Společenskovědní vzdělávání - Výchova k občanství/Občanský a společenskovědní základ: Vzdělávací oblasti Člověk a společnost v RVP G
Vzdělávací oblasti Člověk a společnost v RVP G
Vzdělávací oblast Člověk a společnost využívá společenskovědní poznatky získané v základním vzdělávání, rozvíjí je a učí žáky zpracovávat je v širším myšlenkovém systému. Její součástí jsou i zcela nové obsahové prvky, jejichž pochopení je podmíněné rozvinutější myšlenkovou činností a praktickou zkušeností žáka gymnázia. Žáci se učí kriticky reflektovat společenskou skutečnost, posuzovat různé přístupy k řešení problémů každodenní praxe a aplikovat poznatky do současnosti. Rozvíjeny jsou důležité myšlenkové operace, praktické dovednosti a vědomí vlastní identity žáka. Oblast přispívá k utváření historického vědomí, k uchování kontinuity tradičních hodnot naší civilizace a k občanskému vzdělávání mládeže. Posiluje respekt k základním principům demokracie a připravuje žáky na odpovědný občanský život v demokratické společnosti v souladu s principy udržitelného rozvoje. Podporuje vědomí neopakovatelnosti a jedinečnosti života, významu lidské důstojnosti a úcty k výtvorům lidského ducha minulých generací i současnosti.
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ je členěn do těchto tematických celků:
-
Člověk jako jedinec
-
Člověk ve společnosti
-
Občan ve státě
-
Občan a právo
-
Mezinárodní vztahy, globální svět
-
Úvod do filozofie a religionistiky
Mimo tradičně blízké vzdělávací obory a průřezová témata doporučujeme věnovat pozornost i oborům:
-
Výchova ke zdraví (např. tematický celek Vztahy mezi lidmi, Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence)
-
Člověk a svět práce (tematický celek Trh práce a profesní volba, Pracovněprávní vztahy, Tržní ekonomika, Národní hospodářství a úloha státu v ekonomice, Finance)