Digitální gramotnost - ICT ve výuce: Zahraniční zdroje

Zahraniční zdroje

Výběr zahraničních dokumentů zaobírajících se problematikou digitální gramotností a jejím rozvojem ve vzdělávacím procesu.


Digitální kompetence občanů, verze 2.0

Evropský rámec pro digitální kompetence občanů je znám pod zkratkou DigComp. Tento rámec poskytuje nástroj ke zlepšení digitálních kompetencí občanů nejen v rámci Evropské Unie.
DigComp byl poprvé publikován v roce 2013 a stal se impulsem pro další iniciativy týkajících se digitálních kompetencí jak na evropské úrovni, tak na úrovni členských států.
V současné době vyšla první aktualizace rámce pod názvem DigComp 2.0. Nová verze se zaměřuje propracovanější referenční model, novou slovní zásobu a zjednodušené deskriptory. Zároveň uvádí příklady toho, jak se DigComp používá na evropské, národních i regionálních úrovních.

K–12 Computer Science Framework

K12CS Framework  byl vytvořen na základě dohody několika institucí a iniciativ s cílem vytvořit koncepční rámec pro vzdělávání v oblasti informatiky.
Iniciativa přichází v době, kdy se vzdělávací systémy přizpůsobují vizi 21. století, kdy žáci nejsou pouze uživatelé počítačů, ale digitálně gramotní tvůrci, kteří ovládají pojmy a praktiky vědních disciplín souvisejících s digitálními technologiemi.
Tento rámec mohou využívat jakékoliv instituace a organizace pro tvorbu svých kurikul, učebních osnov, vytváření podmínek pro výuku informatiky a nastavování vzdělávacího procesu tak, aby byla rozvíjena digitální gramotnost a informatické myšlení.

ISTE standard pro studenty

International Society for Technology in Education (ISTE) je nezisková organizace založená v roce 1979, která slouží pedagogům se zájmem o lepší využití technologií ve vzdělávání. Jednou z klíčových aktivit společnosti je vytváření standardů pro různé cílové skupiny., přičemž logicky nejvíce pozornosti je věnováno právě těm, které mají sloužit žákům a učitelům K-12. 
ISTE Standard pro studenty je zacílený na zkoumání, objevování a kreativitu, přičemž užívání technologií je již přirozenou součástí vzdělávacího procesu. Ruku v ruce s tímto standardem existuje i ISTE Standard pro učitele, který definuje nové dovednosti a pedagogické poznatky pro pedagogy v digitálním věku.

Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní

Tato studie vznikla na podnět Instituti UNESCO pro informační technologie ve vzdělávání (IITE). Jej cílem je lepší porozumění fenoménu digitálních technologií a a jejich potenciálu v předprimárním vzdělávání.
Autoři spolupracovali se sedmnácti mateřskými školami z devíti zemí, přičemž se zaměřili především na uplatnění technologií v činnosti školek, nikoliv na jejich užívání v rodinách.