Tematický vstup Aktivizující výukové metody
od Aktivizující výukové metody
Aktivizující výukové metody podporují aktivitu žáků ve výuce, překonávají výukové stereotypy a dávají prostor učitelově tvořivosti. Cíle jsou zde plněny vlastní prací žáků, nejde o to poskytnout jim co nejvíce odborných informací, ale dát jim něco víc. Žáci jsou aktivní účastníci výuky. Tyto metody velice pozitivně přispívají k rozvíjení klíčových kompetencí.
Aktivizující výukové metody uplatňuje učitel ve vzdělávání při učení žáků, kdy žák aktivně, vědomě a uvědoměle třídí data, zařazuje je do poznatkových struktur; analyzuje, srovnává a hodnotí informace, učí se samostatnosti a tvořivosti, rozvíjí svoji osobnost.
Podrobněji v hesle Aktivizující výukové metody v modulu Wiki.
Výběr z aktivizujících výukových metod (modul Wiki)
Storytelling, klíčová kompetence pedagoga
Doporučené odkazy
Co dalšího nabízí Metodický portál
Uplatnění aktivizačních metod při vyučování fyziky, autor: Milan Horák
Jaké metody a organizační formy používají učitelé v současné době na našich školách?, autor: Soňa Tikalská
Pracujeme s periodickou soustavou prvků, autor: Mgr. Blanka Kouřilová
CLIL – Vhodné učební metody pro výuku CLIL vycházející z potřeb žáků, autor: Gabriela Klečková, spoluautor: Mgr. Michaela Hlaváčová
Typy chemických vzorců, autor: Alena Jedličková
Hry ve vyučování jazyků, autor: Dana Hrušková
Aktivizující činnosti ve výuce matematiky, autor: Oldřich Suchoradský
Zvyšuje káva cholesterol?, autor: Jitka Kloučková
Co je dramatická výchova, autor: Mgr. Petra Kratinová
Praotec Čech a techniky dramatické výchovy, autor: Jana Kozlová
Tvůrčí psaní, autor: Zbyněk Fišer
Školní divadelní hry, autor: Jana Bartošová
Obsah:
Jméno | Popis | |
---|---|---|
AM_Doporucena-literatura.pdf | doporučená literatura |
Články a materiály na Metodickém portálu
Aktivizující výukové metody, autor: Prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Aktivizující výukové metody uplatňuje učitel ve vzdělávání při učení žáků, kdy žák aktivně, vědomě a uvědoměle třídí data, zařazuje je do poznatkových struktur; analyzuje, srovnává a hodnotí informace, učí se samostatnosti a tvořivosti, rozvíjí svoji osobnost.
Články, které budou k tématu postupně publikovány:
Aktivizující metody - hry ve vyučování
Klára
Divadlo fórum
Přesídlování Romů ze Slovenska do českých zemí po 2. světové válce
Astrid Lindgrenová
Cestujeme
Doporučená literatura
BADEGRUBER, Bernd. Otevřené učení ve 28 krocích. 2. vyd. Praha: Portál, 1997. 118 s. ISBN 80-7178-137-1.
BILČÍKOVÁ, Júlia. Aktivita, samostatnosť a tvorivosť na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1984. 149 s.
BRATSKÁ, Mária. Metódy aktívneho sociálneho učenia a ich aplikácia. 1. vyd. Bratislava: Univ. Komenského, 1992. 137 s.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. 289 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-650-6
COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro 1. stupeň ZŠ – Náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
ČÁP, Jan. Psychologie mnohostranného vývoje člověka: celost. vysokošk. příručka pro filozof. a pedagog. fakulty. 1. vyd. Praha: SPN, 1990. 292 s. Učebnice pro vysoké školy. ISBN 80-04-22967-0.
DVOŘÁČEK, J. Problém aktivity žákovy ve vyučování. Brno. 1936.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-966-6.
GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slov. pedagog. nakl., 1992. 127 s. ISBN 80-08-00333-2.
GATO, Martin ; MALČÍK, Pavel. 150 nejlepších her pro děti i dospělé, ke kterým nepotřebujete vůbec nic. 1. vyd. Olomouc : Rubico, 2009. 135 s. ISBN 9788073461034
GRECMANOVÁ, Helena, URBANOVSKÁ, Eva a NOVOTNÝ, Petr. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000. 159 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2.
GRECMANOVÁ, Helena a URBANOVSKÁ, Eva. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007. 178 s. Edukace. ISBN 978-80-85783-73-5.
GRULICH, Bohumil, ed. Metodika samostatné práce žáků na škole národní. 1. vyd. Praha: SPN, 1958. 286, [1] s. Na pomoc učiteli.
HORÁK, František. Aktivizující didaktické metody: Určeno pro stud. učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů postgrad. studia vysokošk. pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. 101 s. ISBN 80-7067-003-7.
JANKOVCOVÁ, Marie; PRŮCHA, Jiří; KOUDELA, Jiří. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989. s. ISBN 8004232094.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. 179 s. ISBN 8024601923
KASÍKOVÁ, Hana. Učíme (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2007. 181 s. ISBN 8023967703.
KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž : IUVENTA, 1995. 81 s.
KLINDOVÁ, Ľuboslava a kol. Aktivita a tvorivosť v škole. 1. vyd. Bratislava: Slov. pedagog. nakl., 1990. 129 s
KOLLÁRIKOVÁ, Z. aj. Výchova ku kritickému mysleniu. Bratislava: ŠPV, 1995.nenašla jsem
KOMENSKÝ, Jan Amos. Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělání. 1. vyd. Praha: SPN, 1956. 45, [1] s.
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. 186 s. ISBN 978-80-87029-12-1.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha : Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 223 s. ISBN 9788073310899
MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1998. 134 s. ISBN 8021018801
MAŇÁK, Josef; ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 2003. 219 s. ISBN 8073150395
MARUŠÁK, Radek; KRÁLOVÁ, Olga; RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy : využití metod a technik. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. 126 s. ISBN 9788073674724.
PAŘÍZEK, Vlastimil. Jak naučit žáky myslet. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000. 65 s. ISBN 8072900064
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2004. 141 s. ISBN 8071789771
ROBSON, Mike. Skupinové řešení problémů. 1. vyd. Praha : Victoria Publishing, 1995. 120 s. ISBN 8085865327.
SILBERMAN, Mel; LAWSONOVÁ, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 311 s. ISBN 807178124X
SKALKOVÁ, Jarmila. Aktivita žáků ve vyučování. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1971. 188 s.
SLAVÍK, Jan; WAWROSZ, Petr. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 303 s. ISBN 8072901303
STEELE, Jeannie L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení : (vymezení pojmu a rámce E-U-R). Praha : Kritické myšlení, 1997. 38 s.
STEELE, Jeannie L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha : Kritické myšlení, 1997. 34 s.
TONUCCI, Francesco; ŠTECH, Stanislav. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. 65 s. ISBN 809010651X
TUREK, Ivan. O problémovom vyučovaní. 1. vyd. Bratislava: Slov. pedagog. nakl., 1982. 347 s.
VÁCLAVÍK, Vladimír a STRAČÁR, Emil. Aktivita vo výchove a vyučovaní. 1. vyd. Bratislava: Slov. pedagog. nakl., 1962. 112 s.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha : Agentura STROM, 1998. 279 s. ISBN 8086106020.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. 352 s. ISBN 9788024718651.
ZELINA, Miron. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa : (metódy výchovy). 2. vyd. Bratislava : Iris, 1996. 230 s. ISBN 8096701347
Pohled byl zobrazen 4210x od 30 May 2014 do 13 August 2024