Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí - komentáře změn z roku 2013

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                                               
Doporučení, inspirace a náměty
                                                                                                                                                                                               

Informace z charakteristik vzdělávacích oblasti

Charakteristika vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (ve které je daná problematika především zařazena), ale ani charakteristiky jiných vzdělávacích oblastí zásadně nemění původní text RVP ZV, spíše zkracují nebo upravují některé pasáže a zdůrazňují význam účelného chování při ohrožení v každodenních rizikových situacích i při mimořádných událostech.
V podstatě není nutné na základě změn v charakteristikách vzdělávacích oblastí upravovat ŠVP. 

Informace z cílových zaměření vzdělávacích oblastí

To, že byl do cílového zaměření vzdělávací oblasti Člověk a zdraví začleněn nový cíl, který je věnován speciálně problematice ochrany zdraví a životů při každodenních rizikových situacích i mimořádných událostech (a v cílových zaměřeních vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět a Člověk a příroda některé cíle doplněny), znamená výrazné zdůraznění této problematiky. Tento důraz by se mohl promítnout do charakteristik učebních osnov předmětů, ve kterých se bude daný obsah učit, pokud už tam takový důraz není formulován. 

Obsah upravených očekávaných výstupů

Člověk a jeho svět:
- rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času (1. období)
- stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí; v modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit (2. období)
V očekávaném výstupu má žák prokazovat schopnost vyhodnocovat a reagovat na různá běžná každodenní i mimořádná rizika. Ve výuce se pochopitelně postupuje od každodenních situací, se kterými se běžně žák setkává (může setkávat), k situacím mimořádným, které může poznávat nepřímo z obrázků, záznamů apod. a na které se může připravovat pouze v modelových situacích.
   Příklady dílčích výstupů: 
- určí vhodná místa pro hru a trávení volného času (1., 2. ročník)
- zhodnotí vhodnost míst pro hru a trávení volného času, uvede možná nebezpečí i způsoby, jak jim čelit (2., 3. ročník)
- vyhodnotí nebezpečí míst pro hru a trávení volného času (i konkrétních her a činností) a volí odpovídající způsoby ochrany (jednání, organizace, ochranné pomůcky) (3. ročník)
- v modelových situacích ohrožení bezpečí (neznámá místa, setkání s neznámými lidmi, kontakt se zvířaty, práce s elektronickými médii atd.) označí možná nebezpečí a diskutuje o účinných způsobech ochrany (2., 3. ročník)
- v modelových situacích ohrožení bezpečí v běžných situacích volí správné situace ochrany, přivolání pomoci i pomoci jiným (4., 5. ročník)
- uvede přírodní jevy i jiné situace, které mohou ohrozit lidské zdraví a životy, vymezí (vybere z příkladů) vhodný způsob ochrany (4. ročník)
- v modelových situacích prokáže schopnost vhodně reagovat na pokyny dospělých a jednat v souladu s pravidly ochrany (4., 5. ročník)
 
Přírodopis:
- uvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi různých ekosystémů a charakterizuje mimořádné události způsobené výkyvy počasí a dalšími přírodními jevy, jejich doprovodné jevy a možné dopady i ochranu před nimi
Očekávaný výstup má dvě roviny – rovinu vědomostí a poznatků přírodovědného charakteru a rovinu bezpečnosti, reagování na mimořádné situace vyvolané výkyvy počasí a dalšími přírodními jevy. Z hlediska bezpečnosti by výuka měla směřovat k těmto dílčím výstupům.
   Příklady dílčích výstupů: 
- charakterizuje mimořádné události vyvolané výkyvy počasí a dalšími přírodními jevy a základní způsoby ochrany (individuální, kolektivní) (6., 7. ročník)
- na modelových příkladech (ukázkách situací), hodnotí správné a nesprávné jednání účastníků (8., 9. ročník)
 
Zeměpis (Geografie):
- uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech
Očekávaný výstup byl zpřesněn v tom smyslu, aby nešlo jen o pohyb ve volné přírodě, ale v jakékoli krajině, a doplněno bylo uplatnění bezpečného chování v modelových situacích. Výstup hodně koresponduje s výstupem v Přírodopise, ale posunuje jej i do dalších situací, na nichž má svůj podíl člověk – sesuvy půdy vlivem nevhodných zásahů lidí do krajiny, zemětřesení, vulkanická činnost, záplavové vlny, sněhové laviny spuštěné lidmi atd.
   Dílčí výstupy by mohly být v podstatě formulované stejně jako v Přírodopise, jen s obsahem, který se týká jiných mimořádných událostí.

