8.1 Pojetí vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními - Průvodce upraveným RVP ZV: Poznámky k úpravám

Poznámky k úpravám

   Podkapitola Pojetí vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními zapracovává možnosti podpory žáků se SVP do struktury RVP ZV. Vychází ve svém pojetí z předpokladu, že škola ve svém ŠVP (zpracovaném na základě RVP ZV) a při jeho realizaci bude vytvářet podmínky k využití potenciálu každého žáka s ohledem na jeho individuální možnosti.
   Při přizpůsobení vzdělávací strategie pedagoga individuálním možnostem a schopnostem žáka s přiznaným podpůrným opatřením je třeba brát v úvahu skutečnost, že tito žáci netvoří homogenní skupinu. Přesto se u nich mohou projevovat určité společné potřeby ve vzdělávání, které závisí např. na hloubce postižení, rozsahu postižení atd. (specifika vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením naleznete v Obecných doporučeních pro vzdělávání žáků s LMP).
   Do textu RVP ZV byla zakotvena zásada tvorby PLPP a IVP z výchozího ŠVP. Tvorba PLPP je ošetřena § 10 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Vzor PLPP je stanoven přílohou číslo 3 vyhlášky. Týká se žáků s mírnými úpravami ve vzdělávání, které mohou být krátkodobé povahy, ale mohou trvat i po celou dobu jejich vzdělávání (žáci s LMP vyžadují zpravidla vyšší stupeň podpory). Tvorbě PLPP pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními prvního stupně se věnuje část Plány PLPP a IVP, která poskytuje ke stažení šablonu formuláře PLPP i příklady inspirativní praxe.
   Tvorba IVP je ošetřena § 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Bližší informace je možné nalézt zároveň v její Příloze 1 u jednotlivých stupňů podpory. Vzor IVP je stanoven přílohou číslo 2 vyhlášky. Tvorbou IVP se zabývá část Plány PLPP a IVP, která poskytuje ke stažení šablonu formuláře IVP i příklady inspirativní praxe.
 

   V textu je zapracována možnost využití podpůrného opatření spočívajícího v úpravě očekávaných výstupů vzdělávání. Jako doporučená úroveň pro úpravu očekávaných výstupů je pro žáky s LMP s přiznanými podpůrnými opatřeními od třetího stupně stanovená „minimální doporučená úroveň pro úpravu očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření“. Tato úroveň slouží jako vodítko pro případné úpravy výstupů do IVP žáka. Představuje cílovou úroveň, kterou lze s využitím podpůrných opatření případně překročit. Dolní úrovní, kterou nelze při případných úpravách očekávaných výstupů v RVP ZV v rámci IVP žáků podkročit, tvoří svými očekávanými výstupy Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS). Minimální doporučenou úroveň pro úpravu očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření a očekávané výstupy RVP ZŠS pro jednotlivé vzdělávací obory jsou uvedeny u každého tématického celku vzdělávacího oboru. 

  Dalším podpůrným opatřením je možná úprava obsahu vzdělávacího obsahu stanoveného v ŠVP v rámci IVP konkrétního žáka. V nejlepším zájmu žáka lze na doporučení ŠPZ s cílem dosažení osobního maxima žáka využít tohoto opatření, které spočívá v náhradě vzdělávacího obsahu některého vzdělávacího oboru jiným vzdělávacím obsahem (např. tematický okruh vzdělávacího oboru Cizí jazyk čtení s porozuměním nebo psaní nahradit u konkrétního žáka například ve 3. ročníku poslechem s porozuměním a mluvením) nebo nahradit obsah některého vzdělávacího oboru obsahem jiného vzdělávacího oboru (např. vzdělávací obsah vzdělávacího obru Cizí jazyk ve třetím ročníku nahradit vzdělávacím obsahem  vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, obsah vzdělávacího oboru Další cizí jazyk na 2. stupni nahradit vzdělávacím obsahem vzdělávacího oboru Cizí jazyk).

   V textu je také uvedena možnost využití podpůrného opatření spočívajícího v zařazení pedagogické intervence a speciálně pedagogické intervence (vyučovacích hodin speciálně pedagogické péče) pro konkrétního žáka.
Více informací k problematice vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (např. metody práce učitele, hodnocení žáka s LMP, formy práce) lze nalézt v části Obecná doporučení pro vzdělávání žáků s LMP.