Výuka k různosti
od Výuka k různosti jako součást multikulturní výchovy a vzdělávání
Prezentace projektu "Výuka k různosti jako součást multikulturní výchovy a vzdělávání" pro uživatele Metodického portálu. Toto portfolio seznamuje s obsahem projektu, cílem a jeho klíčovými výstupy.
Digifolio předně shromažďuje informace o klíčových aktivitách projektu. Část výstupů projektu je publikovaná na projektovém webu, část na Metodickém portálu. Toto digifolio bude sloužit i jako rozcetník. Poskytuje především informace o projektu a veškeré jeho výstupy: Zpravodaj projektu, výukovou oporu v projektu vzniklou, zkušenosti učitelů s ní a příklady dobré praxe z našich škol.
Aktuality z projektu
Poděkování a rozloučení
Pan Tomáš Sokolovský v dopise poděkoval realizátorům projektu Výua k různosti dopis si můžete přečíst zde.
Reportáž ze závěrečné konference projektu Výuka k různosti
Uvedla ji dne 25. 9. Česká televize v odpoledních zprávách kanálu ČT 24. Zde, přibližně v polovině zpráv. (začátek v čase 2:38 min těchto zpráv)
Rozvojové partnerství projektu OP VK „Výuka k různosti" a přípravný výbor konference si Vás dovolují pozvat
na konferenci „Výuka k různosti na školách v ČR"
podtitul: inkluze v praxi
Záštitu nad konferencí přezvali: Petr Nečas, předseda Vlády ČR a Bohuslav Svoboda, primátor hlavního města Prahy
Místo konání:
Konferenční sál Rezidence primátora hlavního města Prahy
Mariánské náměstí 1, Praha 1
Termín konání:
25. září 2012, od 10,00 hod.
Přihlašte se zde (formulář dole na stránce)
Diskusní fórum konference zde.
Výuka k různosti na obrazovkách České televize
Přinášíme termíny televizního vysílání seriálu filmových dokumentů - příkladů dobré praxe vytvořených v rámci našeho projektu „Výuka k různosti jako součást multikulturní výchovy a vzdělávání". Dokumenty budou vysílány na programu ČT2 pod názvem „Život s handicapem".
Druhá fáze ověřování výukové opora ve školách
Učitelé, kteří byli vyškoleni v první fázi ověřování výukové opory, budou v červnu a září 2012 ověřovat výukovou oporu v pilotních i nepilotních školách. Záměrem je zjistit názory dalších odborníků, pedagogických pracovníků, na využitelnost výukové opory. Učitelé zařadí části výukové opory do výuky jiných tříd než v první fázi ověřování. Opora bude ověřovaná v jiných vyučovacích předmětech než v první části ověřování a v jiných organizačních formách výuky.
Výsledky projektu budou prezentovány na Pedagogickém dni na ZŠ 2012 organizovaném krajským vzdělávacím centrem Karlovarského kraje, který proběhne v aule sokolovského gymnázia dne 12. června 2012 od 9,00 h.
Na 14 školách všech typů dokončujeme pilotní ověření výukové opory, videí, textů, námětů pro dramatickou výchovu a zábavných kvízů a otázek. Proběhly desítky vyučovacích hodin a jsou z nich pořízeny různé typy záznamů. Nad nimi a jejich analytickým posouzením a vyhodnocením samotné výukové opory se scházejí řešitelé projektu v těchto dnech: konkrétně na SŠ ve Valašském Meziříčí ve dnech 21.-23. 3.; proběhnou prezentyce, workshopy a kulaté stoly. odborné výstupy budou zpracovány a podle nich se bude dál upravovat výuková opora a nebo bude doporučena na všechny školy.
Informace o výsledcích semináře a výsledcích ověřování výukové opory naleznete v 5. vydání projektového zpravodaje, který je dostupný zde.
Dne 20. 2. byl všem krajským hejtmanům zaslán dopis, který je informuje o tom, že byla zveřejněna výuková opora projektu Výuka k různosti a že ji mohou využívat krajské i obecní školy.
