Stáří a mezigenerační dialog

od Výchova k občanství/Občanský a společenskovědní základ

Digifolio představuje strategické i vzdělávací materiály k tématu stáří a mezigenerační dialog a vztahy. 

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Autumn_scene.jpeg?uselang=cs

POZITIVNÍ STÁRNUTÍ

Lidé se dožívají vyššího věku. Prodlužující se délka lidského života je výsledkem zvyšování kvality lidského života a životní úrovně a zlepšování zdravotního stavu populace. K dosažení tohoto stavu naše společnost směřuje. Dožívání se vyššího věku je komplexní proces, který se promítá jak do života jednotlivých seniorů, tak do celé společnosti a zahrnuje mnoho vztahů i oblastí. Seniorský věk se vlivem prodlužování délky života stává významnější fází lidského žití. Celoživotní moudrost a zkušenosti, know-how i vysoká odbornost tak zvyšují potenciál naší společnosti stát  se konkurenceschopnější a uspět tak v globalizovaném světě.

TÉMA POZITIVNÍHO STÁRNUTÍ V DALŠÍCH ČLÁNCÍCH

Téma pozitivního stárnutí v dalších článcích
Autor kolekce: Alena Nosková

Kolekce představuje teoretické i praktické příspěvky k tématu pozitivního stárnutí. Nejnovější příspěvky jsou zařazeny v kolekci dole.

NázevPopisTyp
Positive Ageing II.Aktivita je zaměřena na vztahy mezi generacemi, na vzájemnou pomoc a spolupráce mezi adolescenty a seniory. V aktivitě jsou použity prvky metody CLIL s cílem seznámit studenty s anglickými termíny pro téma pozitivní stárnutí a mezigenerační spolupráci. článek
Positive AgeingVýuková lekce je určena pro žáky od 6. ročníku ZŠ. Je zaměřena na téma starých lidí, dobrovolnictví a charity a je propojena s osvojováním anglického jazyka. Základ tvoří krátký text, který vychází ze skutečného příběhu. Aktivita podněcuje k zamyšlení nad životem seniorů a nad tím, kdo a jak je schopen pomáhat nezištně ostatním. Otázky k diskusi vedou žáky k tvorbě vlastního názoru a seznámení s klíčovými pojmy v anglickém jazyce.článek
Senioři v moci šmejdů Aktivita seznamuje žáky s konkrétními příklady nelidského chování a přístupu ke zranitelnějším jedincům naší společnosti, konkrétně k seniorům. Žáci jsou vedeni k dostatku empatie a pochopení této generace. Na základě filmové ukázky, rozhovorů se seniory a všech získaných informací ve skupinkách žáci vytvoří reklamní spot, který by měl seniorům přiblížit nové praktiky prodejců. Práce by měla rovněž obsahovat rady, na koho se mají poškození lidé obrátit.článek
Město pro všechny generace: Role samospráv v podpoře aktivního stárnutí v komunitěČlánek se zaměřuje na problematiku stárnutí v komunitě a roli samosprávy v podpoře kvality života a důstojnosti ve stáří a mezigenerační sounáležitosti. Jsou zde uvedeny základní faktory, které kvalitu života ve městech a obcích podmiňují, kompetence samospráv a příklady dobré praxe, které ukazují, jak mohou města podpořit aktivní život svých starších obyvatel a mezigenerační vztahy v kontextu demografických změn a prodlužování průměrné délky životačlánek
Procházka napříč městem i generacemiLekce představuje aktivity pro spolupráci mezi spolužáky, ale také se starším člověkem. Ten provede žáky historickou částí jejich města a seznámí je s každodenním životem v dobách našich nebo jejich prarodičů. Žáci dostanou za úkol oslovit seniora, který bude ochoten převzít roli průvodce a vytyčit s nimi konkrétní trasu. Žáci vytvoří krátký dotazník, vyplní pracovní list, využívají mapu a pořizují fotografie a krátké ilustrativní ukázky.článek
Péče o blízkou osobu: doma, nebo v zařízení? Jaká je situace pečujících o blízkou osobu a jaké možnosti podpory mají?Článek se věnuje různým aspektům snižování soběstačnosti, které jsou spojeny (nejen) se stářím. V České republice je přibližně čtvrt milionu lidí, kteří každodenně pečují o své blízké se sníženou soběstačností z důvodu dlouhodobé nemoci nebo zdravotního postižení. Článek se věnuje příspěvkům na péči, situaci pečujících osob i otázce, zda poskytovat péči doma nebo v zařízení.článek
Ageismus. Mýty a stereotypy o stáří a stárnutíČlánek nabízí pohled na mýty a stereotypy spojené se stářím a stárnutím. Mezi analyzovanými mýty a stereotypy lze například najít následující výroky: Starší osoba je někdo ve věku 60 a více let; Špatné zdraví ve vyšším věku je nevyhnutelné; Mnoho starších lidí si přeje ve stáří zůstat v klidu a ústraní.článek
Role univerzit třetího věku v širších edukačních i sociálních kontextechOblast vzdělávání seniorů a starších dospělých prochází v posledních letech razantní transformací. Postupující technologizace společnosti, jakož i proměna sociálních, ekonomických, politických a kulturních determinantů života má za následek zvýšené nároky na znalosti a dovednosti každého člena společnosti. Stále větší důraz je proto kladen na nutnost učení se a vzdělávání i ve starším věku. Významnou roli v této sféře hrají univerzity třetího věku, které se pro laickou i odbornou veřejnost staly určitým symbolem seniorské edukace. Článek se zabývá realitou univerzit třetího věku v České republice, pozornost je věnována i zamyšlení nad dopadem jejich aktivit.článek
Základní informace o projektu na podporu demokracie ve školáchTento text je úvodním článkem seriálu o tom, jak podporovat demokracii na školách. Příspěvek krátce popisuje projekt Pokusné ověřování občanského vzdělávání – co to bylo, jaký byl smysl a jaké typy výstupů vznikly.článek
Jak vypadá funkční žákovský parlament?Příspěvek se věnuje populárnímu nástroji, se kterým se takřka každý už někdy setkal – žákovskému parlamentu. Ten ve školách mívá různou podobu i úroveň, a tak se budeme věnovat hlavně tomu, co vlastně je žákovský parlament jako vzdělávací nástroj a co všechno má vliv na to, aby nebyl formální, ale byl funkční.článek

