Zabezpečení výuky žáků mimořádně nadaných
Část žáků má zvýšený zájem o některou vzdělávací oblast či disponují mimořádnými dovednostmi. Při rozpoznání mimořádného nadání a při péči o takového žáka úzce spolupracujeme se školní psycholožkou a školským poradenským zařízením.
Plán pedagogické podpory sestavuje třídní učitel nebo učitel konkrétního předmětu. Tvorbu PLPP koordinuje třídní učitel stejně jako jeho vyhodnocení.
V případě diagnostického posouzení a rozhodnutí je sestaven IVP mimořádně nadaného žáka. IVP podle § 28 vyhlášky č. 27/2016 Sb. sestavuje třídní učitel ve spolupráci s učiteli vyučovacích předmětů, ve kterých se projevuje mimořádné nadání žáka, s výchovným poradcem a školským poradenským zařízením. IVP má písemnou podobu a při jeho sestavování spolupracuje třídní učitel rovněž s rodiči mimořádně nadaného žáka. Práce na sestavení IVP jsou zahájeny okamžitě po obdržení doporučení ŠPZ a dokončeny nejpozději do jednoho měsíce od obdržení doporučení ŠPZ. Součástí IVP je termín vyhodnocení naplňování IVP a může také obsahovat i termín průběžného hodnocení IVP, je-li to účelné. IVP může být zpracován a upravován v průběhu školního roku. Výchovný poradce zajistí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce žáka, bez kterého nemůže být IVP prováděn. Výchovný poradce po podpisu IVP zákonným zástupcem žáka předá informace o zahájení podpůrných opatření podle IVP zástupci ředitele, který je zaznamená do školní matriky.
Naše hlavní výchovné a vzdělávací strategie při práci s nadanými žáky:
- vypracování individuálních vzdělávacích plánů
- zadávání specifických úkolů
- zapojení žáků do samostatných a rozsáhlejších prací a projektů
- vnitřní diferenciace žáků v některých předmětech
- zprostředkování adekvátních mimoškolních aktivit (olympiády, soutěže…)
Specifikace případných prováděných podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu mimořádně nadaných žáků:
- předčasný nástup dítěte ke školní docházce (plnění základního vzdělávání)
- vzdělávání skupiny mimořádně nadaných žáků v jednom či více vyučovacích předmětech
- specializované třídy pro mimořádně nadané žáky
- účast mimořádně nadaného žáka na výuce jednoho nebo více vyučovacích předmětů ve vyšších ročnících školy nebo v jiné škole
- občasné nebo dočasné vytváření skupin pro vybrané předměty s otevřenou možností volby na straně žáka
- obohacování vzdělávacího obsahu
- zadávaní specifických úkolů, projektových prací, seminárních prací, ročníkových prací
- příprava na účast v soutěžích včetně celostátních a mezinárodních kol
- nabídka volitelných vyučovacích předmětů, nepovinných předmětů a zájmových aktivit
Další způsoby práce s nadanými žáky:
- učitel se snaží bystrého žáka s rychlým učebním tempem zaměstnávat dalšími úkoly, žák může postupovat rychleji, učitel aktivně přispívá k tomu, aby nadaný žák předběhl své vrstevníky vědomostmi, znalostmi, dovednostmi – akcelerace
(varianty jednorázové přeskočení ročníku, žák chodí na určitý předmět do vyššího ročníku, individuální vzdělávací program)
- žák nepůjde kupředu v probírané látce, učitel bude předkládat úkoly, které stávající učivo obohacují, rozšiřují, prohlubují, rozvíjení sociálních dovedností a využití jeho potenciálu ve prospěch celé třídy, dítě stimulem pro ostatní žáky
(postupy: prezentace znalostí a dovedností dítěte před třídou, doučování slabších žáků, nabídnout dítěti, aby iniciovalo a organizačně zabezpečilo setkání se zajímavou osobností z oboru, ve kterém vyniká, exkurze, návštěva zajímavého místa, pracoviště dle námětu dítěte, individuální přístup a konzultace)
- zprostředkovat adekvátní mimoškolní aktivity
- seskupování žáků
(homogenní: podobná úroveň schopností, sestavené skupiny žáků z různých tříd – několik hodin týdně společně, společně studují určitý předmět, uvnitř jedné třídy vytvořit několik skupin, které pracují podle svých schopností; heterogenní:žáci různých schopností, výhodné pro průměrné žáky, nadané v postupu vpřed spíše zdržuje) - při studiu cizích jazyků
(akcelerace se jeví jako méně vhodná – lépe je využít forem obohacování výuky a seskupování žáků; obohacováním se rozumí – originálnější, speciálnější úkoly; projekty; samostatné studium některé části učiva; heterogenní forma skupin byla shledána neefektivní – jevy „free riding“, „sucking“, „social loafing“ - dává se přednost homogenním skupinám; zprostředkování adekvátních mimoškolních aktivit)
Menu
Struktura ŠVP pro základní vzdělávání
Charakteristika ŠVP
Zabezpečení výuky žáku se speciálními vzdělávacími potřebami
Zabezpečení výuky žáků mimořádně nadaných