Eurydice: zajímavé informace z oblasti vzdělávání
Evropská informační síť Eurydice Vám přináší další zajímavé informace o vzdělávání v Evropě. S námi budete vždy v obraze.
Eurydice
Eurydice je evropská informační síť, která sbírá, sleduje, zpracovává a šíří spolehlivé a snadno srovnatelné informace o vzdělávacích systémech
a o vzdělávací politice v celé Evropě. Síť Eurydice se skládá z Evropského oddělení se sídlem
v Bruselu, které je součástí Výkonné agentury pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast (EACEA), a ze 41 národních oddělení umístěných ve 37 zemích (členské země EU, Bosna a Hercegovina, Bývalá jugoslávská republika Makedonie, Island, Černá Hora, Srbsko, Turecko, Lichtenštejnsko, Norsko a Švýcarsko). Fungování sítě Eurydice je založeno na vzájemné spolupráci. Evropské oddělení koordinuje činnost, koncipuje a rozesílá většinu publikací, navrhuje
a spravuje databáze Eurydice a ústřední webové stránky. Národní oddělení shromažďují údaje, podílejí se na jejich vyhodnocování a zajišťují, aby se informační výstupy dostaly k cílovým skupinám
v dané zemi.
Webové stránky evropské sítě Eurydice viz European Commission / EACEA / Eurydice.
Webové stránky Eurydice v českém jazyce lze nalézt zde.
Countries - popisy vzdělávacích systémů
V této sekci naleznete podrobné, pravidelně aktualizované popisy 41 vzdělávacích systémů ve 37 evropských zemích.
Novinky k 30. červnu 2015
Zajímá Vás, jaké je postavení učitelů v evropských zemích a podmínky pro výkon této profese? Nová studie Eurydice The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies Vám tuto informaci poskytne. Zahrnuje témata jako počáteční vzdělávání učitelů, jejich další vzdělávání, pracovní podmínky či mezinárodní mobilitu.
Eurydice vydala zprávu Eurydice Brief: Early leaving from education and training, která přináší hlavní zjištění z rozsáhlejší studie z roku 2014. Seznámí Vás s problematikou předčasných odchodů ze vzdělávání a situací v jednotlivých evropských zemích. Cílem Evropské unie je, že do roku 2020 by neměl podíl mládeže ve věku 18 až 24 let předčasně opouštějící vzdělávací systém přesahovat 10 %.
Vyšla zpráva Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe 2014/15. Zjistíte v ní například, že na primární úrovni vzdělávání je ve většině evropských zemí věnováno až 25 % celkové doby výuky čtení, psaní a literatuře. Druhý největší podíl na celkové době výuky má s 15 % matematika.
Pro ty, kteří by se rádi dozvěděli více o stavu implementace Boloňského procesu napříč zeměmi EHEA (Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání), je tu studie The European Higher Education Area in 2015: Bologna Process Implementation Report. Jedná se o komplexní analýzu všech hlavních aspektů vysokoškolského vzdělávání.
V prvním pololetí roku 2015 vyšly:
Zpráva Eurydice in Brief – Modernisation of Higher Education in Europe: Access, Retention and Employability, která představuje, jak jednotlivé evropské země přizpůsobují vysokoškolské vzdělávání požadavkům současné společnosti a ekonomiky, která je stále více založena na znalostech.
Publikace Adult Education and Training in Europe: Widening Access to Learning Opportunities se zaměřuje především na vzdělávání málo nebo nedostatečně kvalifikovaných dospělých. K dispozici je již i český překlad stručného shrnutí výsledků studie (Highlights).
Zpráva Assuring Quality in Education: Policies and Approaches to School Evaluation in Europe pojednává o zajišťování kvality a úrovně vzdělávání.
Český překlad studie Physical Education and Sport at School in Europe informuje o klíčových otázkách a společných cílech v oblasti tělesné výchovy a sportu v evropských zemích.
Nejnovější publikace jsou nyní dostupné i ve formátu e-knih.
Tematické studie a klíčové údaje
-
Seznámení s tématem předčasných odchodů ze vzdělávání Vám poskytne studie Tackling Early Leaving from Education and Training in Europe: Strategies, Policies and Measures.
- Publikace Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2014 Edition (Klíčové údaje o vzdělávání a péči v raném dětství v Evropě 2014) vychází ze statistických dat Eurostatu a z porovnání národních předpisů a opatření zaměřených na strukturu, organizaci a financování vzdělávání a péče určených dětem v nejmladším a předškolním věku ve 32 evropských zemích. Tyto informace jsou doplněny výsledky některých mezinárodních šetření.
- Publikace Funding of Education in Europe 2000-2012: The Impact of the Economic Crisis mapuje trendy v oblasti financování vzdělávání v evropských zemích.
- Publikace Modernisation of Higher Education in Europe: Access, Retention and Employability (Modernizace vysokoškolského vzdělávání v Evropě: přístup, retence a zaměstnatelnost) popisuje současná opatření zaměřená na zlepšování přístupu k vysokoškolskému vzdělávání, snižování míry předčasného ukončování studia a zlepšování zaměstnatelnosti absolventů.
Další výstupy
- Kromě výše zmíněných publikací vychází ještě kratší zprávy z ediční řady Facts and Figures.
- Zajímavá je také rubrika Focus on, která pojednává o tématech, které jsou v současné době ve středu zájmu.