Obnovitelné zdroje
od Vzdělávání k udržitelnému rozvoji
Více o udržitelném rozvoji slovem odborníka
Základní principy udržitelného rozvoje:
1. propojení základních oblastí života - ekonomické, sociální a životního prostředí; řešení zohledňující pouze jednu nebo dvě z nich není dlouhodobě efektivní
2. dlouhodobá perspektiva - každé rozhodnutí je třeba zvažovat z hlediska dlouhodobých dopadů, je třeba strategicky plánovat
3. kapacita životního prostředí je omezená - nejenom jako zdroje surovin, látek a funkcí potřebných k životu, ale také jako prostoru pro odpady a znečištění všeho druhu
4. předběžná opatrnost - důsledky některých našich činností nejsou vždy známé, neboť naše poznání zákonitostí fungujících v životním prostředí je stále ještě na nízkém stupni, a proto je na místě být opatrní
5. prevence - je mnohem efektivnější než následné řešení dopadů; na řešení problémů, které již vzniknou, musí být vynakládáno mnohem větší množství zdrojů (časových, finančních i lidských)
6. kvalita života - má rozměr nejen materiální, ale také společenský, etický, estetický, duchovní, kulturní a další, lidé mají přirozené právo na kvalitní život
7. sociální spravedlnost - příležitosti i zodpovědnost by měly být děleny mezi země, regiony i mezi rozdílné sociální skupiny. Chudoba je ohrožující faktor udržitelného rozvoje; proto je až do jejího odstranění naše odpovědnost společná, ale diferencovaná. Sociálnímu pilíři udržitelného rozvoje se přikládá stále větší význam.
8. zohlednění vztahu lokální - globální - činnosti na místní úrovni ovlivňují problémy na globální úrovni - vytvářejí je nebo je mohou pomoci řešit (a naopak)
9. vnitrogenerační a mezigenerační odpovědnost (či rovnosti práv)- máme morální povinnost zabezpečit právo všech současných i budoucích generací na zdravé životní prostředí a sociální spravedlnost.
10. demokratické procesy - zapojením veřejnosti již od počáteční fáze plánování vytváříme nejen objektivnější plány, ale také obecnou podporu pro jejich realizaci
Udržitelný rozvoj - podpora Místní agendy 21
„MA21 je nástroj ke zlepšování kvality veřejné správy, strategického řízení, zapojování veřejnosti a budování místního partnerství, s cílem podpořit systematický postup k udržitelnému rozvoji na místní či regionální úrovni."
Strategická vize rozvoje místní Agendy 21 v ČR do roku 2020:
Ke stažení: Koncepce podpory místní agendy 21 v ČR do roku 2020
Více info na webu Národní síť Zdravých měst ČR.
Podpora vzdělávání k úsporám energie a k využívání obnovitelných zdrojů energie
V České republice existuje aktuální a jasně formulovaná společenská objednávka směřující k tomu, aby do povědomí všech vzdělávaných na středních školách vstoupila problematika úspor energie a obnovitelných zdrojů energie . Tato objednávka navíc akcentuje potřebu odborné přípravy pracovníků, kteří kromě jádra své kvalifikace, např. v oboru vzdělání elektrikář získají i kvalifikaci potřebnou při zajišťování a využívání obnovitelných zdrojů energie (OZE) , např. v oblasti montáže a údržby solárních zdrojů elektrické energie.
Aktuální společenskou objednávkou se v prvním pololetí roku 2009 z popudu Ministerstva životního prostředí (MŽP) intenzivně zabývala pracovní skupina pro vzdělávání v OZE a úsporách energie složená z odborníků zastupujících řadu profesních sdružení, vzdělávacích institucí a organizací reprezentujících sféru práce orientovaných na tuto oblast.
Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV) ve spolupráci s MŽP koncepčně a metodicky řídil činnost pracovní skupiny, která se zaměřila na řešení následujících aktivit:
1. Analýza trhu práce v oblasti OZE
- odhad potřebného počtu kvalifikovaných pracovníků,
- stanovení kvalifikačních požadavků (kompetencí).
2. Aplikace tematiky OZE a úspor energie v počátečním i dalším vzdělávání
- zařazení tematických celků do vzdělávání, tj. transformace do ŠVP v počátečním odborném vzdělávání,
- zařazení do systému dalšího vzdělávání pro rozšíření kvalifikace, příp. rekvalifikace s možností získání osvědčení.
3. Podpora implementace tematiky OZE a úspor energie v rámci celoživotního učení
Cílem realizace aktivit je podpořit rozvoj počátečního i dalšího vzdělávání zaměřeného na přípravu odborníků s odpovídající kvalifikací.