ROLE VZDĚLÁVÁNÍ V PŘÍPRAVĚ NA STÁRNUTÍ A PRODLUŽOVÁNÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA

Role vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života
Autor kolekce: Alena Nosková

Kolekce sdružuje odborné příspěvky k tématu vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života

NázevPopisTyp
Role vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života – 1. částÚvodní příspěvek seriálu objasňuje pojem demografické stárnutí a věnuje se představení témat, která jsou pro vzdělávání v dlouhověké společnosti klíčová. článek
Role vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života – část 2Druhý díl seriálu představuje předpokládaný demografický vývoj, věnuje se strachu ze stáří a stárnutí, ale také umění žít dlouhý život.článek
Role vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života – 3. částTřetí a závěrečný díl seriálu se věnuje roli vzdělávání a přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života. Klíčovými pojmy jsou proto zdravotní a finanční gramotnost, které je potřeba posilovat.článek

UKÁZKY VÝUKY TÉMATU POZITIVNÍ STÁRNUTÍ

Metodické materiály k tématu pozitivní stárnutí
Autor kolekce: Alena Nosková
NázevPopisTyp
Stáří a dobrovolnictvíCílem výuky je upozornit žáky na fakt, že stáří lze chápat subjektivně i vymezit objektivně a že i starý člověk může být dobrovolníkem.článek
Mezigenerační spolupráceAktivita je zaměřena na vyvození, objasnění a pochopení principu vzájemné pomoci a spolupráce mezi adolescenty a seniory.článek

SBORNÍK MEZIGENERAČNÍ VZTAHY A  STÁRNUTÍ V ŠVP

Mezigenerační vztahy a stárnutí v školním vzdělávacím programu
Autor kolekce: Alena Nosková

Součástí kolekce jsou příspěvky ze sborníku MŠMT, který vznikl v roce 2005 a který realizoval Kruh spolupracovníků obecné a občanské školy společně s Diakonií ČCE.

