Fiktivní firma je nástrojem pro rozvoj podnikatelských kompetencí a poskytuje absolventům možnost aktivně rozvíjet své obchodní dovednosti a rozvíjet znalosti a dovednosti obchodní praxe. Jedná se o fiktivní společnost, která je ZAKLÁDÁNA a VEDENA jako reálná společnost. Simuluje reálné procesy, produkty a služby.
V českých podmínkách je zakládána především žáky středních odborných škol a občas vyšších odborných škol pod dohledem jejich vyučujícího a ve spolupráci s Centrem fiktivních firem, které výuku ve fiktivní firmě koordinuje. Fiktivní firmy v trochu jiné podobě existují i na několika vysokých školách v ČR. V některých zemích se fiktivních firmy používají i pro vzdělávání dospělých, procházejí jimi nezaměstnaní v rekvalifikaci nebo handicapovaní lidé.
Fiktivní firma odpovídá reálné společnosti svojí formou, strukturou a funkcí, řídí se stejnými právními předpisy, využívá stejné podklady z hospodářské praxe. Fiktivní firmy spolu obchodují navzájem podle běžných obchodních zvyklostí a to nejen v rámci České republiky, ale i s fiktivními firmami v zahraničí.
Její pracovníci uskutečňují všechny základní podnikové činnosti:
- nákup, prodej, reklama
- písemný i telefonický hospodářský styk
- fakturace a účtování
- činnosti podnikového sekretariátu
Cílem výuky ve fiktivní firmě je procvičení teoreticky nabytých vědomostí v praxi, poskytnutí možnosti žákům založit si a vést si obchodní společnost nebo živnost, ale také rozvíjení iniciativy, samostatnosti, stejně jako schopnosti týmové práce, přijímání odpovědnosti a tím zlepšování měkkých i odborných dovedností. Důležitá je schopnost prezentace práce a výsledků jak svých, tak celé společnosti.
Práce ve fiktivní firmě integruje jednotlivé odborné ekonomické předměty a poskytuje žákům znalosti a dovednosti, které upotřebí při zakládání vlastní firmy, nebo které jim umožní získat zaměstnání po dokončení jejich vzdělávání.
Ačkoliv nejsou používány reálné peníze, ostatní akce probíhají ve stejné podobě, jako v reálných firmách, jsou zakládány podle stejné legislativy, jsou vydávána živnostenská oprávnění, placeny povinné odvody, zadávány platební příkazy, vystavovány faktury, vedeny účty a vypláceny mzdy. Fiktivní firma používá nástroje marketingu jako je průzkum trhu, reklama, připravuje se na veletrhy, účastní se soutěží a prezentuje se i na akcích své školy.
Fiktivní firma často spolupracuje s reálným podnikatelským subjektem - prezentuje jeho výrobky nebo služby, nese jeho jméno nebo svým jménem sponzora připomíná. Na oplátku dostává propagační předměty, rady a někdy i technickou a materiální pomoc.
Výhody pro reálné firmy plynoucí ze spolupráce s firmou fiktivní:
- dobře připravená pracovní síla
- snížené náklady na vyhledávání nových zaměstnanců
- snížení času nutného na zapracování
- vyvarování se chybám při umísťování nových pracovníků
- public relation
- možnost volně otestovat průzkum trhu pro nové výrobky