Co nabízí Metodický portál RVP.CZ v roce 2014 pro SV

od Speciální vzdělávání

Pohled nabízí celkový přehled nabídky Metodického portálu RVP.CZ pro speciální vzdělávání.


Navštěvte skupinu Speciální vzdělávání - prohlížejte a tvořte další pohledy, které pomohou vám i vašim kolegům, diskutujte, sdílejte materiály.

Diskuze

Diskuze

Nebojte se i vy vyjádřit svoje obavy či názory na situace ve školním prostředí. On-line diskuze je bezpečné prostředí, kde si můžete popovídat s lidmi, kteří vám mají co říct.

  • na Metodickém portálu je otevřeno již několik stovek diskuzních fór.
  • sledovat diskuze a přispívat do nich může v podstatě kdokoli bez nutnosti registrace
  • pokud vás zajímá téma, o kterém se nediskutuje, můžete si ho sami založit

Vedoucí resortního úkolu Metodický portál

Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz

Digifolio

Digifolio

Prezentovat vlastní portfolio a sdílet své nápady na webu, je dnes mnohem obvyklejší než kdykoli dříve. Digifolio umožňuje komunikovat s přáteli na úrovni sociální sítě. Nevíte si rady, jak pracovat v digifoliu? Návod naleznete zde.

  • digifolio umožňuje navazovat kontakty s podobně smýšlejícími lidmi
  • své profesní portfolio nabízí v Digifoliu k nahlédnutí rovněž autoři Metodického portálu
  • umožňuje uživatelům vytvořit prostor ke zmapování svého osobního a profesního růstu 

Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ

Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz

 

Blog

Blogy

Blogy slouží uživatelům pro komunikaci, vyjádření vlastní osobnosti a podporují svobodu projevu. Prezentují vaše postřehy, názory a aktuální novinky související se vzděláváním. Jedná se o prostor pro vaši tvorbu a vaše polemizování s myšlenkou, o alternativní prostor, který podporuje neformální potkávání se s kolegy z učitelské profese. 

Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ

Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz

Zajímavé internetové stránky

AudioVideo

AudioVideo

Modul AudioVideo sdružuje všechny audio a video materiály z modulů Články a DUM na jednom místě. Prohlížejte, komentujte, hodnoťte.
 
Hlavní náplní jsou v posledních dvou letech záznamy webinářů, které probíhají pravidelně v online prostředí Metodického portálu. Podrobněji >>
 
Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ
Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz

Struktura Metodického portálu

DUM

DUM

Digitální učební materiály - například pracovní listy nebo prezentace - jsou mezi učiteli stále oblíbenější. Vyzkoušejte si je ve výuce i Vy.

  • DUMy procházejí recenzním systémem, který zaručuje jejich kvalitu a obsahovou správnost
  • jsou nástrojem podpory očekávaných výstupů - nenahrazují samotnou výuku, ale vhodně ji doplňují 
 
Vážení přátelé našeho portálu,
ve snaze o váš maximální uživatelský komfort jsme v modulu DUM v loňském roce zavedli dvě nové zásadní funkce: zjednodušený náhled materiálů, který vám velmi usnadní zběžné prohlížení příspěvků, a zjednodušené vyhledávání materiálů, díky němuž se velmi snadno dostanete přímo k hledanému příspěvku. Věříme, že tyto novinky jsou pro vás přínosem a že vám šetří čas při prohlížení zajímavých materiálů v tomto modulu. 

Koordinátor modulu

Ivo Krobot ivo.krobot@nuv.cz

Články

Články

  • články se vkládají do on-line editačního prostředí, které umožňuje sledovat celý proces publikování
  • nové příspěvky mohou být provázány s jinými moduly - digitálními učebními materiály a s hesly ve Wikipedii
  • zveřejněné materiály jsou honorovány

Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ

Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz

Výběr z článků publikovaných v sekci speciálního vzdělávání v roce 2013

Vzdělávání žáků se zdravotním postižením v projektech ESF, autor: Renata Votavová

Článek podává informace o vybraných projektech podpořených Evropskou unií v období roku 2007-2013, které spojuje společné téma - vzdělávání žáků se zdravotním postižením. Výběr projektů byl proveden tak, aby jejich výstupy přinášely pro pedagogickou praxi nové příklady využití pedagogických metod.
 