NázevPopisTyp
Předsudky a stereotypy o stáříPříspěvek popisuje realizace pracovní dílny na téma předsudky a stereotypy o stáří. Zajímavá je práce s pracovním listem „Pořád jsem to já“.článek
Proč se zabývat otázkou stárnutí a stáříÚvodní článek k seriálu Mezigenerační vztahy a stárnutí.článek
Konstrukce lekcí k tématu Mezigenerační vztahy a stárnutí v 7 otázkách a odpovědíchNa začátku každé výuky si učitel musí odpovědět na sedm otázek – proč, koho, co, kdy, jak, za jakých podmínek a s jakými očekávanými efekty chce vyučovat.článek
Moje místoPraktický článek o mezigeneračních vztazích, rodině a sžití s místem původu žáků.článek
Jak děti naučit, co je to ageismusPříspěvek popisuje výuku, jejímž cílem je vysvětlit základní pojmy a která je zaměřená na změnu předsudků o stáří.článek
Jednotlivé hodiny s tématem stárnutí a mezigeneračních vztahůPraktický příspěvek představuje 4 výukové aktivity zaměřené na fáze lidského života, stáří a úctu k člověku. článek
Chovejme se k sobě slušněPříspěvek popisuje, jak je možné realizovat výuku k tématu slušné chování. Využity jsou dramatické a diskuzní metody.článek
Mezigenerační vztahy – školní drama Urašima TaroPříspěvek popisuje dramaticko-výchovnou lekce, která se zabývá problematikou mezigeneračních vztahů. Využito je japonského příběhu o rybáři Urašimovi. článek
O starých lidechPraktický článek popisuje lekci, která k tématu stáří a a mezigenerační dialog přistupuje pomocí metod dramatické výchovy.článek

PRIORITY

V Národní strategii podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 jsou vymezeny tyto prioritní oblasti:

  • Celoživotní učení
  • Zaměstnávání starších osob a seniorů
  • Dobrovolnictví seniorů
  • Mezigenerační dialog
  • Kvalitní prostředí pro život seniorů
  • Zdravé stárnutí
  • Péče o seniory
  • Lidská práva seniorů

 

Strategickým cílem v gesci MŠMT je stanovit a šířit vzdělávací postupy tak:

  • aby žáci měli dostatek informací o měnících se potřebách v rámci celoživotního cyklu,
  • aby byli vychováváni v úctě ke stáří
  • aby došlo k posilování mezigenerační solidarity a spolupráce.

CENA EDUÍNA 2016

Společnost EDUin vyhlašuje od roku roku 2013 cenu Eduína, prostřednictvím které chce upozornit na inovativní projekty v českém formálním i neformálním vzdělávání.  Společnost vyhlašuje cenu odborné poraty a cenu veřejnosti. Odborná porota udělila v roce 2016 3. místo projektu Pravidlená mezigenerační setkání "Povídej", která realiazuje Mezi námi, o.p.s. Cílem společnosti Mezi námi je stmelovat generace, především tu nejmladší s tou nejstarší, aby k sobě obě tyto generace opět našly cestu a aby už i děti věděly, že stáří je přirozenou součástí života. Na setkáních si povídají žáci MŠ a ZŠ a senioři. Rozhovor s ředitelkou o.p.s Mezi námi, Lenkou Obrtelovou, je k přečtení na adrese

http://www.eduin.cz/clanky/eduina-mezigeneracni-setkani-povidej-podporuji-vztahy-mezi-detmi-a-seniory/.

KE STAŽENÍ

Pohled byl zobrazen 2925x od 7 listopad 2014 do 27 duben 2024