Česká škola bez hranic - výukové materiály

od Česká škola bez hranic

Naše materiály jsou určené pro žáky základních a středních škol. Rozvíjejí kritické myšlení, učí žáky pracovat s různými druhy pramenů, samostatně vyhledávat a zpracovávat informace. Vedou k přemýšlení o příčinách a důsledcích dějinných událostí.

Úvod

Cílem našich materiálů je, zaměřit se na výukové potřeby českého žáka v zahraničí, tzn. rozšiřování slovní zásoby, práce s textem, důraz kladen na čtenářskou gramotnost. Pracovní listy jsou však využitelné a mohou být přínosné pro žáky žijící v ČR.
 
Dokumenty lze využít ve výuce dějepisu, českého jazyka, literatury, občanské nauky, výtvarné a hudební výchovy (podle osobností a tématu).
 
Dělí se na:
  1. Materiály pro žáky pro práci ve třídě, které obsahují pracovní listy a medailonky jednotlivých osobností.
  2. Metodický průvodce pro učitele, který obsahuje návod, jak s pracovními listy a žáky pracovat; dále veškeré biografické údaje jednotlivých osobností.

Jan Hus a husitství

Projekt Jan Hus a husitství v kontextu civilizace pozdního středověku aneb český národ z pohledu domácího a západoevropského zpracoval následující výukové materiály:

Pracovní listy zprostředkovávají žákům vícerý pohled na husitskou problematiku, tj. českýma očima (husitů a jejich stoupenců), jakož i očima západních katolických monarchií (Francie a Německé říše). Žák je tak veden ke globálnímu myšlení a multikulturní výchově. 

V rámci projektu byl dále vytvořen:

  • audiovizuální dokument pro žáky ZŠ a SŠ "Jan Hus a husitství v audiovizuální tvorbě aneb kritické myšlení a multimediální výchova" založený na porovnávání ukázek ze dvou prozatím natočených filmů o Janu Husovi – z filmu Otakara Vávry „Jan Hus“ z roku 1954 a třídílného televizního filmu Jiřího Svobody „Jan Hus“ z roku 2015. Cílem výukového materiálu je kritické hodnocení vybraných ukázek. Ty jsou posuzovány z hlediska historického, politického, ideologického a estetického. Žák je veden k tomu, aby podle požadovaných kritérií posoudil charakter jednotlivé scény, či výpovědi, a aby byl schopen odhalit záměr autora a případný ideologický plán. 

Mediální výchova (součást RVP na ZŠ) má vybavit žáka základy mediální gramotnosti. Především se jedná o schopnost analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost a odhalit případnou propagandu. Z pasivního konzumenta se tak díky mediální výchově stává poučený divák či posluchač, který si dokáže zachovat k mediálním sdělením kritický odstup. Jde o to zbořit zažitý mýtus našich (pra)rodičů, že „to, co je v televizi, je přece pravdivé“, případně, šířeji, "to co je v médiích, je přece pravdivé".

K dispozici je powerpointová prezentace pro učitele s jednotlivými filmovými ukázkami, navrženými úkoly pro žáky a metodickými pokyny. Powerpointovou prezentaci doplňuje Metodické know-how aneb „jak na dějiny ve filmu“ a Pracovní listy pro žáky pro plnění jednotlivých zadaných úkolů.

Vše je k dispozici ke stažení na www.csbh.cz, v sekci "PRO UČITELE"

Powerpointovu prezentaci zašleme na vyžádání. Z důvodu autorských práv k filmovým ukázkám ji nelze vystavit na internetu. Pište prosím na email: alzbeta.kolumpekova@csbh.cz

Projekt byl podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci dotačního programu na podporu činnosti NNO působících v oblasti předškolního, základního, středního a základního uměleckého vzdělávání v roce 2015, Národním filmovým archivem a Českou televizí.

Výtvarníci v československých legiích

V rámci projektu vznikly výukové materiály, které pomohou připomenout období 1. světové války, a to prostřednictvím osudů 10 výtvarníků - legionářů. 

