Kurikulum S – pomoc odborným školám k moderní výuce
od Kurikulum S
Projekt Kurikulum S - Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání je tříletý národní projekt, který trvá od dubna 2009 do března 2012. Jeho hlavní náplní je přímá pomoc středním odborným školám s kurikulární reformou – se zaváděním a inovacemi školních vzdělávacích programů. Projekt je financován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR a.realizuje ho Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním ústavem odborného vzdělávání jako partnerem.
Web projektu: www.kurikulum.nuov.cz
Co je náplní projektu
Projekt Kurikulum S poskytuje přímou bezplatnou pomoc středním odborným školám a konzervatořím při tvorbě, zavádění a inovacích školních vzdělávacích programů (ŠVP). V jednotlivých krajích byla k tomuto účelu zřízena regionální konzultační centra. Do projektu je také zapojeno 27 pilotních škol různých oborů, na kterých je sledována výuka podle školních vzdělávacích programů (ŠVP) a formy jejich spolupráce se sociálními partnery. Pilotní školy se spolu s dalšími školami rovněž podílejí na přípravě profilové části maturitní zkoušky
Aktuality
Aktivity projektu
1. Pomoc školám při tvorbě školních vzdělávacích programů
Pomoc školám při tvorbě, zavádění a inovacích ŠVP poskytují vedle expertů NÚOV také regionální konzultační centra, která byla k tomuto účelu zřízena při školách a dalších vzdělávacích institucích v krajích ve třech vlnách. Zástupci konzultačních center s pomocí týmu lektorů nabízejí učitelům konzultace a metodické materiály, organizují a pořádají vzdělávací akce (semináře, workshopy), provádějí kontrolu formální správnosti školních vzdělávacích programů. Centra dále umožňují školám výměnu zkušeností mezi sebou navzájem a sbírají příklady dobré praxe. Jejich činnost koordinuje a metodicky řídí Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV). Přehled konzultačních center, kontakty a nabídku pořádaných seminářů najdete na webu projektu www.kurikulum.nuov.cz.
2. Sledování výuky podle ŠVP na pilotních školách
Ověřování pilotních ŠVP, které byly vytvořeny v systémovém projektu Pilot S, bude v rámci projektu Kurikulum S dokončeno. Poznatky z pokusného ověřování výuky podle pilotních ŠVP a ze zkušeností 27 pilotních škol zapojených do projektu slouží pro inovace ŠVP těchto škol a ostatním odborným školám jako podnět a inspirace ke snadnější přípravě vlastních ŠVP. V rámci pokusného ověřování ŠVP je sledována řada prvků uplatňovaných ve výuce podle ŠVP na pilotních školách., např. Evaluace práce se ŠVP z hlediska výukových strategií, jejímž cílem bylo zmapovat, jaké výukové strategie pilotní školy uplatňují a které považují pro dosažení plánovaných výsledků vzdělávání za efektivní. Výsledky ze zpětné vazby tvoří několik tematických zpráv: Motivace a odpovědnost žáků, Přechod žáků na SŠ, Simulační metody Vzdělávací aktivity a Čtenářská gramotnost, Matematika a její aplikace.
3. Rozvoj sociálního partnerství v odborném vzdělávání
Projekt podporuje i různé formy spolupráce mezi školami a sociálními partnery i mezi školami navzájem - monitoruje různé formy spolupráce, shromažďuje a prezentuje příklady dobré praxe. Pilotní školy spolupracovaly při tvorbě školních vzdělávacích programů v předchozím projektu Pilot S a při výuce podle nich se zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery. V projektu Kurikulum S vyhodnotíme úspěšnost této spolupráce, jejíž konkrétní příklady mohou ostatní školy také inspirovat. Současně zjišťujeme překážky v užší spolupráci škol, které je třeba odstranit.