Obnovitelné zdroje

od Vzdělávání k udržitelnému rozvoji

Národní ústav pro vzdělávání - Podpora vzdělávání k úsporám energie a k využívání obnovitelných zdrojů energie

Více o udržitelném rozvoji slovem odborníka

Základní principy udržitelného rozvoje:


1. propojení základních oblastí života - ekonomické, sociální a životního prostředí; řešení zohledňující pouze jednu nebo dvě z nich není dlouhodobě efektivní

2. dlouhodobá perspektiva - každé rozhodnutí je třeba zvažovat z hlediska dlouhodobých dopadů, je třeba strategicky plánovat

3. kapacita životního prostředí je omezená - nejenom jako zdroje surovin, látek a funkcí potřebných k životu, ale také jako prostoru pro odpady a znečištění všeho druhu

4. předběžná opatrnost - důsledky některých našich činností nejsou vždy známé, neboť naše poznání zákonitostí fungujících v životním prostředí je stále ještě na nízkém stupni, a proto je na místě být opatrní

5. prevence - je mnohem efektivnější než následné řešení dopadů; na řešení problémů, které již vzniknou, musí být vynakládáno mnohem větší množství zdrojů (časových, finančních i lidských)

6. kvalita života - má rozměr nejen materiální, ale také společenský, etický, estetický, duchovní, kulturní a další, lidé mají přirozené právo na kvalitní život

7. sociální spravedlnost - příležitosti i zodpovědnost by měly být děleny mezi země, regiony i mezi rozdílné sociální skupiny. Chudoba je ohrožující faktor udržitelného rozvoje; proto je až do jejího odstranění naše odpovědnost společná, ale diferencovaná. Sociálnímu pilíři udržitelného rozvoje se přikládá stále větší význam.

8. zohlednění vztahu lokální - globální - činnosti na místní úrovni ovlivňují problémy na globální úrovni - vytvářejí je nebo je mohou pomoci řešit (a naopak)

9. vnitrogenerační a mezigenerační odpovědnost (či rovnosti práv)- máme morální povinnost zabezpečit právo všech současných i budoucích generací na zdravé životní prostředí a sociální spravedlnost.

10. demokratické procesy - zapojením veřejnosti již od počáteční fáze plánování vytváříme nejen objektivnější plány, ale také obecnou podporu pro jejich realizaci

Udržitelný rozvoj - podpora Místní agendy 21

„MA21 je nástroj ke zlepšování kvality veřejné správy, strategického řízení, zapojování veřejnosti a budování místního partnerství, s cílem podpořit systematický postup k udržitelnému rozvoji na místní či regionální úrovni."    

Strategická vize rozvoje místní Agendy 21 v ČR do roku 2020:

Existuje značné povědomí o MA21 a o udržitelném rozvoji na místní úrovni jak mezi obyvateli, tak mezi politickou reprezentací - MA21 je vnímána jako prestižní celospolečenská záležitost a respektovaný stabilní nástroj zlepšování kvality veřejné správy.  Do roku 2020 dojde ke zvýšení počtu dobře fungujících MA21 v ČR - obce a další subjekty aktivně usilují o zavedení MA21 a politická reprezentace poskytuje procesům MA21 dostatečnou morální a finanční podporu.  Stále širší a kvalitnější realizace MA21 v obcích a regionech České republice bude mít podpůrný vliv na další demokratický vývoj občanské společnosti a na transparentnost a efektivitu veřejné správy.
/ Koncepce podpory MA21 v ČR; Pracovní skupina pro místní Agendy 21 při Radě vlády pro udržitelný rozvoj, 2012 /

Ke stažení: Koncepce podpory místní agendy 21 v ČR do roku 2020

Více info na webu Národní síť Zdravých měst ČR.

Podpora vzdělávání k úsporám energie a k využívání obnovitelných zdrojů energie

V České republice existuje aktuální a jasně formulovaná společenská objednávka směřující k tomu, aby do povědomí všech vzdělávaných na středních školách vstoupila problematika úspor energie a obnovitelných zdrojů energie . Tato objednávka navíc akcentuje potřebu odborné přípravy pracovníků, kteří kromě jádra své kvalifikace, např. v oboru vzdělání elektrikář získají i kvalifikaci potřebnou při zajišťování a využívání obnovitelných zdrojů energie (OZE) , např. v oblasti montáže a údržby solárních zdrojů elektrické energie.  

Aktuální společenskou objednávkou se v prvním pololetí roku 2009 z popudu Ministerstva životního prostředí (MŽP) intenzivně zabývala pracovní skupina pro vzdělávání v OZE a úsporách energie složená z odborníků zastupujících řadu profesních sdružení, vzdělávacích institucí a organizací reprezentujících sféru práce orientovaných na tuto oblast.  

 

Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV) ve spolupráci s MŽP koncepčně a metodicky řídil činnost pracovní skupiny, která se zaměřila na řešení následujících aktivit:

1. Analýza trhu práce v oblasti OZE

  • odhad potřebného počtu kvalifikovaných pracovníků,
  • stanovení kvalifikačních požadavků (kompetencí).

2.   Aplikace tematiky OZE a úspor energie v počátečním i dalším vzdělávání

  • zařazení tematických celků do vzdělávání, tj. transformace do ŠVP v počátečním odborném vzdělávání,
  • zařazení do systému dalšího vzdělávání pro rozšíření kvalifikace, příp. rekvalifikace s možností získání osvědčení.

3.  Podpora implementace tematiky OZE a úspor energie v rámci celoživotního učení 

 

Cílem realizace aktivit je podpořit rozvoj počátečního i dalšího vzdělávání zaměřeného na přípravu odborníků s odpovídající kvalifikací. 

Hlavní souvislosti a výsledky práce skupiny

Výklad pojmů z oblasti životního prostředí

http://www.nuov.cz/uploads/OZE/Slovnik_MZP.pdf
http://www.nuov.cz/uploads/OZE/Slovnik_MZP.pdf
Pohled byl zobrazen 1342x od 30 květen 2014 do 18 duben 2024