6.6 Průřezové téma Mediální výchova - Průvodce upraveným RVP ZV: Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka

V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:

  • přispívá ke schopnosti úspěšně a samostatně se zapojit do mediální komunikace
  • umožňuje rozvíjet schopnost analytického přístupu k mediálním obsahům a kritického odstupu od nich
  • učí využívat potenciál médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy i naplnění volného času
  • umožňuje pochopení cílů a strategií vybraných mediálních obsahů
  • vede k osvojení si základních principů vzniku významných mediálních obsahů (zejména zpravodajských)
  • umožňuje získat představu o roli médií v klíčových společenských situacích a v demokratické společnosti vůbec (včetně právního kontextu)
  • vytváří představu o roli médií v každodenním životě v regionu (v lokalitě)
  • vede k rozeznávání platnosti a významu argumentů ve veřejné komunikaci
  • rozvíjí komunikační schopnost, zvláště při veřejném vystupování a stylizaci psaného a mluveného textu
  • přispívá k využívání vlastních schopností v týmové práci i v redakčním kolektivu
  • přispívá ke schopnosti přizpůsobit vlastní činnost potřebám a cílům týmu

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:

  • rozvíjí citlivost vůči stereotypům v obsahu médií i způsobu zpracování mediálních sdělení
  • vede k uvědomování si hodnoty vlastního života (zvláště volného času) a odpovědnosti za jeho naplnění
  • rozvíjí citlivost vůči předsudkům a zjednodušujícím soudům o společnosti (zejména o menšinách) i jednotlivci
  • napomáhá k uvědomění si možnosti svobodného vyjádření vlastních postojů a odpovědnosti za způsob jeho formulování a prezentace