Oblast časoprostorové orientace
Vnímání prostoru je nezbytné pro orientaci v prostředí, osvojování si sebeoobslužných dovedností, pohybových a herních aktivit včetně grafomotoriky.
Při postupném rozvoji dítě zprvu chápe a užívá pojmy nahoře-dole, následně vpředu-vzadu a nejpozději vpravo-vlevo. Kromě pochopení vymezeného prostoru uvedenými třemi osovými liniemi by dítě postupně mělo aktivně zvládat používání předložkových vazeb a jejich prostřednictvím popisovat vztahy mezi předměty. Jedná se o předložky na, v, do, před, za, nad, pod, hned před, hned za, mezi aj.). Dále by mu nemělo činit problém pracovat s pojmy vysoko, nízko, daleko, blízko, první, prostřední, poslední.
Orientace v čase je podmínkou určování časové posloupnosti včetně každodenních úkonů pravidelně prováděných v průběhu dne. Souvisí se schopností např. si ve škole a doma rozvrhnout čas na splnění jednotlivých úkolů, umět si správně činnosti naplánovat, rozvrhnout si k jejich splnění své síly.
Obtíže dítěte můžeme registrovat v:
- orientaci v prostoru
- orientaci pravolevé (rozlišování pojmů pravá, levá, vpravo, vlevo)
- orientaci v čase (pojmy, užití, logické vnímání sledu událostí).
Náměty k odstraňování obtíží:
Orientace v prostoru:
- určovat polohu na sobě, tj. na vlastním těle, v prostoru, na obrázku, využívat k rozvoji běžné každodenní činnosti, přitom se zaměřit na procvičování základních pojmů /nahoře, dole, uprostřed, před, za, hned před, hned za, mezi, pod, vedle, u/, pomocí výše uvedených předložek vést dítě k popisu polohy objektů vzhledem k vlastní osobě
- určování vzájemné polohy dvou různých objektů /např. pod stolem je židlička/
- rozhodovat o vzájemné poloze dvou objektů /je- není něco v tašce/
- situování objektů - kde předmět leží - např. ve třídě
- manipulace s různými předměty podle místa určení
- zakreslování jednoduchých obrázků podle diktátu /zakresli na výkres do pravého rohu nahoru míček/
- vyhledání věcí na obrázku s pojmy dole/nahoře, vzadu/vpředu/uprostřed
- vyhledání a určení místa věcí v místnosti s určováním změny jejich postavení v prostoru
- obrázková bludiště.
Orientace v čase:
- stanovení a dodržování režimu dne, pojmenováváme děje a činnosti, které v průběhu dne provádíme
- vedeme dítě k orientaci v činnostech obvyklých pro ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, všední den, víkend…
- učíme dítě orientovat se v charakteristických jevech pro jednotlivá roční období
- pořadí hlásek ve slově, sluchem urči první, poslední
- užití pojmů: dnes, zítra, hned, jindy, pozítří
- orientace v týdnu, měsících, ročních obdobích
- znalost relativního trvání časových úseků (co je delší - jeden týden nebo sedm dní)
- sled událostí - vypravování, řazení děje; tím, že s dítětem diskutujeme a povídáme o tom, co se bude dít nejdříve, později, před tím, nyní, nakonec, co bylo včera, co se děje dnes, zítra, pozítří… ho vedeme k vnímání časové posloupnosti a učíme ho postupně předjímat děje.
Pravolevá orientace:
- orientace na tělesném schématu
- orientace v ploše /napravo, nalevo/
- orientace v prostoru - určování věcí s pojmy vpravo/vlevo na obrázku, hračce i v reálu, určení změny postavení
- orientace na těle druhé osoby
- orientace vzhledem k jiným objektům
- popis cesty do obchodu, parku apod. s pojmy vpravo/vlevo.
Navigace
Specifika práce s dětmi se SPU
‹ Vhled do problematiky specifických poruch učení ‹
‹ Prevence a predikce specifických poruch učení v předškolním věku ‹
‹ Charakteristika psychiky dítěte předškolního věku ‹
‹ Možnosti práce s dětmi předškolního věku v oblasti prevence specifických poruch učení ‹
‹ Oblast sluchového vnímání a fonematického uvědomování ‹
‹ Cvičení seriality a intermodality a oblast matematických představ ‹
Náměty, další inspirace a diskuze
Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti se specifiky práce s dětmi s SVP v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
Dotazy související se specifiky práce s dětmi s SVP můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.