Informační leták o projektu naleznete zde:
Nový způsob přípravy neslyšících absolventů středních škol pro vstup na trh práce
Tisková zpráva ČTK reflektující projekt Výuka k různosti ze dne 11. října 2011.
Souhrnné informace o projektu Výuka k různosti...
- Název projektu: "Výuka k různosti jako součást multikulturní výchovy a vzdělávání"
- Název OP: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
- Název prior. osy: Počáteční vzdělávání
- Název oblasti podpory: Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Stručný obsah projektu: viz. níže
- Příjemce: Centrum vizualizace a interaktivity vzdělávání, s.r.o., Ostrava
- Klíčové aktivity - stručný popis: 1. vytvoření výukové opory pro výuku různosti, 2. vypracování metodiky, ověřování, výroba a distribuce nástrojů, 3. vzdělávání učitelů v aplikaci nástrojů pro výuku diverzity, 4. infromační podpora projektu, jeho publicita
Stručný obsah projektu
Cílem projektu je přispět k eliminaci xenofobie (obavy z neznámého) a odbourávání bariér mezi většinovou společností a příslušníky menšin, a to pomocí nově vyvinutých vzdělávacích nástrojů, které umožní žákům ZŠ a SŠ osvojit si základní principy odpovědného vztahu k menšinám a vzájemné komunikace a ty pak přirozeně aplikovat ve svém školním kolektivu i v běžném životě.
Zvláštní pozornost bude věnována v ČR nejpočetnější menšině, tedy osobám se zdravotním postižením.
V rámci projektu bude vytvořena a pilotně v praxi ZŠ a SŠ ověřena interaktivní multimediální výuková opora a metodika umožňující žákům ZŠ a SŠ, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a jejich učitelům získat komplexní informace o problematice vzájemného vztahu většinové společnosti a OZP, jejich vzájemné interakci a principech diverzity. Jedná se o metodickou podporu zavádění výuky k různosti, zejména v rámci vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a společnost a Společenskovědní vzdělávání.
Oficiální zpravodaj projektu ke stažení
Zpravodaj číslo 1.pdf
Zpravodaj číslo 2.pdf
Zpravodaj číslo 3.pdf
Zpravodaj číslo 4.pdf
zpravodaj_projekt_1-2_cislo_6.pdf
zpravodaj projektu Výuka k různosti
Dokumenty a články
VR_konference_25-09_12_Vyuka k ruznosti a RVP.pdf
Projev náměstkyně NÚV paní Pohankové na konferenci
Závěrečná konference projektu Výuky k různosti.pdf
Informace ze závěrečné konference projektu
clanek Koubek - Mosty4.pdf
Článek o Výuce k různosti v časopise Mosty, který vydává Národní rada osob se zdravotním postižením
Odkaz na webovou stránku projektu
Webové stránky projektu www.nejsmevsichnistejni.cz.
Elektronická verze výukové opory
www.nejsmevsichnistejni.cz/vystupy.
Příklady dobré praxe využití výukové opory
Aktivizující metody ve výuce slohu
Text popisuje a hodnotí vyučovací hodinu českého jazyka a literatury z Plzeňské ZŠ a MŠ pro zrakově postižené a vady řeči. Pedagožka Irena Štychová vhodně využila některé složky výukové opory a funkčně je skloubila s dramatizací a prací s odborným textem. Výuka byla součástí přípravy na samostatnou slohovou práci žáků..
Využití struktury E-U-R ve výchově ke zdraví
Text o vyučovací hodině výchovy ke zdraví z Prachatické ZŠ, v níž pedagožka Jana Červenková vhodně využívá všechny možnosti výukové opory.
Dramatizace ve výchově ke zdraví
Text popisuje dvouhodinovku výchovy ke zdraví v Plzeňské ZŠ a MŠ pro zrakově postižené a vady řeči. Pedagožka Marcela Kulíšková ukazuje význam dramatizačních metod a reflexe při dosahování výukových cílů. Využila při tom výukové opory vzniklé v projektu Výuka k různosti.