Stáří a mezigenerační dialog
od Výchova k občanství/Občanský a společenskovědní základ
Digifolio představuje strategické i vzdělávací materiály k tématu stáří a mezigenerační dialog a vztahy.
POZITIVNÍ STÁRNUTÍ
Lidé se dožívají vyššího věku. Prodlužující se délka lidského života je výsledkem zvyšování kvality lidského života a životní úrovně a zlepšování zdravotního stavu populace. K dosažení tohoto stavu naše společnost směřuje. Dožívání se vyššího věku je komplexní proces, který se promítá jak do života jednotlivých seniorů, tak do celé společnosti a zahrnuje mnoho vztahů i oblastí. Seniorský věk se vlivem prodlužování délky života stává významnější fází lidského žití. Celoživotní moudrost a zkušenosti, know-how i vysoká odbornost tak zvyšují potenciál naší společnosti stát se konkurenceschopnější a uspět tak v globalizovaném světě.
TÉMA POZITIVNÍHO STÁRNUTÍ V DALŠÍCH ČLÁNCÍCH
Autor kolekce: Alena Nosková
Kolekce představuje teoretické i praktické příspěvky k tématu pozitivního stárnutí. Nejnovější příspěvky jsou zařazeny v kolekci dole.
Název | Popis | Typ |
---|---|---|
Positive Ageing II. | Aktivita je zaměřena na vztahy mezi generacemi, na vzájemnou pomoc a spolupráce mezi adolescenty a seniory. V aktivitě jsou použity prvky metody CLIL s cílem seznámit studenty s anglickými termíny pro téma pozitivní stárnutí a mezigenerační spolupráci. | článek |
Positive Ageing | Výuková lekce je určena pro žáky od 6. ročníku ZŠ. Je zaměřena na téma starých lidí, dobrovolnictví a charity a je propojena s osvojováním anglického jazyka. Základ tvoří krátký text, který vychází ze skutečného příběhu. Aktivita podněcuje k zamyšlení nad životem seniorů a nad tím, kdo a jak je schopen pomáhat nezištně ostatním. Otázky k diskusi vedou žáky k tvorbě vlastního názoru a seznámení s klíčovými pojmy v anglickém jazyce. | článek |
Senioři v moci šmejdů | Aktivita seznamuje žáky s konkrétními příklady nelidského chování a přístupu ke zranitelnějším jedincům naší společnosti, konkrétně k seniorům. Žáci jsou vedeni k dostatku empatie a pochopení této generace. Na základě filmové ukázky, rozhovorů se seniory a všech získaných informací ve skupinkách žáci vytvoří reklamní spot, který by měl seniorům přiblížit nové praktiky prodejců. Práce by měla rovněž obsahovat rady, na koho se mají poškození lidé obrátit. | článek |
Město pro všechny generace: Role samospráv v podpoře aktivního stárnutí v komunitě | Článek se zaměřuje na problematiku stárnutí v komunitě a roli samosprávy v podpoře kvality života a důstojnosti ve stáří a mezigenerační sounáležitosti. Jsou zde uvedeny základní faktory, které kvalitu života ve městech a obcích podmiňují, kompetence samospráv a příklady dobré praxe, které ukazují, jak mohou města podpořit aktivní život svých starších obyvatel a mezigenerační vztahy v kontextu demografických změn a prodlužování průměrné délky života | článek |
Procházka napříč městem i generacemi | Lekce představuje aktivity pro spolupráci mezi spolužáky, ale také se starším člověkem. Ten provede žáky historickou částí jejich města a seznámí je s každodenním životem v dobách našich nebo jejich prarodičů. Žáci dostanou za úkol oslovit seniora, který bude ochoten převzít roli průvodce a vytyčit s nimi konkrétní trasu. Žáci vytvoří krátký dotazník, vyplní pracovní list, využívají mapu a pořizují fotografie a krátké ilustrativní ukázky. | článek |
Péče o blízkou osobu: doma, nebo v zařízení? Jaká je situace pečujících o blízkou osobu a jaké možnosti podpory mají? | Článek se věnuje různým aspektům snižování soběstačnosti, které jsou spojeny (nejen) se stářím. V České republice je přibližně čtvrt milionu lidí, kteří každodenně pečují o své blízké se sníženou soběstačností z důvodu dlouhodobé nemoci nebo zdravotního postižení. Článek se věnuje příspěvkům na péči, situaci pečujících osob i otázce, zda poskytovat péči doma nebo v zařízení. | článek |
