11.2 Struktura ŠVP pro základní vzdělávání na nižších stupních víceletých gymnázií
Podle této struktury se vytváří ŠVP pro nižší stupně víceletých gymnázií, struktura pro čtyřletá gymnázia a pro vyšší stupeň víceletých gymnázií je obsažena v RVP G. Víceletá gymnázia mají přitom možnost vytvářet jeden školní vzdělávací program pro celých šest nebo osm let vzdělávání nebo mohou vytvořit dva samostatné ŠVP – pro nižší a vyšší stupeň vzdělávání. ŠVP pro nižší stupně víceletých gymnázií (nebo příslušná část ŠVP) se vytváří podle RVP ZV, ŠVP pro čtyřletá gymnázia a pro vyšší stupeň víceletých gymnázií (nebo příslušná část ŠVP) se vytváří podle
RVP G.
1.Identifikační údaje
- název ŠVP1)
- vzdělávací program2)
- studijní forma vzdělávání3)
- údaje o škole:
- název školy
- adresa školy
- jméno ředitele
- kontakty
- zřizovatel:
- název
- adresa
- kontakty
- platnost dokumentu od:
- datum
- podpis ředitele
- razítko školy
Další doporučené údaje: motivační název ŠVP, číslo jednací, IČO, IZO, RED-IZO, jméno koordinátora tvorby ŠVP
1) Z identifikačních údajů ŠVP musí být zřejmé a kontrolovatelné, že byl zpracován podle RVP ZV, RVP G, RVP GSP.
2) Čtyřletý, šestiletý nebo osmiletý vzdělávací program.
3) Denní, večerní, dálková, distanční a kombinovaná forma vzdělávání.
2. Charakteristika školy
- úplnost a velikost školy
- charakteristika pedagogického sboru
- dlouhodobé projekty
Další doporučené údaje: umístění školy, charakteristika žáků, podmínky školy, mezinárodní spolupráce, vlastní hodnocení školy (oblasti, cíle, kritéria, nástroje, časové rozvržení), formy spolupráce se zákonnými zástupci a dalšími sociálními partnery
3. Charakteristika ŠVP
- zaměření školy
- profil absolventa
- organizace přijímacího řízení
- organizace maturitní zkoušky
- výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy na úrovni školy uplatňované ve výuce i mimo výuku, jimiž škola cíleně utváří a rozvíjí klíčové kompetence žáků
- zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP žáka se speciálními vzdělávacími potřebami; pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování IVP žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
- zabezpečení výuky žáků nadaných a mimořádně nadaných: pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP nadaného a mimořádně nadaného žáka; pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování IVP mimořádně nadaného žáka
- začlenění průřezových témat: výčet všech průřezových témat a jejich tematických okruhů; uvedení, v jakém ročníku, vyučovacím předmětu a jakou formou jsou tematické okruhy průřezových témat realizovány
4. Učební plán
- tabulace učebního plánu: výrazné oddělení nižšího a vyššího stupně gymnázia; výčet povinných vyučovacích předmětů s jejich časovými dotacemi pro jednotlivé ročníky; uvedení časových dotací pro volitelné předměty v jednotlivých ročnících; celkové počty hodin v jednotlivých ročnících a celkové počty hodin za nižší a vyšší stupeň
- poznámky k učebnímu plánu: obsahové vymezení, organizační podmínky a jiná specifika realizace povinných a volitelných předmětů, pokud údaje nejsou zřejmé z tabulace učebního plánu (z jakého/jakých oboru/oborů, případně průřezových témat byl vyučovací předmět vytvořen, pokud nemá identický vzdělávací obsah i název jako příslušný vzdělávací obor v RVP ZV; uplatnění jiné organizační formy, než je vyučovací hodina atd.)
5. Učební osnovy
- název vyučovacího předmětu
- charakteristika vyučovacího předmětu:
- obsahové, časové a organizační vymezení vyučovacího předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci, v případě integrace uvést, z jakých vzdělávacích oborů, jejich částí a průřezových témat je vzdělávací obsah předmětu vytvořen)
- výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni vyučovacího předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků
- vzdělávací obsah vyučovacího předmětu:
- distribuce a rozpracování očekávaných výstupů z RVP ZV do ročníků, případně do delších časových úseků
- rozpracování učiva z RVP ZV do ročníků, případně do delších časových úseků, ve vazbě na očekávané výstupy; výběr učiva (i rozšiřujícího učiva) a jeho zařazení do ročníků a tematických celků s přihlédnutím k hodinovým dotacím předmětů v učebním plánu
- průřezová témata – výběr tematických okruhů s konkretizací námětů a činností v ročnících
Další doporučené údaje: mezipředmětové souvislosti, případně další poznámky upřesňující realizaci vzdělávacího obsahu
6. Hodnocení výsledků vzdělávání žáků
- pravidla pro hodnocení žáků:
- způsoby hodnocení – klasifikací, slovně, kombinací obou způsobů
- kritéria hodnocení
Navigace
Další podkapitoly
Poznámky k úpravám
Oproti původní struktuře ŠVP byla upřesněna Charakteristika ŠVP v části týkající se vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a mimořádně nadaných. Škola uvede ve svém ŠVP pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP (plánu pedagogické podpory) a IVP (individuálního vzdělávacího plánu). Týká se to jak žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, tak žáků nadaných a mimořádně nadaných.
Náležitosti PLPP i IVP stanovuje vyhláška č. 27/2016 Sb. a více k těmto podpůrným opatřením je uvedeno v kapitolách Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a Vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných.
Další ustanovení týkající se vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a mimořádně nadaných uvede škola v charakteristice ŠVP, uzná-li to za účelné. Více informací k úpravám ŠVP se dozvíte v části Úpravy ŠVP.