1 Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů - Průvodce upraveným RVP ZV: Poznámky k úpravám

Poznámky k úpravám

   Vzhledem k tomu, že školy už většinou netvoří nový ŠVP (spíše jej jen upravují) a od vydání Manuálu pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání v roce 2005 vznikla řada metodických materiálů pro úpravy ŠVP, vypustil se v poznámce odkaz na „Manuál“ a odkazuje se obecně na podpůrné metodické materiály, které připravuje především Národní ústav pro vzdělávání.
   V souladu s odstraněním Přílohy 2 z RVP ZV byl název přílohy odebrán ze schématu 1 i z legendy k tomuto schématu.
   V průběhu úprav RVP ZV byl 9. září 2015 vydán a zveřejněn Rámcový vzdělávací program pro dvojjazyčná gymnázia (RVP DG). Tento RVP byl doplněn do schématu 1 a do legendy ke schématu.
   Princip RVP ZV umožňující modifikaci vzdělávacího obsahu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami byl ve shodě s novelou školského zákona č. 82/2015 Sb. a s obsahem vyhlášky č. 27/2016 Sb. doplněn o modifikace rozsahu a zaměření výuky těchto žáků, včetně modifikace metod práce a zařazení dalších podpůrných opatření. Smyslem rozšíření tohoto principu individualizace vzdělávání je umožnit i žákům se speciálními vzdělávacími potřebami dosahování osobního maxima.
   Byl opraven nesprávný termín „povinně volitelný předmět“. Škola nemá podle RVP ZV povinnost vytvářet volitelné předměty a pro žáky se volitelné předměty nabídnuté školou stávají povinné, až když si je zvolí.
   Tendence zachovat v základním vzdělávání co nejdéle přirozené heterogenní skupiny žáků a oslabit důvody pro jejich vyčleňování do specializovaných tříd a škol byla doplněna ve shodě s novelou školského zákona č. 82/2015 Sb. a s obsahem vyhlášky č. 27/2016 Sb. o využití podpůrných opatření.