Předměty speciálně pedagogické péče - Průvodce upraveným RVP ZV: Práce s počítačem

Práce s počítačem

   Samostatný předmět speciálně pedagogické péče práce s počítačem je zařazen od 1. ročníku vzhledem k tomu, že pro část žáků je počítač (tablet, komunikátor) jedinou možnou kompenzační pomůckou k tomu, aby mohli srozumitelně komunikovat s okolím. Jde především o žáky s tělesným postižením a těžšími formami dysartrie či s anartrií, kteří kromě toho, že se nedorozumí řečí, nemohou ani psát běžným způsobem. Je proto nutné, aby co nejdříve zvládli počítač pomocí upravených periferií (velkoplošná klávesnice, dotyková obrazovka…). Jen tak mohou „držet krok“ se spolužáky při výuce čtení a psaní (skládání slabik a slov). V případě, že je zachována správná artikulace, cvičí se ovládání počítače hlasem (využíváme lektorů sociálního partnera školy – určeno pro starší žáky se srozumitelnou výslovností, kteří velmi těžko ovládají počítač rukama).
   S ohledem na různé schopnosti žáků výrazně převažuje individualizovaná výuka. Předmět je členěn na základy práce s počítačem, vyhledávání informací a jednoduchou komunikaci, zpracování a využití informací.
   Využití počítače (případně dalších technologií dle potřeb žáka) prolíná i ostatními vyučovacími předměty. Žák s těmito technologiemi běžně pracuje ve třídě i při komunikaci s okolím.
   Hodnocení na vysvědčení je známkou nebo slovní.
   Časová dotace předmětu je 1 hodina týdně.
příklad ze ŠVP základní školy zřízené pro žáky s tělesným postižením podle § 16 odst. 9 školského zákona