Specifika práce s dětmi s autismem - Průvodce RVP PV:
Metodika práce s autisty
- práce s těmito dětmi patří do rukou speciálního pedagoga, nutnost správné diagnostiky
- závažná porucha dětského mentálního vývoje, která se vyznačuje určitými specifiky v projevech, vyžaduje odlišné přístupy, možnost vyššího výskytu problémového chování
Projevy:
- v sociální interakci (sociální dovednosti uplatňované vůči blízkým i cizím lidem a vrstevníkům)
- ve verbální i neverbální komunikaci (potíže v oblasti řeči a omezená gesta a mimika)
- v představivosti (hra, používání předmětů, neschopnost pružně reagovat)
Druhy:
-
dětský autismus (nízkofunkční, vysokofunkční), Aspergerův syndrom, atypický autismus, dezintegrační porucha
každé jednotlivé dítě je individualita (přizpůsobit práci)
Vhodné způsoby práce:
- vizualizace – obrazové ztvárnění
- struktura prostoru – za pomoci vizualizace
- struktura času – denní režim znázorněn obrázky
- nácvik pracovních dovedností – používání procesuálních schémat
- nácvik sociálních dovedností – rozklad jednoduchých vzorců chování, neměnná pravidla atd.
- nácvik komunikace – zrakový kontakt a ukazování, popřípadě alternativní komunikace, např. Boardmaker, VOKS
- nácvik hry – postupy dle procesuálních schémat (návody), např. stavebnice, společenské hry
- strukturované učení – krabicové úkoly
- odměnový systém – slouží i jako motivace
- procesuální schémata – k nácviku a přehlednosti, srozumitelnosti jednotlivých činností – např. mytí rukou, oblékání apod.