Ageismus. Mýty a stereotypy o stáří a stárnutí | Článek nabízí pohled na mýty a stereotypy spojené se stářím a stárnutím. Mezi analyzovanými mýty a stereotypy lze například najít následující výroky: Starší osoba je někdo ve věku 60 a více let; Špatné zdraví ve vyšším věku je nevyhnutelné; Mnoho starších lidí si přeje ve stáří zůstat v klidu a ústraní. | článek |
Role univerzit třetího věku v širších edukačních i sociálních kontextech | Oblast vzdělávání seniorů a starších dospělých prochází v posledních letech razantní transformací. Postupující technologizace společnosti, jakož i proměna sociálních, ekonomických, politických a kulturních determinantů života má za následek zvýšené nároky na znalosti a dovednosti každého člena společnosti. Stále větší důraz je proto kladen na nutnost učení se a vzdělávání i ve starším věku. Významnou roli v této sféře hrají univerzity třetího věku, které se pro laickou i odbornou veřejnost staly určitým symbolem seniorské edukace. Článek se zabývá realitou univerzit třetího věku v České republice, pozornost je věnována i zamyšlení nad dopadem jejich aktivit. | článek |
Základní informace o projektu na podporu demokracie ve školách | Tento text je úvodním článkem seriálu o tom, jak podporovat demokracii na školách. Příspěvek krátce popisuje projekt Pokusné ověřování občanského vzdělávání – co to bylo, jaký byl smysl a jaké typy výstupů vznikly. | článek |
Jak vypadá funkční žákovský parlament? | Příspěvek se věnuje populárnímu nástroji, se kterým se takřka každý už někdy setkal – žákovskému parlamentu. Ten ve školách mívá různou podobu i úroveň, a tak se budeme věnovat hlavně tomu, co vlastně je žákovský parlament jako vzdělávací nástroj a co všechno má vliv na to, aby nebyl formální, ale byl funkční. | článek |
ROLE VZDĚLÁVÁNÍ V PŘÍPRAVĚ NA STÁRNUTÍ A PRODLUŽOVÁNÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Autor kolekce: Alena Nosková
Kolekce sdružuje odborné příspěvky k tématu vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života
Název | Popis | Typ |
---|---|---|
Role vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života – 1. část | Úvodní příspěvek seriálu objasňuje pojem demografické stárnutí a věnuje se představení témat, která jsou pro vzdělávání v dlouhověké společnosti klíčová. | článek |
Role vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života – část 2 | Druhý díl seriálu představuje předpokládaný demografický vývoj, věnuje se strachu ze stáří a stárnutí, ale také umění žít dlouhý život. | článek |
Role vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života – 3. část | Třetí a závěrečný díl seriálu se věnuje roli vzdělávání a přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života. Klíčovými pojmy jsou proto zdravotní a finanční gramotnost, které je potřeba posilovat. | článek |
UKÁZKY VÝUKY TÉMATU POZITIVNÍ STÁRNUTÍ
Autor kolekce: Alena Nosková
Název | Popis | Typ |
---|---|---|
Stáří a dobrovolnictví | Cílem výuky je upozornit žáky na fakt, že stáří lze chápat subjektivně i vymezit objektivně a že i starý člověk může být dobrovolníkem. | článek |
Mezigenerační spolupráce | Aktivita je zaměřena na vyvození, objasnění a pochopení principu vzájemné pomoci a spolupráce mezi adolescenty a seniory. | článek |
SBORNÍK MEZIGENERAČNÍ VZTAHY A STÁRNUTÍ V ŠVP
Autor kolekce: Alena Nosková
Součástí kolekce jsou příspěvky ze sborníku MŠMT, který vznikl v roce 2005 a který realizoval Kruh spolupracovníků obecné a občanské školy společně s Diakonií ČCE.
