Specifika práce s dětmi s autismem - Průvodce RVP PV:

Metodika práce s autisty

  • práce s těmito dětmi patří do rukou speciálního pedagoga, nutnost správné diagnostiky
  • závažná porucha dětského mentálního vývoje, která se vyznačuje určitými specifiky v projevech, vyžaduje odlišné přístupy, možnost vyššího výskytu problémového chování

Projevy:

  • v sociální interakci (sociální dovednosti uplatňované vůči blízkým i cizím lidem a vrstevníkům)
  • ve verbální i neverbální komunikaci (potíže v oblasti řeči a omezená gesta a mimika)
  • v představivosti (hra, používání předmětů, neschopnost pružně reagovat)

Druhy:

  • dětský autismus (nízkofunkční, vysokofunkční), Aspergerův syndrom, atypický autismus, dezintegrační porucha

každé jednotlivé dítě je individualita (přizpůsobit práci)


Vhodné způsoby práce:

  • vizualizace – obrazové ztvárnění
  • struktura prostoru – za pomoci vizualizace
  • struktura času – denní režim znázorněn obrázky
  • nácvik pracovních dovedností – používání procesuálních schémat
  • nácvik sociálních dovedností – rozklad jednoduchých vzorců chování, neměnná pravidla atd.
  • nácvik komunikace – zrakový kontakt a ukazování, popřípadě alternativní komunikace, např. Boardmaker, VOKS
  • nácvik hry – postupy dle procesuálních schémat (návody), např. stavebnice, společenské hry
  • strukturované učení – krabicové úkoly
  • odměnový systém – slouží i jako motivace
  • procesuální schémata – k nácviku a přehlednosti, srozumitelnosti jednotlivých činností – např. mytí rukou, oblékání apod.