8 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - Průvodce upraveným RVP ZV: Poznámky k úpravám

Poznámky k úpravám

   Kapitola Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je zcela přepracována z důvodu nutnosti uvést text RVP ZV do souladu s novelou školského zákona č. 82/2015 Sb. a s vyhláškou 27/2016 Sb.
   Novela školského zákona ve znění § 16 ustupuje od kategorizace žáků se SVP jako žáků se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním a přistupuje k nim jako k žákům, kteří potřebují k naplnění svých vzdělávacích možností podpůrná opatření ve vzdělávání. Nové znění školského zákona zakládá pro žáky se SVP nárok na bezplatné poskytování těchto podpůrných opatření.
   Možnost uplatnění podpůrných opatření daných § 16, odst. 2 školského zákona byla zakomponována do textu této kapitoly. Z výčtu podpůrných opatření jsou stěžejními vzhledem ke vzdělávacímu obsahu následující opatření spočívající v:

  • úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče (§ 16 odst. 2 písmeno b) ),
  • úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy (§ 16 odst. 2 písmeno e) ).

   Všechna podpůrná opatření se člení do pěti stupňů, které vymezují vzestupně rozsah možné podpory žáků s tím, že vždy vycházejí z jejich vzdělávacích potřeb. Zatímco podpůrná opatření prvního stupně kompenzují mírné obtíže ve vzdělávání žáka (např. specifické potřeby žáka krátkodobé povahy), podpůrná opatření pátého stupně jsou určena žákům s nejtěžšími stupni zdravotního postižení. Žákům s lehkým mentálním postižením budou zpravidla přiznávána podpůrná opatření třetího stupně). Postup školy v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření specifikují § 11 až 16 vyhlášky č. 27/2016 Sb.