Výchova ke zdraví:
- uplatňuje adekvátní způsoby chování a ochrany v modelových situacích ohrožení, nebezpečí i mimořádných událostí
Ochrana člověka se objevuje v několika očekávaných výstupech a je spojena s ochranou před sociálně patologickými jevy, agresí, násilím (včetně násilí v rodině) či jinou kriminalitou, manipulací, nebezpečí při komunikaci na elektronických médiích, v dopravě atd. Uvedený očekávaný výstup byl samostatně formulován jako komplexní výstup a směřuje k dovednostem chovat se adekvátně v různých situacích ohrožení.
   Příklady dílčích výstupů: 
charakterizuje možná nebezpečí vyplývající z běžného života i  z mimořádných událostí, uvede vhodné způsoby preventivního chování a ochrany (v ročnících v nichž je Výchova ke zdraví zařazena)
- v modelových situacích volí vhodné způsoby jednání, které směřují k adekvátní ochraně (v ročnících v nichž je Výchova ke zdraví zařazena)
- spolupracuje na přípravě a hodnocení modelových situací ohrožení pro mladší spolužáky (v ročnících v nichž je Výchova ke zdraví zařazena)
Pokud současné dílčí výstupy (školní výstupy) obsahují vědomosti a dovednosti , které byly naznačeny v příkladech, pak by měly být očekávané výstupy dostatečně pokryty a ŠVP není nutné upravovat. Pokud ne, je třeba zvažovat doplnění dílčích výstupů.

Obsah upraveného nebo doplněného učiva

Učivo zařazené do RVP ZV především doplňuje a konkretizuje danou problematiku. Přestože je učivo doporučené, jeho rozšíření či přestrukturování v RVP ZV znamená nutnost uvažovat při úpravách ŠVP takto:
Zahrnuje dosavadní učivo rozpracované v ŠVP i to, které bylo doplněno do RVP ZV?
·         pokud ano, pak nejsou úpravy ŠVP nutné
·         pokud ne, je třeba zvážit, co do ŠVP doplnit a kam (ročník, téma), s čím bude nové učivo spojeno, na co bude navazovat atd.
Není potřeba s realizací nového učiva zdůraznit v učebních osnovách i specifické formy výuky – kursy, praktické činnosti, projektovou výuku?
·         např. dovednosti přežití v přírodě je možné realizovat jen při činnostech v přírodě (máme takové v ŠVP, budeme je vytvářet, s čím danou problematiku spojíme)
Nepřináší doplnění učiva nové možnosti mezipředmětových vztahů a využití průřezových témat?
·         pokud ne, pak nejsou úpravy ŠVP nutné 
·         pokud ano, na jaké předměty a témata bude nové učivo navazovat, k jaké náměty průřezových témat lze využít, kde je třeba to vyznačit v ŠVP 

Navigace

«  O průvodci a úpravách (úvod) «

  Úpravy ŠVP 

«  Obsah RVP ZV «

 

Kde v RVP ZV se téma vyskytuje

V charakteristice:
Vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět: 
Tato komplexní oblast vymezuje vzdělávací obsah týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví, bezpečía dalších témat…
Na základě poznání sebe a, svých potřeb a porozumění světu kolem sebe se žáci učí vnímat základní vztahy ve společnosti, porozumět soudobému způsobu života, jeho přednostem i problémům,(včetně situací ohrožení), učí se vnímat současnost jako výsledek minulosti a východisko do budoucnosti…
Získávají základní poučení o zdraví a nemocech, o zdravotní prevenci ia poskytováníprvní pomoci a o bezpečném. Osvojují si bezpečnéchování a vzájemnou pomocv různých životních situacích, včetně mimořádných událostí, které ohrožují zdraví jedinců i celých skupin obyvatel. Žáci si postupně uvědomují, jakou odpovědnost má každý člověk za své zdraví a bezpečnost i za zdraví jiných lidí. Žáci docházejí k poznání, že zdraví je nejcennější hodnota v životě člověka. Potřebné vědomosti a dovednosti získávají tím, že pozorují názorné pomůcky, sledují konkrétní situace, hrají určené role a řeší modelové situace důležitá hodnota v životě člověka.
Vzdělávací oblasti Člověk a příroda::
Na takovém poznání je založeno i pochopení důležitosti udržování přírodní rovnováhy pro existenci živých soustav, včetněi člověka, včetně možných ohrožení plynoucích z přírodních procesů, z lidské činnosti a zásahů člověka do přírody.
Vzdělávací oblasti Člověk a zdraví:
Žáci se seznamují s různým nebezpečím, které ohrožuje různými riziky, která ohrožujízdraví v běžných i mimořádných situacích, osvojují si dovednosti a způsoby chování (rozhodování), které vedou k zachování či posílení zdraví, a získávají potřebnou míru odpovědnosti za zdraví vlastní i zdraví jiných.
 
V cílovém zaměření:
Vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět: 
samostatnému a sebevědomému vystupování a jednání, k efektivní, bezproblémové a bezkonfliktní komunikaci i v méně běžných situacích, k bezpečné komunikaci prostřednictvím elektronických médií, k poznávání a ovlivňování své jedinečnosti (možností a limitů)
poznávání podstaty zdraví i příčin jeho ohrožení, vzniku nemocí a úrazů a jejich předcházení
poznávání a, k upevňování preventivního chování, účelného rozhodování a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví a bezpečnosti i zdraví a bezpečnosti druhých, včetně chování při mimořádných událostech. 
Vzdělávací oblasti Člověk a příroda:
potřebě klást si otázky o průběhu a příčinách různých přírodních procesů, které mají vliv i na ochranu zdraví, životů, životního prostředí a majetku, správně tyto otázky formulovat a hledat na ně adekvátní odpovědi
Vzdělávací oblasti Člověk a zdraví:
ochraně zdraví a životů při každodenních rizikových situacích i mimořádných událostech a k využívání osvojených postupů spojených s řešením jednotlivých mimořádných událostí
 
