Tematický vstup Matematická gramotnost
Základní dokumenty
Gramotnosti ve vzdělávání - příručka pro učitele
Matematická gramotnost ve výuce
Články k matematické gramotnosti
- Oživme městskou knihovnu pro 21. století (2. část) – Navrhujeme rozpočet městské knihovny
- Gravitační síla – tíhové zrychlení
- Kyseliny a zásady v kuchyni
- Podporujeme rozvíjení matematické gramotnosti nejen v matematice – 7. minikonference odborného panelu matematické gramotnosti
- Jan Amos Komenský v digitální éře
- Výuková aktivita 5 proti 5
- Různé způsoby odhadování výsledků početní operace se zlomky, s ohledem na přesnost odhadu a na problémy, kterým žáci při vzdělávání čelí
- Čtení slabik s Bee-botem
- Podporujeme rozvíjení matematické gramotnosti nejen v matematice – 6. minikonference odborného panelu matematické gramotnosti
- Využití mapových podkladů a jednoduchá statistická analýza ve výuce reg. zeměpisu
Výběr článků z Metodického portálu
Projekty ve vyučování (ZV) autorka Marie Kubínová
DUMy k výuce matematiky
Výběr Dumů z Metodického portálu
Celá čísla - úvod, porovnávání (ZV) autor Radomír Macháň
Poměr - základní tvar (ZV) autor Radomír Macháň
Procenta (ZV) autorka Alena Ščuková
Výběr Odkazů z Metodického portálu
Scientix (ZV) autorka Katarína Nemčíková
SparkleBox (ZV) autorka Pavlína Hublová
Matematické interaktivní hry (ZV) autorka Hana Pilařová
Matematika hravě (ZV) autor Dominik Csato
Vymezení pojmu matematické gramotnosti
Matematická gramotnost je schopnost jedince poznat a pochopit roli, kterou hraje matematika ve světě, dělat dobře podložené úsudky a proniknout do matematiky tak, aby splňovala jeho životní potřeby jako tvořivého, zainteresovaného a přemýšlivého občana.[1]
Publikace pro inspiraci
- BLAŽKOVÁ, R. Matematická gramotnost absolventů základní školy. Sborník Absolvent základní školy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007. ISBN 978-80-210-4402-9.
- CIHLÁŘ, J., LESÁKOVÁ, E., ŘÍDKÁ, E., ZELENKA, M. Očekávané výstupy v RVP ZV z matematiky ve světle testových úloh. Praha: ÚIV, 2007. ISBN 978-80-211-0544-7.
- Garfunkel, S. For All Practical Purposes: Mathematical Literacy in Today's World (Eight edition). New York: COMAP. 2009. ISBN-13: 978-1-4292-0900-7.
- HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha: Portál. 2001, 2009.
- HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ, D. a kol. Matematické úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání. Praha : ÚIV, 2010. ISBN 978-80-211-0612-3. Ke stažení zde.
- HEJNÝ, M., HOUFKOVÁ, J., JIROTKOVÁ, D., MANDÍKOVÁ, D. a kol. Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání. Praha : ÚIV, 2011. ISBN 978-80-211-0611-6. Ke stažení zde.
- Koncepce matematické gramotnosti ve výzkumech PISA 2000. Praha: ÚIV, 2004.
- KUŘINA, F. Problémy matematického vzdělávání. Sborník materiálů konference O škole a vzdělávání, sestavila Bečvářová, M. Praha : MATFYZPRES, 2007. ISBN 978-80-7378-029-6.
- MANDÍKOVÁ D., PALEČKOVÁ J., TOMÁŠEK V. Praktické úlohy TIMSS. Praha: VÚP v Praze, 1996
- MOLNÁR, J. Učebnice matematiky a klíčové kompetence. Olomouc : UP, 2007, ISBN 978-80-244-1722-6.
- Oddělení mezinárodních výzkumů. Netradiční úlohy: Matematická gramotnost v mezinárodním výzkumu PISA. Praha: ÚIV, 2006. ISBN 80-211-0522-4
- STRAKOVÁ, J. Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha : ÚIV, 2002. ISBN 80-211-0411-2.
