Co nabízí Metodický portál RVP.CZ v roce 2014 pro SV
Novinky na Metodickém portálu
- Přání pěkných prázdnin s básničkou
- TO NEJZAJÍMAVĚJŠÍ Z MĚSÍCE KVĚTNA
- Akademie věd České republiky pořádá Veletrh vědy
- TO NEJZAJÍMAVĚJŠÍ Z MĚSÍCE DUBNA
- AKTUALITY ZE VZDĚLÁVÁNÍ
- TO NEJZAJÍMAVĚJŠÍ Z MĚSÍCE ÚNORA
- AKTUALITY ZE VZDĚLÁVÁNÍ
- TO NEJZAJÍMAVĚJŠÍ Z MĚSÍCE LEDNA
- TO NEJZAJÍMAVĚJŠÍ Z MĚSÍCE PROSINCE
- Přání k vánočním svátkům
Diskuze
Nebojte se i vy vyjádřit svoje obavy či názory na situace ve školním prostředí. On-line diskuze je bezpečné prostředí, kde si můžete popovídat s lidmi, kteří vám mají co říct.
- na Metodickém portálu je otevřeno již několik stovek diskuzních fór.
- sledovat diskuze a přispívat do nich může v podstatě kdokoli bez nutnosti registrace
- pokud vás zajímá téma, o kterém se nediskutuje, můžete si ho sami založit
Vedoucí resortního úkolu Metodický portál
Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz
Digifolio
Prezentovat vlastní portfolio a sdílet své nápady na webu, je dnes mnohem obvyklejší než kdykoli dříve. Digifolio umožňuje komunikovat s přáteli na úrovni sociální sítě. Nevíte si rady, jak pracovat v digifoliu? Návod naleznete zde.
- digifolio umožňuje navazovat kontakty s podobně smýšlejícími lidmi
- své profesní portfolio nabízí v Digifoliu k nahlédnutí rovněž autoři Metodického portálu
- umožňuje uživatelům vytvořit prostor ke zmapování svého osobního a profesního růstu
Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ
Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz
Blogy
Blogy slouží uživatelům pro komunikaci, vyjádření vlastní osobnosti a podporují svobodu projevu. Prezentují vaše postřehy, názory a aktuální novinky související se vzděláváním. Jedná se o prostor pro vaši tvorbu a vaše polemizování s myšlenkou, o alternativní prostor, který podporuje neformální potkávání se s kolegy z učitelské profese.
Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ
Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz
Zajímavé internetové stránky
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
AudioVideo
DUM
Digitální učební materiály - například pracovní listy nebo prezentace - jsou mezi učiteli stále oblíbenější. Vyzkoušejte si je ve výuce i Vy.
- DUMy procházejí recenzním systémem, který zaručuje jejich kvalitu a obsahovou správnost
- jsou nástrojem podpory očekávaných výstupů - nenahrazují samotnou výuku, ale vhodně ji doplňují
Koordinátor modulu
Ivo Krobot ivo.krobot@nuv.cz
Články
- články se vkládají do on-line editačního prostředí, které umožňuje sledovat celý proces publikování
- nové příspěvky mohou být provázány s jinými moduly - digitálními učebními materiály a s hesly ve Wikipedii
- zveřejněné materiály jsou honorovány
Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ
Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz
Výběr z článků publikovaných v sekci speciálního vzdělávání v roce 2013
Vzdělávání žáků se zdravotním postižením v projektech ESF, autor: Renata Votavová
Co je supervize a co může nabídnout školám a učitelům? Možná nejlepší odpovědí na tuto otázku jsou přímé zkušenosti a reflexe supervidovaných učitelů: „Možnost podělit o své problémy s ostatními a vyslechnout názory a zkušenosti kolegů“, „Jiný pohled na události a problémy, získání nadhledu, vyčištění hlavy“, „Podělím se o problémy a zjistím, že je nemám jen já“, „Ujasnění a potvrzení správnosti řešení a rozhodnutí“, „Pomohla mi získat nadhled“, „Smysl je přivést paní učitelku do lepšího psychického stavu a nálady, uklidnit ji, že v tom není sama“.
Článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem. V následujícím článku jsou poskytnuty pracovní postupy pro výtvarné činnosti (ve vzdělávacím oboru Výtvarná výchova).
Článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem. V následujícím článku jsou poskytnuty další pracovní postupy (ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce) tentokrát práce s textilem.
Jednodenní celoškolní projekt je vytvořený pro žáky s lehkým mentálním postižením. Seznamuje je s vánočními tradicemi vybraných států Evropské unie.
Jednoduché taneční hry přispívají ke kultivaci pohybu, prohloubení rytmického cítění a zlepšení spolupráce ve skupině. Ukázky z knihy Taneční hry s písničkami z nakladatelství Portál vás seznámí se známými i méně známými písničkami a jejich herními obměnami, které mohou využít učitelky mateřských a základních škol či vedoucí tanečních a dramatických kroužků. Ve vybraném textu nechybí ani zásoba rozpočítadel.
Na Metodickém portálu RVP.CZ byla již poskytnuta informace o výstupech projektu Základní školy speciální a Praktické školy Černovice - Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem v základní škole speciální. Stejně praktické materiály, tentokrát ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, jsou k dispozici v následujícím článku.
