Specifika práce s dětmi s ADD a ADHD - Průvodce RVP PV: Metodika práce s dětmi s ADHD

Metodika práce s dětmi s ADHD

  • ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou
  • drobné organické poškození mozku (dříve lehká mozková dysfunkce), bývá u dětí nedonošených apod., od začátku je potřeba vedení odborníkem

Projevy:

  • zvláštní držení těla, často chůze po špičkách, špatně spí, noční děsy
  • nevydrží v klidu, je zbrklé
  • soustředí se pouze krátce, stále se vrtí, poklepává nohou, špatná rytmizace vytleskávání, nepamatuje si, co probíhalo v MŠ
  • často potíže s jídlem – vybíravý, jí málo
  • kresba – vše padá, netrefí se k sobě, když kreslí tvary
  • poruchy myšlení, emočního a sociálního chování
  • občas poruchy řeči – opožděný vývoj řeči, vlastní tvary slov
  • vynucuje si pozornost
  • kladně – ubezpečování „To je správně!“
  • záporně – vyrušuje, šaškuje (předcházet)

Vhodné způsoby práce:

  • klidné, nerušivé prostředí, omezit počet předkládaných pomůcek, střídat činnosti, mělo by vědět, co jej čeká – vizualizace režimu dne (piktogramy) 
  • dávat stručné instrukce, požadavky, nepodporovat ve špatných činnostech, pracovat v menších skupinách, předcházet konfliktům
  • netrestat, trpělivost, povzbuzení, pochvala – ale adekvátní, pomazlení, pohlazení, nepřiměřené chování – zachovat klid
  • nedopustit, aby se dítě naučilo něco špatně, zaměstnat prací – důležitá je společná práce
  • krátkodobé činnosti – trénování pozornosti
  • zabránit pocitu méněcennosti – mít rád, respektovat
  • nesoutěžit – hlídat mimiku obličeje
  • pracovní činnosti vždy dokončit, důležitá je kontrola a splnění úkolů – chyby odstranit
  • zklidnění – dívání z očí do očí a dotyk
  • bezpečné – na ramena, mezi lopatky, na bedra, na sternum (prsní kost)
  • nebezpečné – vnitřní strana paží, temeno hlavy, krk, od prsní kosti až po kolena = znamená dominanci