech a seminářích Tvořivé školy již 12 rokem. Díky moderním technologiím můžeme jít dnes ještě o krok dál a propojit činnostní učení s výukou na Interaktivní tabuli. Jak učit činnostně a k tomu ještě s interaktivní tabulí, se můžete dovědět na kurzech Tvořivé školy pořádaných vždy pro jednotlivé ročníky a předměty.

Projekt Tvořivý učitel - interaktivní výuka na ZŠ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Doba realizace projektu: 1. 2. 2013 - 31. 1. 2015. Reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.41/02.0008

Obsah:

Jméno Popis
file TZ_1.doc 1. ledna 2013 byl zahájen nový projekt Interaktivní výuka technických a přírodovědných předmětů. Projekt je zaměřený na rozvoj DVPP v oblasti výuky přírodovědných a technických oborů a pro využívání ICT ve výuce ZŠ Královéhradeckého kraje.
file TZ_2.doc Tvořivá škola úspěšně ukončila první rok realizace projektu Tvořivý učitel – interaktivní výuka na ZŠ.
file TZ_3.doc 31. 12. 2014 byl zakončen projet Interaktivní výuka technických a přírodovědných předmětů. Cílem 24 měsíčního projektu bylo zavádění a šíření nových vyučovacích metod interaktivně-činnostní výuky na základní školy Královehradeckého kraje.
file Zpráva.doc Za skutečně interaktivní považujeme takovou výuku, při které jsou do výuky aktivně zapojeni všichni žáci, a to minimálně třemi smysly - zrakem, sluchem a hmatem. Všichni žáci mají zároveň možnost komunikovat, samostatně objevovat zákonitosti a v rámci jednotlivých postupů si osvojovat dovednosti a vědomosti. A prožívat úspěch. Uvedený projekt je zdrojem dobrých zkušeností a inspirace s využitím interaktivních postupů, metod a forem při výuce na základních školách v ČR.
Pohled byl zobrazen 872x od 30 květen 2014 do 28 březen 2024