5.5.2 Vzdělávací obor - Výchova k občanství - Člověk ve společnosti
Člověk ve společnosti
žák
VO-9-1-01 objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání
VO-9-1-02 rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu
VO-9-1-03 zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje
VO-9-1-04 zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
VO-9-1-06 zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu
VO-9-1-07 uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem
VO-9-1-08 objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
VO-9-1-09 rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti
VO-9-1-10 posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole, v obci
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
VO-9-1-03p kriticky přistupuje k projevům vandalismu
VO-9-1-06p má osvojeny nezbytné dovednosti potřebné k ochraně osob za mimořádných událostí
VO-9-1-07p respektuje mravní principy a pravidla společenského soužití
VO-9-1-07p uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích a rozlišuje projevy nepřiměřeného chování a porušování společenských norem
VO-9-1-08p rozpoznává hodnoty přátelství a vztahů mezi lidmi a je ohleduplný ke starým, nemocným a postiženým spoluobčanům
VO-9-1-08p respektuje kulturní zvláštnosti, názory a zájmy minoritních skupin ve společnosti
VO-9-1-09p je seznámen s nebezpečím rasismu a xenofobie
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP
V tomto tematickém okruhu je vhodné názorně vytvářet pravidla (např. třídy), na kterých si lze ukázat principy a pravidla pro společenské soužití. Podstatné je učit žáky reagovat na jednotlivé situace, vést je k osvojení pevných postojů a hodnot a volit a fixovat správné způsoby jednání a řešení situací, konfliktů. Důležitá je názornost, vycházet z žákům známého prostředí, využívat metod dramatizace: situace u lékaře, na poště, při jednání na úřadech... Osvědčené jsou možnost probírání některých témat společně s výchovným poradcem – šikana, kyberšikana, sexuální život, AIDS a jiné přenosné choroby, týrané a zneužívané dítě, syndrom CAN atd. Žáci s LMP mívají často problémy v interpersonálních vztazích a s komunikací, osvojení některých výstupů tohoto tematického okruhu může být proto dost komplikované. Doporučená témata: naše škola, obec, region, kraj, vlast, kulturní život, vztahy mezi lidmi, lidské soužití.
VO-9-1-03p – kriticky přistupuje k projevům vandalismu
Žáci s LMP jsou schopni při konkrétním specifikování situací určit a zhodnotit, co je vandalismus (jednoduše vyjádřit). Žáci s LMP jsou také většinou schopni říci, co je na dané činnosti špatně (ničení věcí druhých, kde je má osobnost, osoba a co je moje právo, kde končí moje právo a kde začíná právo druhého…), jak se chovat správně a jak se zachovat v případě konkrétních situací (kam zavolat, jak reagovat).
VO-9-1-06p – má osvojeny nezbytné dovednosti potřebné k ochraně osob za mimořádných událostí
Žáci s LMP jsou schopni si osvojit dovednosti, pokud mají možnost názorných ukázek (doporučit lze například preventivní programy Hasičského záchranného sboru).
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ VO-9-1-06p.pdf
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ VO-9-1-07p.pdf
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání |
1. pozná a popíše státní a národní symboly ČR |
- zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje |
1. rozpozná projevy vandalismu ve škole a v obci |
- zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají |
1. uvede příklady kulturních institucí a kulturních akcí |
- kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí |
1. rozlišuje fakta, názory a manipulativní prvky v mediálním sdělení |
- zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu |
1. objasní, které skupiny lidí potřebují zvýšenou ochranu a pomoc |
- uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem |
1. uplatňuje zásady společenského chování v různých životních situacích |
- objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám |
1. na příkladech objasní, jak nesnášenlivost narušuje mezilidské vztahy |
- rozeznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti |
1. popíše projevy netolerance, rasismu, xenofobie a extremismu |
- posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole, v obci |
1. na příkladech objasní výhody spolupráce v rodině, ve škole, v obci |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- znát symboly našeho státu a jeho hlavní představitele
- mít základní informace o otázkách rodinného života a rozlišovat postavení a role rodinných příslušníků
- respektovat pravidla společenského soužití
- uplatňovat vhodné způsoby chování a komunikace v různých situacích, rozlišit projevy nepřiměřeného chování
- znát hodnoty přátelství a vztahů mezi lidmi a být ohleduplný ke starým, nemocným a postiženým spoluobčanům
- vědět o nebezpečí rasismu a projevech vandalismu
- tolerovat názory a zájmy minoritních skupin ve společnosti