- STRAKOVÁ J., KAŠPÁRKOVÁ L. Matematická a přírodovědní gramotnost v třetím mezinárodním výzkumu matematické a přírodovědné gramotnosti. Praha: ÚIV, 1999. ISBN 80-211-0323-X
- Take the Test. Sample Questions from OECD's PISA Assessments. OECD, 2009. ISBN 9789264050808.
- Tematická zpráva Matematická gramotnost nejen pro matematiku. ČŠI, Praha, červen 2008.
- TOMÁŠEK, V. Matematická gramotnost ve výzkumu PISA. Sborník příspěvků konference Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, 2002.
- TOMÁŠEK V. Výzkum TIMSS 2007, Úlohy z matematiky pro 8. ročník. Praha: ÚIV, 2009. ISBN 978-80-211-0591-1
- TOMÁŠEK V., POTUŽNÍKOVÁ E. Netradiční úlohy, problémové úlohy mezinárodního výzkumu PISA. Praha: ÚIV, 2004. ISBN 80-2111-0484-8
- Úlohy pro měření čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti (patnáctiletých žáků). Ústav pro informace ve vzdělávání. Praha: ÚIV, 2000.
- Úlohy z matematiky a přírodních věd pro žáky 8. ročníku, Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání, Replikace 1999. Praha: ÚIV, 2001. ISBN 80-511-0406-6
Odkazy z Ústavu pro informace ve vzdělávání
Českou republiku zastupuje v mezinárodních institucích (OECD, IEA) oddělení mezinárodních výzkumu Ústavu pro informace ve vzdělávání. Tato instituce řídí a realizuje českou účast v mezinárodních výzkumech v oblasti vzdělávání. Výsledky výzkumů jsou v oddělení dále zpracovávány, analyzovány a interpretovány jak na mezinárodní, tak na národní úrovni. Finální výstupy jsou poskytovány MŠMT jako podklady pro jeho koncepční a strategickou činnost a dále odborné a laické veřejnosti k dalšímu využití. www.uiv.cz
Publikace ke stažení
Co se změnilo v českém školství
Čeští žáci v mezinárodním srovnání
Očekávané výstupy v RVP ZV z matematiky ve světle testových úloh
PISA
Anotace: Cílem projektu PISA je opakované zjišťování výsledků patnáctiletých žáků různých zemí v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Jeho hlavním záměrem je poskytnout tvůrcům školské politiky v jednotlivých zemích informace o úspěšnosti a efektivitě jejich vzdělávacích systémů. Mezinárodní stránka PISA
Publikace ke stažení
Výzkum PISA 2009 - Umíme ještě číst?
Netradiční úlohy: Matematická gramotnost v mezinárodním výzkumu PISA
Učení pro zítřek: výsledky výzkumu OECD PISA 2003
Co umí čeští žáci: výzkum PISA
TIMSS
Anotace: TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je mezinárodním projektem v oblasti měření výsledků vzdělávání, který se uskutečňuje od roku 1995 ve čtyřletých cyklech v mnoha zemích celého světa. Výzkum je zaměřen na zjišťování úrovně znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodovědných předmětech. Projekt organizuje Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). Mezinárodní stránka TIMSS
Publikace ke stažení
Výzkum TIMSS 2007 - Úlohy z matematiky pro 8. ročník
Výzkum TIMSS 2007 - Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník
Výzkum TIMSS 2007 - Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci?
Nabídka dalších aktivit na Metodickém portále rvp.cz
Výběr příspěvků z blogového světa:
Blogový příspěvek autorky Michaely Gondekové pod názvem Rozvoj předmatematické gramotnosti
Inspirace ze zahraničí
Austrálie - Národní akční plán na podporu čtenářské a matematické gramotnosti (ZV) autorka Lucie Procházková
Velká Británie - Britská vláda podpoří matematickou gramotnost (ZV) autorka Jana Kindlmannová
Zajímavé odkazy odjinud
SUMA - Společnost učitelů matematiky JČMF
Anotace: SUMA JČMF je organizační složkou Jednoty českých matematiků a fyziků. Vznikla 10.12. 2005 z Matematické pedagogické sekce tohoto občanského sdružení, jehož kořeny sahají do roku 1862 a jehož členy byli vždy nejlepší odborníci zabývající se studiem matematiky a fyziky i vyučováním těchto disciplín u nás.