Jedná se o umělce: František Kupka, Otto Gutfreund, Emil Filla, Vojtěch Preissig, Oskar Brázda, ale také méně známé umělce, které tak díky projektu mohou žáci i jejich učitelé objevit: František Parolek, Kamil Cipra, Antonín Číla, František Mička a Jan Angelo Zeyer.

Ke stažení jsou:

PRACOVNÍ LISTY PRO ŽÁKY 1. a 2. stupeň, střední školy.

METODICKÝ PRŮVODCE PRO UČITELE návod, jak s materiálem pracovat.

Dokumenty lze využít rovněž ve výuce cizích jazyků - malíř František Kupka je zpracován v anglickém a francouzském jazyce.

 „Projekt byl podpořen Ministerstvem obrany ČR. Překlady výukových materiálů do angličtiny a francouzštiny byly realizovány v rámci dotačního programu Rozvoj vojenských tradic.“

Literární umělci v československých legiích

Výukové materiály prezentují 3 spisovatele - legionáře. Jedná se o Josefa Koptu, Františka Langera a Rudolfa Medka.

Cílem projektu bylo vytvoření výukového materiálu, který prezentuje tři osobnosti – literární umělce, kteří bojovali v československých legiích. Byly vytvořeny 3 medailony (jeden pro každou osobnost), 9 pracovních listů pro žáky (1. a 2. stupeň, střední školy) a metodický průvodce pro učitele jako návod, jak s materiálem pracovat. Projekt volně navazuje na výukový materiál „Výtvarníci v československých legiích“ a využívá příležitosti stého výročí vzniku legií a stého výročí začátku 1. světové války pro připomenutí významné etapy našich dějin. Materiály jsou určeny žákům a pedagogům základních a středních škol působících v ČR a rovněž škol realizujících vzdělávání českých dětí žijících trvale nebo dlouhodobě v zahraničí. Materiály lze využít k výuce češtiny také na zahraničních univerzitách.

Josef Kopta (1894 - 1962 ) dostal dvakrát Státní cenu za literaturu: v roce 1925 za Třetí rotu a v roce 1927 za Hlídače č. 47. Patří mezi autory takzvané legionářské literatury. V jeho tvorbě ho inspirovaly hlavně zážitky z války, působení v československých legiích a pobyt v revolučním i porevolučním Rusku. Velmi ho také ovlivnilo prostředí Dálného východu, kam se dostal během „sibiřské anabáze”.

František Langer (1888 - 1965) byl československý spisovatel, dramatik a vojenský lékař. Byl spoluredaktorem Uměleckého měsíčníku a jedním ze zakládajících členů Skupiny výtvarných umělců. Zájem o výtvarné umění jej brzy zavedl mezi členy spolku Mánes, mezi nimiž byli například Emil Filla, Otto Gutfreund nebo Václav Špála. Těžiště jeho literární tvorby tvoří drama. Ve svých dramatech se věnuje otázce lidských hodnot, především tématy zločinu, viny, trestu a svědomí. Roku 1995 byl Františku Langerovi udělen Řád T. G. Masaryka II. třídy in memoriam.

Rudolf Medek (1890 - 1940 ) Psal básně o hrdinství a boji Čechoslováků za svobodu jejich země, které si českoslovenští dobrovolníci na frontě velmi rádi četli. Nejslavnější z nich se jmenuje Zborov podle místa, kde Češi a Slováci vybojovali své první veliké vítězství. Procestoval velký kus světa: Sibiř, Čínu, Japonsko, USA, Francii,… Medkova vyprávění o válce mají podobu románů, povídek, novel, básní a divadelních her. Část své tvorby věnoval i dětem: psal pro ně povídky, pohádky a básně o československých vojácích. Kromě toho vydal několik cestopisů a své paměti. Po celý život  zůstal věrný armádě – stal se vojákem z povolání. V červnu 1920 se stal ředitelem Památníku odboje na pražském Vítkově, který měl lidem připomínat boj českých a slovenských dobrovolníků za nezávislost Československa.

Ke stažení jsou:

PRACOVNÍ LISTY modifikovány dle obtížnosti pro 1. a 2. stupeň základní školy a pro střední školy.

