Hrozby extremismu / Příležitosti demokracie - výchova k aktivnímu občanství - ASI-MILOVANÍ: Nabídka seminářů pro školy
Nabídka seminářů pro školy
Název programu: Výchova k demokratickému smýšlení
Anotace: Program sestávající ze čtyř na sebe navazujících lekcí je věnován výchově k demokratickému smýšlení a osobní odpovědnosti a předcházení extremismu a jeho projevů. Kombinací interaktivních programů a výkladu vede žáky k rozvoji kritického myšlení, hledání vlastních postojů a řešení. Jednotlivé lekce je možno realizovat na škole jako na sebe navazující programy v rámci delšího časového období nebo v rámci jednoho projektového dne. Jednotlivé lekce je možné realizovat i samostatně.
- Lekce: Jinakost, předsudky, tolerance
- Lekce: Svoboda
- Lekce: Demokracie a totalita
- Lekce: Extremismus vs. demokracie
Název programu: Extremismus a radikalismus
Lektor: Mgr. Marika Kropíková
Anotace: Program je koncipovaný jako projektový den. Lektorka vede žáky od poznávání vlastních předsudků a postojů k obecnějším společenským tématům demokracie a jejího ohrožení extremistickými postoji, kritickému nahlížení na ně a k osobní a občanské odpovědnosti. Součástí je hledání řešení problémů v kolektivu i ve společnosti. Program je sestavený z 30-90 minutových interaktivních bloků. Přesná skladba aktivit vzniká po dohodě se školou podle věku a počáteční informovanosti žáků.
Samostatný program: Starý lovec a hrdelní zvuky
Anotace: Žáci přecházejí od neosobních asociací k osobním zážitkům a hodnotám a převzetí odpovědnosti za svoje jednání. Jednotlivé aktivity na sebe navazují. V průběhu dne pracují samostatně, v malých skupinách a společně.
Cíl: výchova k vzájemnému respektu, toleranci. Společné hledání řešení, argumentace. Přijmutí rasismu a xenofobie jako reality našeho života a zaujmutí odmítavého postoje k němu.
Cílová skupina: od 7. ročníku ZŠ, SŠ. Předpokladem je schopnost abstraktního myšlení, empatie.
Časová dotace: každá hra 11 krát 30 minut, plus zpětná vazba na konci cca 30 minut, celodenní projekt
Nabízené aktivity: Extremismus a radikalismus
- Aktivita 1: Bytosti v našem světě
- Aktivita 2: Klíč k osobnosti
- Aktivita 3: Stejná strana cesty
- Aktivita 4: Cesta z ghetta
- Aktivita 5: Kým chci být?
- Aktivita 6: Vlakem po Evropě
- Aktivita 7: Metoda Tabu
- Aktivita 8: Nacistická čítanka
- Aktivita 9: Etnický konflikt
- Aktivita 10: Metoda I.N.S.E.R.T.
- Aktivita 11: Debata s autorem
Název programu: Extremismus není řešení
Lektoři: Ing. Dana Fiedlerová, Radim Fiedler, Dis. - Centrum multikulturního vzdělávání, o.s.
Anotace: Program prezentuje různé aspekty přítomnosti extremistických postojů ve společnosti a mezi mládeží, nabízí alternativní přístupy a možnost formovat případně korigovat postoje žáků.
Program obsahuje tři navazující lekce, které je možné realizovat samostatně, nebo s časovým odstupem dvě či všechny tři. Všechny tři lekce je možné realizovat v rámci projektového dne. Lekce jsou vždy přizpůsobeny věkové skupině posluchačů.
Cílová skupina:
- žáci 2. stupně základních škol,
- nižší ročníky středních škol a víceletých gymnázií
- Lekce č. 1 - Pojem extremismus
- Lekce č. 2 - Cesty mládeže k extremismu
- Lekce č. 3 - Problém popírání holocaustu