Název | Popis | Typ |
---|---|---|
Předsudky a stereotypy o stáří | Příspěvek popisuje realizace pracovní dílny na téma předsudky a stereotypy o stáří. Zajímavá je práce s pracovním listem „Pořád jsem to já“. | článek |
Proč se zabývat otázkou stárnutí a stáří | Úvodní článek k seriálu Mezigenerační vztahy a stárnutí. | článek |
Konstrukce lekcí k tématu Mezigenerační vztahy a stárnutí v 7 otázkách a odpovědích | Na začátku každé výuky si učitel musí odpovědět na sedm otázek – proč, koho, co, kdy, jak, za jakých podmínek a s jakými očekávanými efekty chce vyučovat. | článek |
Moje místo | Praktický článek o mezigeneračních vztazích, rodině a sžití s místem původu žáků. | článek |
Jak děti naučit, co je to ageismus | Příspěvek popisuje výuku, jejímž cílem je vysvětlit základní pojmy a která je zaměřená na změnu předsudků o stáří. | článek |
Jednotlivé hodiny s tématem stárnutí a mezigeneračních vztahů | Praktický příspěvek představuje 4 výukové aktivity zaměřené na fáze lidského života, stáří a úctu k člověku. | článek |
Chovejme se k sobě slušně | Příspěvek popisuje, jak je možné realizovat výuku k tématu slušné chování. Využity jsou dramatické a diskuzní metody. | článek |
Mezigenerační vztahy – školní drama Urašima Taro | Příspěvek popisuje dramaticko-výchovnou lekce, která se zabývá problematikou mezigeneračních vztahů. Využito je japonského příběhu o rybáři Urašimovi. | článek |
O starých lidech | Praktický článek popisuje lekci, která k tématu stáří a a mezigenerační dialog přistupuje pomocí metod dramatické výchovy. | článek |
Celý sborník je ke stažení na adrese
http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/mezigeneracni-vztahy-a-starnuti-v-svp
PRIORITY
V Národní strategii podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 jsou vymezeny tyto prioritní oblasti:
- Celoživotní učení
- Zaměstnávání starších osob a seniorů
- Dobrovolnictví seniorů
- Mezigenerační dialog
- Kvalitní prostředí pro život seniorů
- Zdravé stárnutí
- Péče o seniory
- Lidská práva seniorů
Strategickým cílem v gesci MŠMT je stanovit a šířit vzdělávací postupy tak:
- aby žáci měli dostatek informací o měnících se potřebách v rámci celoživotního cyklu,
- aby byli vychováváni v úctě ke stáří
- aby došlo k posilování mezigenerační solidarity a spolupráce.
CENA EDUÍNA 2016
Společnost EDUin vyhlašuje od roku roku 2013 cenu Eduína, prostřednictvím které chce upozornit na inovativní projekty v českém formálním i neformálním vzdělávání. Společnost vyhlašuje cenu odborné poraty a cenu veřejnosti. Odborná porota udělila v roce 2016 3. místo projektu Pravidlená mezigenerační setkání "Povídej", která realiazuje Mezi námi, o.p.s. Cílem společnosti Mezi námi je stmelovat generace, především tu nejmladší s tou nejstarší, aby k sobě obě tyto generace opět našly cestu a aby už i děti věděly, že stáří je přirozenou součástí života. Na setkáních si povídají žáci MŠ a ZŠ a senioři. Rozhovor s ředitelkou o.p.s Mezi námi, Lenkou Obrtelovou, je k přečtení na adrese