CLIL - Integrace obsahu a jazyka
od CLIL
Metodika CLIL - tento pohled Vám přináší nejen informace o metodologii CLIL, ale i praktické a teoretické články, příklady dobré praxe, zajímavé odkazy a pohledy ze zahraničí očima experta či RSS ze základního a středoškolského vzdělávání.Materiály, náměty a články v teorii a praxi CLIL z Metodického portálu
CLIL – Rozvíjení jazykových dovedností v odborném předmětu autorka Michaela Hlaváčová
Integrovaná výuka cizího jazyka a obsahu autorka Tereza Šmídová
Moduly pro CLIL výuku na 1. stupni autorka Kamila Sladkovská
CLIL na 1. stupni ZŠ - Project The Water Cycle autorka Tereza Šmídová
CLIL - Prohlubování znalosti v daném předmětu a zdokonalování v cizím jazyce autorka Pavlína Jahnová
CLIL - Neverbální prostředky komunikace a různé formy prezentace autorky Jarmily Novotné
Učitelé CLIL v evropském kontextu autorky Terezy Šmídové
Zavádění CLIL na španělské základní škole autorka Kamila Sladkovská
CLIL a jeho použití v základních školách v Belgii autorka Kamila Sladkovská
Co je to scaffolding v CLILu? autorka Kamila Sladkovská
Výzkumy o přínosu CLIL autorka Lenka Tejkalová
Pythagorova věta metodou CLIL autorka Ivana Frýbová
Pohled ze zahraničí
Ohlednutí za CLIL konferencí 2012 od L.Dombevy z Bulharska ke stažení.
Pohled na projekt očima zahraničního experta.
Projekt NIDV "Obsahově a jazykově integrované vyučování na 2. stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií"
CLILujete aneb zveme Vás do diskuze
Diskuze na téma Metoda CLIL - inovace v jazykovém vzdělání
- jak zakotvit CLIL do ŠVP
- praktikování CLILu ve škole
- a mnoho jiných témat, které můžete otevřít i VY
Online CLIL publikace
Tištěné publikace
Minimetodika CLIL aneb Moderní vzdělávání pro 21. století
CLIL (Content and Language Integrated Learning), čili obsahově a jazykově integrované vyučování, označuje výuku nejazykového předmětu s využitím cizího jazyka jako prostředku komunikace a pro sdílení obsahu. Obsah a jazyk jsou rozvíjeny ve vzájemném vztahu. Tento typ integrované výuky je založen na dvou základních cílech - obsahovém a jazykovém. Obvykle je dosazován třetí cíl, jenž definuje, které dovednosti a strategie budou rozvíjeny a jakým způsobem.
Soubor ke stažení >>zde<<.
Metoda CLIL slovem odborníka
Pojem CLIL (Content and Language Integrated Learning) byl vytvořen v roce 1994 a je používán Radou Evropy jako zastřešující termín pro různé formy vyučování nejazykových předmětů nebo jejich částí v cizím jazyce. Specifikem CLIL je dualita cílů, kdy je vyučován nejazykový předmět a současně systematicky rozvíjen cizí jazyk. CLIL nabízí žákům příležitost dovednosti a znalosti z cizího jazyka používat, přestože nejsou přímo vyučovány. Mateřský jazyk není z výuky vyloučen, přechod mezi cizím a mateřským jazykem je přirozená součást výuky CLIL.
I v České republice existuje nespočet různých realizací výuky CLIL, vycházejících z různých podmínek, jako je věk žáků, jazyková úroveň, hodinová dotace, forma implementace apod. Ve všech těchto modelech můžeme vysledovat společné jmenovatele, které podle odborné literatury vedou k nejlepším výsledkům výuky CLIL (celý článek...)
Prohlédněte si hesla na téma CLIL - Content and Language Integrated Learning a Bilingvní vzdělávání.
Galerie fotek CLIL
Vyjádření MŠMT ke CLILu
MŠMT – Výklad Pokynu k postupu při povolování výuky některých předmětů v cizím jazyce
Výuková metoda CLIL (Content and language integrated learning) výrazně přispívá k cílům Evropské Unie v oblasti jazykového vzdělávání a stala se proto pevnou součástí Akčního plánu na roky 2004 – 2006.
Tato metoda, která funguje na bázi obsahově integrovaného učení, je již dlouhodobě podporována MŠMT ČR. Více viz http://www.msmt.cz/vzdelavani/content-and-language-integrated-learning-v-cr.
Zavedení používání metody CLIL na jakémkoliv stupni vzdělávání není vázáno žádnými legislativními dokumenty nebo předpisy. Je plně v kompetenci ředitele, jaké výchovné a vzdělávací strategie jsou na škole realizovány. CLIL může být jednou z těchto strategií.
Pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k postupu při povolování výuky některých předmětů v cizím jazyce ze dne 15. července 2008 (Č.j. 527/2008-23) se váže na organizační podmínky výuky některých předmětů v cizím jazyce a nikoliv na výukovou metodu CLIL.
DUM materiály vhodné k použití ve výuce metodou CLIL
Basic fakts about the UK (autorka Radmila Záviská)
Where the Animals Live (Milan Franek)
Renaissance und Humanismus (Kamila Sladkovská)
Around the world (Halina Franková)
Boardgame-Animals (Dagmar Csatová)
Ve dnech 15. a 16. 11 2012 proběhla mezinárodní konference CLIL - integrovaná výuka cizího jazyka a odborného předmětu na 2. stupni základní školy a v nižších ročnících víceletého gymnázia.
Konference CLIL – integrovaná výuka cizího jazyka a odborného předmětu přinesla publikaci Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně základní školy s podtitulem Implementace CLIL do české školy, v níž naleznete praktické ukázky integrace anglického, německého a francouzského jazyka s více než 10 vyučovacími předměty včetně průřezových témat RVP ZV. Nechybějí ani příklady dobré praxe z českých škol, které již CLIL realizují. Na konferenci NÚV společně s partnery British Council a Goethe institutem jsme měli možnost uvítat mezinárodní účastníky z Portugalska, Francie, Litvy, Maďarska, Bulharska, Španělska a UK, kteří se s námi podělili o zkušenosti s CLIL v evropském kontextu.
Více o obsahu konference se můžete dozvědět v česko-anglické konferenční brožuře - ke stažení >>zde<<.
Odkazy ke CLILu
Informace a učební materiály CLIL (Kamila Sladkovská)
Interaktivní mapy - CLIL v zeměpise (Dagmar Csatová)
CLIL v evropských projektech (Kamila Sladkovská)
CLIL in Geography and other worksheets (Dagmar Csatová)