6.5 Průřezové téma Environmentální výchova - Průvodce upraveným RVP ZV: Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka

Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka

V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:

  • rozvíjí porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí a důsledkům lidských činností na prostředí
  • vede k uvědomování si podmínek života a možností jejich ohrožování
  • přispívá k poznávání a chápání souvislostí mezi vývojem lidské populace a vztahy k prostředí v různých oblastech světa 
  • umožňuje pochopení souvislostí mezi lokálními a globálními problémy a vlastní odpovědností ve vztazích k prostředí
  • poskytuje znalosti, dovednosti a pěstuje návyky nezbytné pro každodenní žádoucí jednání občana vůči prostředí
  • ukazuje modelové příklady žádoucího i nežádoucího jednání z hledisek životního prostředí a udržitelného rozvoje
  • napomáhá rozvíjení spolupráce v péči o životní prostředí na místní, regionální, evropské i mezinárodní úrovni
  • seznamuje s principy udržitelnosti rozvoje společnosti.
  • učí hodnotit objektivnost a závažnost informací týkajících se ekologických problémů
  • učí komunikovat o problémech životního prostředí, vyjadřovat, racionálně obhajovat a zdůvodňovat své názory a stanoviska

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:

  • přispívá k vnímání života jako nejvyšší hodnoty
  • vede k odpovědnosti ve vztahu k biosféře, k ochraně přírody a přírodních zdrojů
  • vede k pochopení významu a nezbytnosti udržitelného rozvoje jako pozitivní perspektivy dalšího vývoje lidské společnosti
  • podněcuje aktivitu, tvořivost, toleranci, vstřícnost a ohleduplnost ve vztahu k prostředí
  • přispívá k utváření zdravého životního stylu a k vnímání estetických hodnot prostředí
  • vede k angažovanosti v řešení problémů spojených s ochranou životního prostředí
  • vede k vnímavému a citlivému přístupu k přírodě a přírodnímu a kulturnímu dědictví