Soutěž

od VÍM PROČ

Skupina ČEZ připravila soutěž Vimproc.cz, jež má usnadnit výuku fyziky - www.vimproc.cz.

AKTUÁLNĚ

Druhý ročník soutěže „Vím proč“ bude pokračovat až do konce března 2015. Navíc nejúspěšnější autor či autorský tým z kategorie základních škol a z kategorie středních škol, o kterých rozhodne odborná porota, může kromě tabletů získat další pecku! A to 200 tisíc korun na zřízení moderní přírodovědné učebny ve své škole. Mrkni na web www.vimproc.cz, kde najdeš podmínky a další videa. 

Už jsi v tomto ročníku video natočil? Nevadí, natoč další a zvyš svou šanci vyhrát. Chceš natočit pokus, který už existuje v nesoutěžních videích z minulého roku? Žádný problém! Dokaž, že stejný pokus natočíš lépe nebo vysvětlíš jasněji. Klidně se pořad s učitelem fyziky, který ti rád pomůže, a tablet může být tvůj a peníze mohou putovat právě tvojí škole na zajímavější výuku. 
Těšíme se na tvá videa a držíme ti palce.

Videa na VÍMPROČ.cz školáky nadchla >>

Soutěž VÍM PROČ má vítěze! >> 

Vím, proč se fyziky nebojím

Paní kuchařky i vyučující fyziky bojují s předsudky: „školní jídelna je hnusná" a „fyzika těžká." Situace vede k rostoucímu počtu obézních dětí a klesajícímu počtu zájemců o techniku. Maminky dbají na zdravou stravu. Ale kdo pomáhá učitelům, kteří mají na starost neoblíbené předměty?

Skupina ČEZ připravila soutěž Vimproc.cz, jež má usnadnit výuku fyziky. Žáci a studenti mohou od 1. října vkládat videa s fyzikálními pokusy na webové stránky www.vimproc.cz. Obrázek vydá za tisíc slov, co teprve video, které lze sdílet s kamarády přes Facebook či mail!Nejlepší pokusy vybere veřejnost on-line hlasováním, současně se vyhlásí cena odborné poroty. Výherci získají přenosné počítače, tzv. tablety. Autoři, jež zvítězí u laické veřejnosti, si vyberou exkurzi do některého z provozů Skupiny ČEZ a pro svou třídu získají vstupenky do centra světa techniky, např. Techmanie v Plzni nebo IQ parku v Liberci.

Stránkywww.vimproc.czzůstanou přístupné i po ukončení soutěže a stanou se interaktivní pomůckou při výuce. Videa lze sdílet s kamarády přes Facebook nebo email.

K praktické fyzice se snažíme přivést už školáky. Nejčastěji pro ně připravujeme soutěže vedoucí k vlastní aktivitě. Vysvětlit určitý experiment vyžaduje víc energie než klikání u počítačové hry,říká Pavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ.

Vše, co nás obklopuje, souvisí s fyzikou

Od října mohou žáci a studenti natáčet videa s fyzikálními pokusy a zapojit se do soutěže, která pomocí experimentů ukazuje, že fyzika je zábava. Žáci paní Jaroslavy Pachlové, učitelky fyziky ze základní školy ve Stráži nedaleko Tachova, vložili na stránky zatím nejvíc videí. Paní Pachlové jsme se zeptali, jak soutěž hodnotí a jak na ni reagovala její třída. Své nahrávky mohou soutěžící vkládat do konce ledna 2014. Odměnou nejlepším budou tablety či vstupenky do Techmanie a IQ parku.

Soutěž „Vím proč" je určena žákům základních a středních škol. Prostřednictvím videí mají během dvou až tří minut vysvětlit určitý fyzikální jev. Myslíte si, že děti vnímají, kde všude se s fyzikou setkávají?

Ne v takové míře, jak bych si přála. Jsou zvídavé a v okamžiku, kdy je na nějaký fyzikální jev upozorním, si propojení výuky a reálného života lépe uvědomí. Chtějí si všechno vyzkoušet. Je ale potřeba jim existenci fyzikálních zákonů připomenout a pak je nechat, aby sami přišli na to, že vše, co nás obklopuje, s fyzikou souvisí.

Jak Vaši žáci reagovali na soutěž Vím proč?

S velkým nadšením, zaregistrovali se téměř všichni. Někteří se rozhodli natáčet, ostatní chtěli svými hlasy podpořit spolužáky. Vybírají si z kapitol a přemýšlejí, jak pokusy nachystat, o přestávkách se ptají na rady nebo mě žádají o pomůcky. Nejaktivnější jsou ti mladší, šesťáci a sedmáci. Do natáčení zapojujeme i zdravotně znevýhodněné žáky, kteří třeba předvádějícímu asistují apod.

Jak soutěž hodnotíte z pohledu pedagožky?