Manuál UNICEF „Škola přátelská dětem“ je výsledkem dlouhodobé práce týmu odborníků pod vedením Creama Wrighta. Základním východiskem dětem přátelské školy je respekt nejlepšího zájmu dětí, který je průsečíkem všech determinant kvality života dítěte.
Ukázka je z knihy Speciální pedagogika v praxi. Speciální pedagogové, poradenští pracovníci, učitelé základních škol i rodiče v ní najdou přehledně zpracované informace týkající se žáků se specifickými poruchami učení a chování V článku se zaměřujeme na základní podmínky reedukačního procesu a poukazujeme na nejčastější chyby při reedukaci.
Článek umožňuje nahlédnout pod povrch edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na Speciální ZŠ Poděbrady. Konkrétně se zaměřuje na problematiku využití dotykových tabletů při vzdělávání. Přináší informace o práci otevřené komunity iSen a o kurzech pro veřejnost, učitele i rodiče s tématikou využívání moderních technologií ve vzdělávání a komunikaci.
Pro zajištění rovných příležitostí ke vzdělávání žáků se zdravotním postižením je žádoucí dosáhnout srovnatelných podmínek pro realizaci jejich vzdělávání ve všech formách speciálního vzdělávání tj. při individuální či skupinové integraci ve speciální nebo běžné škole. V návaznosti na uveřejněný seriál vzdělávání žáků se zrakovým postižením na běžné škole přináší dva následující články výsledky sledování těchto podmínek na školách samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením – na speciálních školách. Zdrojem informací byly především provedené řízené rozhovory s řediteli šesti základních škol pro zrakově postižené.
Nejnovější audio a video
- Kapwing: ukázkové video 2
- Kapwing: ukázkové video 1
- Meine Familie A1
- Online setkání : Jak vidět „neviditelné“ nadané žáky
- Online setkání: Význam pohybu v rozvoji správné výslovnost
- Online setkání: Dílna psaní: vybrané aplikace a nástroje pro podporu psaní u žáků
- Online setkání: Dílna psaní: kreativní techniky, postupy a inspirace
- Online setkání: Rozvoj emoční inteligence prostřednictvím příběhů ve smyslu Gestalt terapie
- Online setkání:Dítě-cizinec v MŠ
- Relaxační aktivity pro děti předškolního věku
Kontakty
Odkazy
Vedoucí resortního úkolu Metodický portál
Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz
Nejnovějí DUM pro SV
Galerie
Modul Galerie umožňuje sdílet fotografie z cest nebo inspirovat kolegy výzdobou třídy či školy.
- Fotografie lze nahrávat nejen z počítače, ale i z mobilních zařízení (smartphone, tablet).
- Ostatní uživatelé mají možnost fotografie hodnotit hvězdičkami a komentovat.
Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ
Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz
Nejnovější články pro SV
- Digitální technologie ve výuce žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka (a z odlišného kulturního prostředí)
- Ferdinand Krch – stále aktuální tvůrčí jiskra pro moderní pedagogiku
- Digitální technologie ve výuce žáků nadaných a mimořádně nadaných
- Digitální technologie ve výuce žáků s odlišnými kulturními a životními podmínkami
- Digitální technologie ve výuce žáků s mentálním postižením
- Inspirace ze zahraničí pro pedagogy neslyšících žáků a studentů
- Způsoby výuky znakových jazyků ve vybraných zemích
- Digitální technologie jako podpůrné opatření ve vzdělávání žáků se SVP a nadaných (2. část)
- Integrované kurikulum
- Předměty speciálně pedagogické péče u nás ve škole
Wiki
Wiki umožňuje všem uživatelům Metodického portálu společně vytvářet pedagogické dokumenty. Obsahuje tři části:
- knihovnu s pedagogickým lexikonem a metodologickým slovníkem
- sborovnu pro sdílení tematických plánů a příprav na výuku
- kabinet s učebními pomůckami
Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ
Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz
Výběr z modulu Wiki pro speciální vzdělávání
Nápady a náměty vhodné pro vzdělávací obory Člověk a svět práce nebo Výtvarná výchova. Uplatnitelné především na 1. stupni. pro výstupy týkající se práce s drobným materiálem nebo při jednoduchch konstrukčních činnostech (RVP ZV s. 82 - 84 ). Inpiraci zde ale mohou najít i učitelé vyučující ve stejných oborech na 2. st. ZŠ, ZŠS nebo v nižších ročnících gymnázií.
E-learning
Modul E-learning nabízí otevřené kurzy k samostudiu >>
Pro učitele ZŠ jsou k dispozici např.:
- M-learning – využití mobilních technologií ve výuce
- Vzdělávací technologie pro 21. století
- Specifika výuky češtiny pro žáky-cizince Vstoupit do kurzu
- Pedagogické (a jiné) dovednosti začínajícího učitele Vstoupit do kurzu
- Vyhledáváme rozumově nadané žáky Vstoupit do kurzu
- Tvorba a realizace individuálního vzdělávacího plánu (IVP) mimořádně nadaného žáka Vstoupit do kurzu
Vedoucí Metodického portálu RVP.CZ
Pavlína Hublová pavlina.hublova@nuv.cz