V očekávaných výstupech:
Vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět: 
stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí; v modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit
rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času; 
Vzdělávacího oboru Přírodopis:
uvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemirůzných ekosystémů a charakterizuje mimořádné události způsobené výkyvy počasí a dalšími přírodními jevy, jejich doprovodné jevy a možné dopady i ochranu před nimi
Vzdělávacího oboru Zeměpis (Geografie):
uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech
Vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví:
projevuje odpovědné chování v rizikových situacích silniční a železniční dopravy; aktivně předchází situacím ohrožení zdraví, a osobního bezpečí, při mimořádných událostech; v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc
uplatňuje adekvátní způsoby chování a ochrany v modelových situacích ohrožení, nebezpečí i mimořádných událostí

V učivu:
Vzdělávací oblasti Člověk a jehosvět:
návykové látky a zdravínávykové látky, hrací automaty a počítače, závislost, odmítání návykových látek, hrací automaty a počítače nebezpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií
osobní bezpečí,krizové situace vhodná a nevhodná místa pro hru, bezpečné chování v rizikovém prostředí, označování nebezpečných látek; bezpečné chování v silničním provozu v roli chodce a cyklisty, krizové situace,dopravní značky; předcházení rizikovým situacím v dopravě a v dopravních prostředcích (bezpečnostní prvky),šikana, týrání, sexuálnía jinézneužívání, brutalita a jiné formy násilí v médiích, služby odborné pomoci
přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví – služby odborné pomoci, čísla tísňového volání, správný způsob volání na tísňovou linku

situace hromadného ohrožení
mimořádné události a rizika ohrožení s nimi spojená – postup v případě ohrožení (varovný signál, evakuace, zkouška sirén); požáry (příčiny a prevence vzniku požárů, ochrana a evakuace při požáru); integrovaný záchranný systém
Vzdělávacího oboru Přírodopis:
mimořádné události způsobené přírodními vlivy – příčiny vzniku mimořádných událostí, přírodní světové katastrofy, nejčastější mimořádné přírodní události v ČR (povodně, větrné bouře, sněhové kalamity, laviny, náledí) a ochrana před nimi
Vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví:
auto-destruktivní závislosti– zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek, patologického hráčství, práce s počítačem; návykové látky;psychická onemocnění, násilí mířené proti sobě samému, rizikové chování (alkohol, aktivní a pasivní kouření, zbraně, nebezpečnélátky (bezpečnost v dopravě a předměty, nebezpečný internet, násilné chování, těžké životní situace a jejich zvládání, trestná činnost, dopink ve sportu
skryté formy a stupně individuálního násilí a zneužívání, sexuální kriminalita šikana a jiné projevy násilí; formy sexuálního zneužívání dětí;
kriminalita mládeže;komunikace se službami odborné pomoci

bezpečné chovánía komunikace– komunikace s vrstevníky aneznámými lidmi, bezpečnýpohyb v rizikovém prostředí, přítomnostnebezpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií, sebeochrana a vzájemná pomocv konfliktních a krizovýchrizikovýchsituacícha v situacích ohrožení
dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví – bezpečné prostředí ve škole, ochrana zdraví při různých činnostech, bezpečnost v dopravě, znalost pravidel silničního provozurizika silniční a železniční dopravy, vztahy mezi účastníky silničního provozu vč. zvládání
agresivity, postup v případě dopravní nehody (tísňové volání, zajištění bezpečnosti)
manipulativní reklama a informace– reklamní vlivy, působení sekt
ochrana člověka za mimořádných událostí – živelní pohromy, terorismus
klasifikace mimořádných událostí, varovný signál a jiné způsoby varování, základní úkoly ochrany obyvatelstva, evakuace, činnost po mimořádné události, prevence vzniku mimořádných událostí

Vzdělávacího oboru Tělesná výchova:
turistika a pobyt v přírodě – příprava turistické akce, přesun do terénu a uplatňování pravidel bezpečnosti silničního provozu v roli chodce a cyklisty, chůze se zátěží i v mírně náročném terénu, táboření, ochrana přírody, základy orientačního běhu, dokumentace z turistické akce; přežití v přírodě, orientace, ukrytí, nouzový přístřešek, zajištění vody, potravy, tepla

Zpětná vazba

Lesana Krsič - 09 březen 2024, 4:26

Ochrana člověka se objevuje v několika očekávaných výstupech a je spojena s ochranou před sociálně patologickými jevy, agresí, násilím (včetně násilí v rodině) či jinou kriminalitou, manipulací, nebezpečí při komunikaci na elektronických médiích, v dopravě atd. Uvedený očekávaný ohnivá znamení výstup byl samostatně formulován jako komplexní výstup a směřuje k dovednostem chovat se adekvátně v různých situacích ohrožení.

Pohled byl zobrazen 3441x od 14 prosinec 2015 do 28 březen 2024