Líbí se mi, že děti učí děti. Pokud jim něco vysvětluje vrstevník, třeba právě prostřednictvím videa ze soutěžního portálu, má učení jiný - účinnější - náboj. S autorem videa se žáci snadno ztotožní a mohou ho lépe akceptovat. Kromě fyziky vidím přínos i v trénování dovedností osobní prezentace a schopnosti rozhodnout se pro určité téma. Nejtěžší je vysvětlit jev svými slovy, to vyžaduje, aby mu autor videa opravdu rozuměl. Pro nás učitele je to dobrá inspirace.

Využijete tento portál při výuce?

Určitě, už jen proto, že žáky motivuje, aby samy experimentovali. Do budoucna bych uvítala ještě větší výběr pokusů a vyhledávání podle klíčových slov.

Zmínila byste nějaké tipy, jak učit poutavěji?

Vždy se mi osvědčilo představit žákům fyziku v jejich vlastním světě. Ve světě, v němž žijí a který dobře znají. Člověk musí být trochu komediant, vytvořit napětí, probudit zvědavost. Výuka má mít kromě poznávacího také zábavný charakter. Neuškodí fyziku propojit s výtvarkou a hudebkou, prostě si hrát.

Měla jste jako dítě ráda fyziku?

V pojetí, v jakém jsem se ji učila, asi ne. Ale zajímala jsem se o kosmonautiku.

Často slýcháme, že průmyslovým firmám scházejí kvalitní zaměstnanci.  Vnímáte to jako dlouhodobý problém nebo jako dočasnou záležitost?

Obecně si střední školy stěžují, že žáci ze základních škol mají chabé znalosti v oblasti přírodních věd. Myslím, že je třeba s tím něco udělat. Řešení však nevidím v „nalévání" dalších vědomostí do dětských hlav. Pomohla by spíš užší spolupráce s příslušnými středními školami. Řada žáků, ale i rodičů, si nedovede představit návaznost s konkrétním povoláním a velkou neznámou je pro ně i náplň studia na jednotlivých technických oborech. Příležitostí děti nadchnout se pro určitý obor jsou například fyzikální kroužky. Děti zde mohou poznat moderní, sofistikované technologie a vyzkoušet si různé vybavení nebo nákladnější pomůcky. 

Soutěž byla prezentována na setkání EduFórum - podívejte se na záznam.

>>ZDE<< 

Vážená paní učitelko, vážený pane učiteli,

rád bych Vás informoval o připravované soutěži „Vím proč" a v souvislosti s tím se na Vás obracím s prosbou o spolupráci.

Již několik let se systematicky snažíme přitáhnout pozornost dětí a mládeže k přírodovědným předmětům, neboť nám i celému výrobnímu sektoru dlouhodobě schází kvalifikovaní techničtí odborníci. Oslovujeme proto už žáky základních a středních škol, abychom je nasměrovali k oborům, jež mají dlouhodobou perspektivu. Rádi bychom Vám s výukou náročných, avšak pro budoucnost české ekonomiky zcela zásadních předmětů, pomohli.

V úterý 1. října spustíme soutěž „Vím proč" na webových stránkáchwww.vimproc.cz kam mohou žáci vkládat videa s fyzikálními pokusy. Smyslem videa je během dvou až tří minut vysvětlit určitý fyzikální jev. Žáci budou moci oblíbené pokusy sdílet s kamarády přes Facebook či email a kdykoli je využít k opakování probírané látky. Budeme také rádi, když stránky využijete např. jako interaktivní pomůcku pro svou výuku.

Soutěž je určena žákům základních a středních škol, ale s přípravou jim můžete pomáhat i Vy. V lednu 2014 soutěž vyvrcholí vyhlášením ceny veřejnosti a ceny odborné poroty (ta bude videa průběžně hodnotit, komentovat a autory pokusů, v nichž najde případné nepřesnosti, vybídne k nápravě). Porota nakonec vybere tři nejlepší videa, jejichž autoři získají přenosné počítače, tzv. tablety. Autoři videí, kteří budou mít největší úspěch u laické veřejnosti, si vyberou exkurzi do některého z provozů Skupiny ČEZ a celá třída získá vstupenky do Techmanie v Plzni a IQ parku v Liberci.

Prosím Vás, abyste žáky o soutěži a webových stránkách www.vimproc.cz informovali.

Předem děkuji,

Pavel Puff, manažer útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ

Obsah:

Jméno Popis
file dopis.docx Motivační dopis pro učitele
file Plakat.pdf Plakát s motivačním textem a logem
file Videa nadchla Tisková zpráva č. 2
file Vyhlášení Tisková zpráva č. 1
file Vítěz Tisková zpráva č. 3
Pohled byl zobrazen 1095x od 30 květen 2014 do 29 březen 2024