METODICKÝ PRŮVODCE PRO UČITELE

Přínos zpracovaných materiálů pro výuku:

  • Výukové materiály zpracovávají zajímavou formou historická témata, kterým se české učebnice věnují jen okrajově.
  • Kladou za cíl seznámit žáky a studenty s neznámými nebo málo publikovanými texty.
  • Materiály připomínají významnou etapu čs.dějin formou literárních textů uvedených autorů a jejich životních osudů.
  • Učí žáky základních a středních škol v ČR, dále pak i ty, kteří se vzdělávají v českých školách v zahraničí, pracovat s různými druhy pramenů, samostatně vyhledávat i kriticky zpracovávat informace, a tak je přimět k přemýšlení o příčinách a důsledcích dějinných událostí a k uvědomování si souvislostí mezi nimi.

Projekt podpořen MŠMT ČR v rámci programu na podporu činnosti nestátních neziskových organizací působících v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání v roce 2014.

Významní cizinci v novodobých dějinách Československa

Výukové materiály představují 2 významné osobnosti - generála Maurice Pellého a slavistu Ernesta Denise. Materiály jsou k dispozici ve třech jazykových verzích - české, francouzské a anglické.

Projekt volně navazuje na projekt z roku 2013 podpořený MŠMT „Výtvarníci v československých legiích“. Je rovněž součástí souboru nově vzniklých výukových materiálů v rámci projektů, které byly realizovány v roce 2014: „Literární umělci v československých legiích“ a „Osudy Čechů v zahraničí v kontextu významných dějinných událostí 20. století“. Plánovaný výukový materiál přibližuje žákům dvě významné francouzské osobnosti – generála Maurice Pellého a slavistu Ernesta Denise, jejichž význam je pro vznik Československa nepopiratelný. Generál Pellé jako šéf francouzské vojenské mise v tehdejším Československu pomáhal od roku 1919 v Praze založit československou armádu a podílel se na  ustanoveni branného zákona. Francouzský slavista a historik Ernest Denis byl blízký spolupracovník TGM a podporoval jeho myšlenku nezávislého Československa. Výukový materiál je určen žákům a pedagogům zákládních a středních škol působících v ČR a rovněž škol realizujících vzdělávání českých dětí žijících trvale nebo dlouhodobě v zahraničí.

Maurice Pellé  (1863 – 1924) po vzoru svého otce započal svoji cestu za vojenskou kariérou na technické vyšší škole v Paříži. Svá studia dovršil zakončením Vysoké školy válečné v roce 1895 v hodnosti kapitána. Po vypuknutí 1. světové války byl Pellé povolán na samý vrchol vojenské hierarchie velení – do generálního štábu. Na přelomu let 1918 a 1919 byl pověřen vést francouzskou vojenskou misi v právě vzniklém Československu. Svými činy v této funkci si vysloužil přízeň široké čs. veřejnosti. Sympatie k ČSR choval i z osobních důvodů – seznámil se zde totiž s Jarmilou Braunerovou, kterou si roku 1921 vzal za ženu. V den svého odjezdu z ČSR (1. ledna 1921) pronesl zdravici ke svým vojákům v češtině a označil Československo za svou druhou vlast. Byl nositelem mnoha státních vyznamenání, např. Řádu bílého lva I.třídy, Čs. válečným křížem, Řádu čestné legie a dalších.

Ernest Denis (1849–1921) se narodil v rodině obchodníka s vínem, Antoina Denise, v jihofrancouzském městě Nîmes. Roku 1872 se zapsal na Karlovu univerzitu v Praze. Z původního záměru naučit se dobře německy se přeorientoval na studium českých dějin, které se staly významným tématem celé řady jeho publikací. Vysokou kvalitu jeho práce a přínos na tomto poli dokládá i to, že byl považován za pokračovatele významného českého historiografa Františka Palackého. Českou veřejností byl vnímán jako jedna ze státotvorných osobností spolu s TGM, E.Benešem a M. R. Štefánikem. Denis, jako profesor, vědec a hlasatel morálních hodnot, se tak v duchu Masarykova pojetí státu podílel na utváření mladé ČSR – individuální odpovědnost občana, smysl pro povinnost, úcta k pravdě a svědomí jsou Denisovým odkazem dnešní generaci.

