3. Tisková zpráva projektu - ukončení projektu

od Interaktivní výuka technických a přírodovědných předmětů

31. 12. 2014 byl zakončen projet Interaktivní výuka technických a přírodovědných předmětů. Cílem 24 měsíčního projektu bylo zavádění a šíření nových vyučovacích metod interaktivně-činnostní výuky na základní školy Královehradeckého kraje.

Závěrečná Tisková zpráva projektu Interaktivní výuka technických a přírodovědných předmětů

31. 12. 2014 byl zakončen projet Interaktivní výuka technických a přírodovědných předmětů. Cílem 24 měsíčního projektu bylo zavádění a šíření nových vyučovacích metod interaktivně-činnostní výuky na základní školy Královehradeckého kraje.
Závěrečná konference  projektu proběhla dne 20.11.2014. Pedagogické veřejnosti nabídla informace o interaktivně-činnostním učení a smysluplném využíváním výpočetní techniky spolu s praktickými ukázkami vybraných interaktivních postupů. Jejím cílem bylo rovněž seznámení s finančními zdroji projektu. 
Za dobu trvání projektu bylo uspořádáno 20 sobotních kurzů a 4 kurzy v rámci letních škol, které úspěšně absolvovalo celkem 421 učitelů 1. stupně ZŠ působících na území Královehradeckého kraje. Účastníci projektových kurzů byli seznámeni s metodikou interaktivně činností výuky a jejím využitím v rámci hlavních vyučovacích předmětů na ZŠ. Získali ucelený soubor postupů do výuky matematiky, fyziky, prvouky, přírodovědy a českého jazyka.  
 
Interaktivně činnostní výuka je metoda, která smysluplně kombinuje činnostní učení s využitím moderních technologií. Je založená na aktivním zapojení žáků a samostatném objevování poznatků. Žáci pracují s jednoduchými, ale velmi efektivními pomůckami a plní úkoly svým vlastním způsobem a tempem. Za účelem motivace, názoru a efektivní zpětné vazby jsou při této výuce používány moderní ICT technologie. Díky nim dochází k aktivnímu zapojení každého žáka co nejvíce smysly. 
Tato metoda umožňuje dobré osvojování potřebných dovedností, vědomostí i rozvoj všech klíčových kompetencí. Jako bonus má každý žák možnost opakovaně prožívat ve výuce úspěch. Aby učitel zvládnul efektivně pracovat s interaktivní technikou, musí však nejdříve dobře zvládnout samotnou didaktiku výuky. Stručně řečeno, jedná se o postup, kdy je interaktivní systém využit pro nabídku činností, motivaci žáků, zadání činností, názor a následnou zpětnou vazbu, a to při současném aktivním zapojení všech žáků do výuky prostřednictvím individuálních pomůcek v jejich rukou. 
Interaktivní technika je dobrou pomůckou, ale ne všespasitelnou. Její nerozumné požívání může přinést také řadu potíží. Zkušenosti jak je možné s interaktivní technikou smysluplně pracovat v jednotlivých ročnících ZŠ předali učitelům v rámci projektu zkušení lektoři vzdělávací instituce Tvořivá škola, kteří jsou autory této metody a jejímu šíření se intenzivně věnují. 
 
V rámci projektu byla na škole žadatele rovněž založena vzorová třída interaktivně-činnostního učení, která slouží jako vzdělávací středisko DVPP. Vyškoleni byli dva noví lektoři interaktivně činnostní výuky. Vytvořeny byly nové řady didaktických pomůcek do výuky M v 1. - 5. ročníku, obsahující soubory programů pro práci s interaktivní výpočetní technikou. Programy byly vytvořeny v programech SMART Notebook, Active Studio a InterWrite. Produkty obsahují analogicky se rozvíjející interaktivní postupy od 1. po 5. ročník, které umožňují výuku přizpůsobovat  aktuálnímu stupni žákovských dovedností a postupně zvyšovat náročnost postupů tak, aby se plynule rozvíjely klíčové dovednosti a kompetence žáků. V materiálech jsou zapracované nejlepší zkušenosti učitelů z praxe. 
 
 
Z průběžně realizované evaluace na kurzech vyplynulo, že se všechny akce setkaly s velmi pozitivními ohlasy. Účastníci si cení především jejich praktický obsah a skutečnost, že lektory kurzů jsou výhradně aktivní učitelé z praxe. Za nejcennější považují soubory vybraných činnostních postupů a dalších praktických nápadů z oblasti aktivního učení. 
Z on-line evaluace vyplývá, že přibližně 70% absolventů zařadilo do své praxe všechny nebo většinu předávaných postupů a dalších 15% absolventů přibližně polovinu těchto postupů a 15% některé z nich. Cca 90% absolventů potvrdilo, že předávané postupy umožňují aktivní zapojení všech žáků do výuky,  smysluplné předávání učiva a plynulý rozvoj klíčových kompetencí.
 
Projekt Interaktivní výuka technických a přírodovědných předmětů je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 
Reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.43/02.0032
Doba realizace projektu: 1. 1. 2013 – 31. 12. 2014
Realizátor projektu: ZŠ Habrmanova, Hradec Králové

Soubory ke stažení

TZ_3.doc

31. 12. 2014 byl zakončen projet Interaktivní výuka technických a přírodovědných předmětů. Cílem 24 měsíčního projektu bylo zavádění a šíření nových vyučovacích metod interaktivně-činnostní výuky na základní školy Královehradeckého kraje.

252,5KB | Čtvrtek, 16 duben 2015 | Detaily
Pohled byl zobrazen 515x od 25 únor 2015 do 25 duben 2024