Hranice "Východ - východ"
Hranice "Východ - východ"
Víte jaký vliv měla uzavřená
Česko- německá hranice
v letech 1960 - 1989 během studené války
na obyvatelstvo v pohraničí?
Zapojte své žáky do nové, zajímavé a přitažlivé aktivity o spolupráci bývalých bezpečnostních složek státu StB a Stasi.
Nabídka možnosti spolupráce na projektu
Česko- německá hranice
v letech 1960 - 1989
Projekt je realizován v rámci programu Euroregia Egrensis na podporu přeshraniční spolupráce mezi ČR a svobodným státem Sasko, na jeho realizaci se podílejí Nadace Ettersberg ve Výmaru, Česko- německý fond budoucnosti a Česko-německá komise pro učebnice dějepisu. Je určen pro 13-16 leté žáky z ČR, Durynska, Saska a Bavorska.
Cílem projektu je dokumentovat, jaký vliv měla uzavřená hranice během studené války na obyvatelstvo v pohraničí. Po celou dobu studené války se uskutečňovala bezpečnostní spolupráce nejen mezi vládami NDR a ČSSR, ale i mezi bezpečnostními složkami státu (StB/Stasi). O této spolupráci svědčí řada dokumentů, které jsou postupně zveřejňovány v posledních letech. Účastníkům projektu budou mít k dispozici srovnávací tabulku, v níž budou uvedeny tyto dokumenty v širším kontextu významných českých, německých a evropských událostí. Tabulka bude mít pracovní charakter a v rámci projektu může být doplňována a upravována. Učitel může tabulku využívat k vytvoření plastičtější představy žáků o významu konkrétních událostí v širším evropském kontextu, k motivaci i k systemizaci poznatků.
Přihlašte se
Zájemci o spolupráci na projektu se mohou
přihlásit do konce září (čím dříve, tím lépe). na
některé z těchto adres:
Těšíme se na spolupráci.
PhDr. D. Hudecová,
Dr. Dipl.sc. pol. Eugenie Trützschler
Mgr. L. Poláková
Úkolem žáků zapojených do projektu bude :
A. zjišťovat především prostřednictví rozhovorů s pamětníky, jaký konkrétní dopad měla státní a bezpečnostní opatření na život obyvatelstva v příhraničích oblastech a jak byla obyvatelstvem reflektována. Pozornost by měla být soustředěna na 4 časové úseky:
a) období po r. 1961
b) rok 1968
c) rok 1975
d) období 1987-1989
B. protože v té době mělo umění velký vliv na politické myšlení mladých - zejména tehdejší politické songy a písně - shromažďovat tyto texty (popř. jiné projevy umělecké sféry) a zároveň se seznamovat s osudy jejich autorů a dokumentovat je.
Po celou dobu projektu budou mít žáci i učitelé k dispozici webový portál, na němž budou moci zveřejňovat průběžné výsledky své práce a vyměňovat si zkušenosti s partnery z jiných škol zapojených do projektu. Za účelem výměny informací se v průběhu projektu předpokládá konference učitelů v německé příhraniční oblasti, jíž se budou moci učitelé z ČR zúčastnit podle svého zájmu.
Závěrem projektu bude vytvoření česko-německé příručky, v níž budou uvedeny výsledky práce žáků. Příručka bude mít didaktický charakter a následně bude využívána při výuce dějepisu a občanské nauky ke konkretizaci učiva.
Projekt má přímou návaznost na obsah učiva předmětů dějepis, výchova k občanství (základy společenských věd), popř. německý jazyk a estetická výchova. Žáci získají konkrétní poznatky, které umožní vytvoření plastické představy o daném období dějin. Kromě toho projekt poskytuje dostatečný prostor pro samostatnou práci žáků, která umožní nejen hlouběji proniknout do dané tématiky, ale i pro rozvoj dovedností kladně ovlivňující utváření všech klíčových kompetencí. Učitelé tedy mohou využít projektu jako prostředku k modernizaci vlastních vyučovacích postupů.
Realizací projektu nevzniknou školám žádné další finanční výdaje.