Ke stažení:

PRACOVNÍ LISTY modifikovány dle obtížnosti pro 1. a 2. stupeň základní školy a pro střední školy.

METODICKÝ PRŮVODCE PRO UČITELE

METODICKÝ LIST VÝTVARNÝ PRO 1. STUPEŇ ZŠ A STUDENTY SŠ 

Přínos zpracovaných materiálů pro výuku:

  • Výukové materiály si kladou za cíl představit historické události prostřednictvím osudů cizinců, jejichž osud a dílo byly spjaty s vytvářením poválečného Československa. Svým životem a dílem významně ovlivnili tehdejší dění a s dopady jejich práce a úsilí se můžeme setkávat ještě v dnešní době.
  • Zpracovávají zajímavou formou historická témata, kterým se české učebnice věnují jen okrajově.
  • Učí žáky základních a středních škol v ČR, dále pak i ty, kteří se vzdělávají v českých školách v zahraničí, pracovat s různými druhy pramenů, samostatně vyhledávat i kriticky zpracovávat informace, a tak je přimět k přemýšlení o příčinách a důsledcích dějinných událostí a k uvědomování si souvislostí mezi nimi.
  • Rozvíjí a posiluje čtenářskou gramotnost žáků a zvyšuje jejich kompetenci k učení.
  • S vytvořeným materiálem mohou pracovat i vyučující češtiny na zahraničních univerzitách; anglická a francouzská verze může být využita i v hodinách výuky angličtiny a francoužštiny.

Projekt byl podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Osudy Čechů v zahraničí v kontextu významných dějinných událostí 20. století

Výukové materiály prezentují 4 významné osobnosti českých / československých dějin: Bohuslava Martinů, Alfonse Muchu, Milana Rastislava Štefánika a Josefa Palivce.

Projekt se soustředí na individuální příběhy Čechů, kteří v určitém období svého života odešli do zahraničí a svou činností (ať už politickou, uměleckou či jinou) ovlivnili, přímo nebo nepřímo, politický či kulturní vývoj v naší zemi. Jejich příběhy jsou sledovány v dějinném kontextu doby, kdy žili, nebo událostí, které se staly. To je však posuzováno dvojím pohledem: pohledem československým a pohledem „druhé“ „hostitelské“ země. Jsou sledovány jednak historické události, které se odehrály v zahraničí, ale svou povahou měly vliv na vývoj našeho státu (například Mnichovská dohoda), jednak události, které se odehrály na území naší vlasti a měly vliv na osud vybraných osobností, žijících v té době již za hranicemi. Zároveň není opomíjen ani pohled hostitelské země, případně vliv popisovaných událostí na její vlastní dějiny.

Cílem projektu bylo přiblížit takové osobnosti a historické dění, které nebyly dosud popsány nebo pouze okrajově, případně nebyly viděny v širším kontextu evropských či světových dějin. Projekt není chápán jen jako dějepisné učivo, ale přináší zároveň látku k úvahám o životě Čechů za hranicemi naší vlasti v různých obdobích dějin 20. století, jejich možnosti úspěšně se integrovat v zahraniční společnosti a zachovat si přitom silnou vazbu na původní vlast. Zamýšlí se nad jejich činností v zahraničí, která reflektuje situaci v původní vlasti nebo směřuje k její změně; sleduje historické události v kontextu charakteru státu nebo území, ve kterém vznikly, a jejich „přenositelnost“ a vliv na vývoj našeho státu.

Bohuslav Martinů (1890–1959) byl jedním z nejvýznamnějších světových skladatelů. Studoval housle a později kompozici v mistrovské třídě Josefa Suka na pražské konzervatoři. Roku 1923 odjel na stipendijní pobyt do Paříže, kde se stal vůdčí osobností skladatelské skupiny působící pod názvem École de Paris - formální označení pro okruh skladatelů - cizinců, kteří bydleli, tvořili a scházeli se v Paříži ve 20. a 30. letech. Martinů tak vlastně ztělesňoval dva světy – francouzský a český. Ve 30.letech byl již známým skladatelem, kterého hrály přední světové scény (Paříž, Boston, Zurich,…). Ve své tvorbě se Martinů často vracel k národním námětům a byl mistrem v syntéze prvků české národní hudby s hudbou světovou.