Supervize pro učitele jako cesta k řešení náročných situací, autor: RNDr. Renata Svobodová
Co je supervize a co může nabídnout školám a učitelům? Možná nejlepší odpovědí na tuto otázku jsou přímé zkušenosti a reflexe supervidovaných učitelů: „Možnost podělit o své problémy s ostatními a vyslechnout názory a zkušenosti kolegů“, „Jiný pohled na události a problémy, získání nadhledu, vyčištění hlavy“, „Podělím se o problémy a zjistím, že je nemám jen já“, „Ujasnění a potvrzení správnosti řešení a rozhodnutí“, „Pomohla mi získat nadhled“, „Smysl je přivést paní učitelku do lepšího psychického stavu a nálady, uklidnit ji, že v tom není sama“.
 
Výtvarné aktivity žáků se SVP, autoři: A. Hůlková, J. Kršková
Článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem. V následujícím článku jsou poskytnuty pracovní postupy pro výtvarné činnosti (ve vzdělávacím oboru Výtvarná výchova).
 
Rukodělné činnosti žáků s SVP v terapeutické dílně II., autoři: Mgr. Petra Janů, Zdena Kubísková
Článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem. V následujícím článku jsou poskytnuty další pracovní postupy (ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce) tentokrát práce s textilem.
 
Projekt: Vánoce v Evropě, autor: Ivana Spěváčková
Jednodenní celoškolní projekt je vytvořený pro žáky s lehkým mentálním postižením. Seznamuje je s vánočními tradicemi vybraných států Evropské unie.
 
Taneční hry s písničkami, autor: Eva Kulhánková
Jednoduché taneční hry přispívají ke kultivaci pohybu, prohloubení rytmického cítění a zlepšení spolupráce ve skupině. Ukázky z knihy Taneční hry s písničkami z nakladatelství Portál vás seznámí se známými i méně známými písničkami a jejich herními obměnami, které mohou využít učitelky mateřských a základních škol či vedoucí tanečních a dramatických kroužků. Ve vybraném textu nechybí ani zásoba rozpočítadel.
 
Pracovní aktivity žáků základní školy speciální v keramické dílně, autoři: Jana Hůlková, Martina Hromadníková
Na Metodickém portálu RVP.CZ byla již poskytnuta informace o výstupech projektu Základní školy speciální a Praktické školy Černovice - Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem v základní škole speciální. Stejně praktické materiály, tentokrát ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, jsou k dispozici v následujícím článku.
 
Nejlepší zájem dítěte a základní potřeby dětí , autor: MUDr. Eva Vaníčková, CSc. a kol.
Manuál UNICEF „Škola přátelská dětem“ je výsledkem dlouhodobé práce týmu odborníků pod vedením Creama Wrighta. Základním východiskem dětem přátelské školy je respekt nejlepšího zájmu dětí, který je průsečíkem všech determinant kvality života dítěte.
 
Speciální pedagogika v praxi: Reedukace specifických poruch učení, autoři: M. Šauerová, K. Špačková, E. Nechlebová
Ukázka je z knihy Speciální pedagogika v praxi. Speciální pedagogové, poradenští pracovníci, učitelé základních škol i rodiče v ní najdou přehledně zpracované informace týkající se žáků se specifickými poruchami učení a chování V článku se zaměřujeme na základní podmínky reedukačního procesu a poukazujeme na nejčastější chyby při reedukaci.
 
iPad jako iSEN speciálního pedagoga, autor: Jana Matějková
Článek umožňuje nahlédnout pod povrch edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na Speciální ZŠ Poděbrady. Konkrétně se zaměřuje na problematiku využití dotykových tabletů při vzdělávání. Přináší informace o práci otevřené komunity iSen a o kurzech pro veřejnost, učitele i rodiče s tématikou využívání moderních technologií ve vzdělávání a komunikaci.
 
