9 Vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných - Průvodce upraveným RVP ZV: Poznámky k úpravám

Poznámky k úpravám

   Pojetí péče o nadané a mimořádně nadané žáky vychází v RVP ZV z předpokladu, že škola ve svém ŠVP a při jeho realizaci vytváří podmínky k využití potenciálu všech žáků s nadáním i mimořádným nadáním v různých oblastech. Toto pojetí by se mělo projevit i v té části charakteristiky ŠVP, kde škola popisuje vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků.

   Podkapitola vybízí školy k tomu, aby ve svých ŠVP plánovaly výuku tak, aby stimulovala rozvoj potenciálu žáků včetně nadání různých druhů. Ti, u kterých se projeví nadání, případně mimořádné nadání v některé oblasti, by měli být co nejrychleji identifikováni a podporováni. Tato podpora by měla směřovat k uplatnění a dalšímu rozvoji nadání žáka.

   V ŠVP je účelné upřesnit podmínky školy pro vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků a postupy při poskytování podpůrných opatření pro žáky nadané a mimořádně nadané ve čtyřech stupních podpory, jak jsou uvedeny v Příloze č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. (podpůrná opatření prvního stupně jsou určena pro nadané žáky např. s cílem stimulovat procesy objevování, které dané učivo nabízí, podpůrná opatření čtvrtého stupně jsou určena žákům s mimořádným intelektuálním nadáním a spočívají např. v rozšiřování a prohlubování učiva nad rámec předmětů ŠVP).

   Úpravy ŠVP v této části budou spočívat především v úpravě terminologie a využití výše uvedených principů při formulování přístupu školy k podpoře nadaných a mimořádně nadaných žáků.

   Kategorie zdánlivě opačných vzdělávacích charakteristik, tedy žáků nadaných a mimořádně nadaných a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se prolínají ve skupině žáků s tzv. dvojí výjimečností. Proto by součástí systému péče o nadané a mimořádně nadané žáky mělo být vyhledávání a podpora těchto žáků.