Alfons Mucha (1860 - 1939) byl nejvýznamnějším představitelem secese - uměleckého směru, který se také nazývá Art Nouveau. Mucha žil v Paříži celých šestnáct let. Působil jako ilustrátor, vyučoval malbě. Zásadní změna v jeho uměleckém životě nastala ve chvíli, kdy navrhl  plakát pro Sarah Bernhardt. Z ilustrátora se přes noc zrodil (světoznámý) malíř plakátů. Svět obdivoval i jeho další tvorbu: návrhy vitráží, nábytku, luxusního porcelánu, nožířských a stolovacích doplňků, a dále šperků. V roce 1906 se poprvé vydal se do Spojených států, kde se mu podařilo získat finanční prostředky na realizaci svého snu: Slovanské epopeje. Umělec se zavázal vytvořit 20 velkoplošných pláten a po dokončení je věnovat hlavnímu městu Praze. Jeho dílo vzbuzuje obdiv a zájem dodnes.

Josef Palivec (1986 - 1975) je jedním z představitelů moderní české poezie. Znal se osobně s mnoha spisovateli, literaturu také překládal a psal eseje, v nichž se zamýšlel především nad českou kulturní historií. V meziválečném období pracoval jako diplomat v zahraničí. Za nacistické okupace a v 50. letech 20. století byl vězněn kvůli své protistátní činnosti. Za své zásluhy o rozvoj demokracie byl roku 1992 Václavem Havlem, s nímž se osobně znal, posmrtně vyznamenán Řádem Tomáše Garrigua Masaryka. Svým životem zrcadlí typický osud českého intelektuála 20. století, který bojoval nejprve proti rakouské monarchii, potom proti fašismu a nakonec proti komunismu.

Milan Rastislav Štefánik  (1880–1919) Roku 1904 obdržel na univerzitě v Praze doktorát z filosofie a tím završil svá studia astronomie. Ze Štefánika se stal vědec-světoběžník toužící po vlastní hvězdárně, tj. místě, kde by se mohl svobodně věnovat astronomickému výzkumu; procestoval svět: v letech 1907–1913 pracoval v Taškentu, Petrohradě, Alžírsku, na Tahiti, v Brazílii, Ekvádoru. Velkou měrou se zasadil o vznik nového československého státu. Byl všestrannou osobností: vědec, diplomat, umělec, humanista a snílek i chladnokrevný voják. Jeho přítelkyně Claire de Jouvenel ho označila za génia a moderního hrdinu humanity. Jeho památce vystavěla čs. vláda monumentální pomník na hoře Bradlo v západním Slovensku.

Ke stažení jsou:

PRACOVNÍ LISTY modifikovány dle obtížnosti pro 1. a 2. stupeň základní školy a pro střední školy. Materiály lze využít také k výuce češtiny na zahraničních univerzitách.

METODICKÝ PRŮVODCE PRO UČITELE

Přínos zpracovaných materiálů pro výuku:

  • Výukové materiály si kladou za cíl představit historické události prostřednictvím osudů Čechoslováků, kteří žili a působili i za hranicemi naší země, ale svým životem a dílem významně ovlivnili dění v Československu.
  • Zpracovávají historická témata, kterým se české učebnice věnují jen okrajově, zajímavou formou.
  • Učí žáky základních a středních škol v ČR, dále pak i ty, kteří se vzdělávají v českých školách v zahraničí, pracovat s různými druhy pramenů, samostatně vyhledávat i kriticky zpracovávat informace, a tak je přimět k přemýšlení o příčinách a důsledcích dějinných událostí a k uvědomování si souvislostí mezi nimi.
  • Rozvíjí a posiluje čtenářskou gramotnost žáků a zvyšuje jejich kompetenci k učení.

Projekt volně navazuje na materiály „Výtvarníci v československých legiích“,  který je v ukázkách zveřejněn i na Metodickém portálu RVP.CZ.

Projekt byl podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Pohled byl zobrazen 45494x od 25 listopad 2015 do 27 duben 2024