Sledování podmínek pro vzdělávání žáků se zrakovým postižením - 1. část2. část, autor: Renata Votavová
Pro zajištění rovných příležitostí ke vzdělávání žáků se zdravotním postižením je žádoucí dosáhnout srovnatelných podmínek pro realizaci jejich vzdělávání ve všech formách speciálního vzdělávání tj. při individuální či skupinové integraci ve speciální nebo běžné škole. V návaznosti na uveřejněný seriál vzdělávání žáků se zrakovým postižením na běžné škole přináší dva následující články výsledky sledování těchto podmínek na školách samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením – na speciálních školách. Zdrojem informací byly především provedené řízené rozhovory s řediteli šesti základních škol pro zrakově postižené.

 

Kontakty

Nevíte si rady? Obraťte se na tým Metodického portálu!

Obrázek z modulu Wiki

Lenka Říhová [CC-BY-NC-SA] na http://goo.gl/iZCqcB
Lenka Říhová [CC-BY-NC-SA] na http://goo.gl/iZCqcB

Odkazy

Odkazy

Vedoucí resortního úkolu Metodický portál

Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz

Galerie

Modul Galerie umožňuje sdílet fotografie z cest nebo inspirovat kolegy výzdobou třídy či školy.

  • Fotografie lze nahrávat nejen z počítače, ale i z mobilních zařízení (smartphone, tablet). 
  • Ostatní uživatelé mají možnost fotografie hodnotit hvězdičkami a komentovat.

Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ

Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz 

Wiki

Wiki

Wiki umožňuje všem uživatelům Metodického portálu společně vytvářet pedagogické dokumenty. Obsahuje tři části:

  • knihovnu s pedagogickým lexikonem a metodologickým slovníkem
  • sborovnu pro sdílení tematických plánů a příprav na výuku
  • kabinet s učebními pomůckami 

Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ

Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz

Výběr z modulu Wiki pro speciální vzdělávání

Rubrika určená ke sdílení obrázků mající charakter hlavolamů a aktivit rozvíjející myšlení, smysly a jemnou motoriku.
 
Stránka pro sdílení obrázků pomáhající v různých oblastech speciální pedagogiky, převážně logopedie.
 
Knihovna: Výrobky s dětmi
Nápady a náměty vhodné pro vzdělávací obory Člověk a svět práce nebo Výtvarná výchova. Uplatnitelné především na 1. stupni. pro výstupy týkající se práce s drobným materiálem nebo při jednoduchch konstrukčních činnostech (RVP ZV s. 82 - 84 ). Inpiraci zde ale mohou najít i učitelé vyučující ve stejných oborech na 2. st. ZŠ,  ZŠS nebo v nižších ročnících gymnázií. 
 
 
Prostor pro tvorbu, archivaci a sdílení příprav na výuku na Metodickém portálu.

E-learning

E-learning

Modul E-learning nabízí otevřené kurzy k samostudiu >>

Pro učitele ZŠ jsou k dispozici např.:

  • M-learning – využití mobilních technologií ve výuce
  • Vzdělávací technologie pro 21. století
  • Specifika výuky češtiny pro žáky-cizince Vstoupit do kurzu
  • Pedagogické (a jiné) dovednosti začínajícího učitele Vstoupit do kurzu
  • Vyhledáváme rozumově nadané žáky Vstoupit do kurzu
  • Tvorba a realizace individuálního vzdělávacího plánu (IVP) mimořádně nadaného žáka Vstoupit do kurzu 

Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ

Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz

Pohled byl zobrazen 2907x od 30 květen 2014 do 25 duben 2024