13. Kritéria souladu rámcového a školního vzdělávacího programu

od Průvodce RVP PV

 
Text RVP PV s odkazy
 

Přesto, že ŠVP jsou jedinečné dokumenty, „šité na míru“ každé jednotlivé škole, jsou určitá hlediska, resp. odborné nároky, které by měl splňovat každý ŠVP. ŠVP zpravidla vyhoví, jestliže:

  • respektuje hlavní zásady tvorby ŠVP formulované v RVP PV;

  • respektuje vzdělávací obsah i podmínky dané RVP PV;

  • podává jasný a ucelený obraz o mateřské škole, o způsobu a formách její práce 

  • a poskytovaném vzdělávání;

  • vychází z podmínek vize směřování a postupného rozvoje mateřské školy v souladu s podmínkami konkrétní mateřské školy;

  • představuje konzistentní celek, nikoliv soubor izolovaných a nenavazujících skutečností, a je tak dokladem o promyšlenosti, cílevědomosti a integrovanosti promyšlené, cílevědomé a vzájemně provázané práce;

  • pomáhá učitelkám učitelům rozvíjet pedagogický styl a strategie odpovídající integrovanému přístupu ke vzdělávání;

  • obsahuje promyšlený systém vnitřní evaluace a pedagogické diagnostiky, včetně forem, časového plánu a zodpovědnosti, resp. průběžné kritéria průběžného vyhodnocování jsou jeho vlastní součástí;

  • obsah vzdělávání ztvárňuje do podoby umožňující dosahovat vzdělávacích cílů 1) ;

  • sjednocuje to podstatné, ponechává učitelkám učitelům dostatek volného prostoru k tvořivosti 

  • a individualizaci vzdělávání;

  • je zpracován tak, že mu učitelky rozumí učitelé rozumějí a mohou z něho při tvorbě TVP dobře vycházet;

  • obsahuje dohodnutá pravidla chování a jednání;

  • je zpracován jasně, přehledně, srozumitelně, kulturní formou, obsahuje informace podstatné pro představení a hodnocení školy a jejího vzdělávacího programu;

  • počítá se spoluprací s vnějšími partnery;

  • je otevřeným dokumentem umožňujícím další rozvoj školy a zkvalitnění vzdělávání. 


1) Vzdělávací nabídka umožňuje dosahovat vzdělávacích cílů a je vyhovující, jestliže:

  • je mnohostranně pestrá a široká, pro děti rozmanitá, respektuje podmínky konkrétní mateřské školy (věk dětí, délku vzdělávacího programu), zajišťuje návaznost (předchází tomu, aby se táž vzdělávací nabídka s týmiž dětmi opakovala);
  • zaměření bloků je dostatečně široké, jejich věcný obsah je dítěti srozumitelný, užitečný a prakticky využitelný, zachovává principy činnostního učení;
  • zbytečně pedagogy učitele nesvazuje a neomezuje je v tvořivé práci;
  • počítá s uplatňováním evaluačních postupů a využíváním jejich výsledků. 

 

   Text byl uveden do souladu s platnými právními předpisy. V kapitole je zdůrazněna potřeba vize konkrétní mateřské školy a její naplňování. Zvláštní pozornost je třeba věnovat pedagogické diagnostice a jejímu vyhodnocování.

   ŠVP musí být srozumitelný, promyšlený, jednotlivé části ŠVP musí být v souladu s RVP PV. Dobře sestavený ŠVP vypovídá o promyšlené, systematické a provázané strategii předškolního vzdělávání v konkrétní mateřské škole.

Pohled byl zobrazen 2055x od 13 září 2016 do 23 duben 2024