Podpora méně frekventovaných jazyků SŠ

od Jazykové vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.34/02.0052

Realizátor projektu: Obchodní akademie a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ústí nad Labem, příspěvková organizace. IČ: 44556969

Popis projektu

V úvodní fázi projektu došlo k vytvoření výukového materiálu pro žáky, který se skládal z výukového softwaru a pracovních listů, e-learningového portálu a E-učebnice pro každý z méně frekventovaných jazyků. Projekt pokračoval zorganizováním celkem tří projektových dnů pro zapojené žáky, přičemž v každý z těchto dnů byl zorganizován pro každý z jazyků zvlášť.

V prvním projektovém dni byli žáci seznámeni s náplní a cílem projektu, dále jim byl představen výukový software, e-learning a e-učebnice. Žáci obdrželi přístupová hesla a byly jim předány propagační předměty k projektu.

Ve druhém projektovém dni již proběhla konkrétní výuka jednotlivých méně frekventovaných jazyků. Žáci se pod vedením lektora naučili abecedu, seznámili se s výslovností jednotlivých písmen, znaků, či slov, osvojili si základní slovíčka a základní gramatické jevy. Současně si své nově nabyté znalosti mohli procvičovat v pracovních listech, které měli k dispozici. Na konci druhého projektového dne byla žákům předána přístupová hesla na e-learningový portál, který slouží ke samostudiu a upevňování znalostí.

Ve třetím projektovém žáci obdrželi flash disky s offline verzí výstupů projektu. Nejprve si za pomoci lektora zopakovali látku z minulého semináře a poté se věnovali procvičování slovní zásoby a gramatiky na e-learningovém portálu. Součástí druhého projektového dne bylo rovněž představení a probrání všech kapitol E-učebnice – seznámení žáků s kulturními specifiky dané země. Žáci si rovněž vypracovali Test multikulturní adaptability, na základě jehož výsledků se dozvěděli, do jaké míry jsou schopni spolupracovat s lidmi z odlišného kulturního prostředí.

Po třetím projektovém dni následoval den soutěžní, v jehož rámci si žáci ve skupinkách ověřili své znalosti formou prezentace v daném méně frekventovaném jazyce. Cílem soutěže bylo především podpořit žáky v oblasti získání odbornosti a kreativity. Soutěže byly vyhodnoceny lektory a konzultanty a poskytly tak zpětnou vazbu všem podpořeným osobám. Pro výherce byly připraveny odměny, které si žáci převzali na závěrečné konferenci.

Opravdový přínos projektu

Opravdovým přínosem projektu není pouhá skutečnost, že žáci měli možnost osvojit si další, tentokrát již třetí cizí jazyk a zvýšit tím svou konkurenceschopnost na trhu práce jakožto budoucí uchazeči o zaměstnání, ale i fakt, že se za pomoci E-učebnice dozvěděli něco o kulturním a pracovním prostředí dané země. Tímto způsobem získali přehled o tradicích a zvycích v dané zemi a pochopili souvislosti, které při osvojování cizího jazyka nejsou na první pohled patrné. Další velký přínos projektu vidíme v tom, že přehledně vytvořené výukové materiály jsou volně přístupné na portálu www.pmfj.cz a že se podle nich může učit i široká veřejnost. V současné době sbíráme spoustu kladných ohlasů od jednotlivců, kteří se podle výukového softwaru učí, a zároveň se na nás obracejí s prosbou vytvoření stejného výukového materiálu pro další méně frekventované jazyky.

Cíl projektu

Projekt si kladl za cíl seznámit žáky středních škol s méně frekventovanými jazyky – ruským, francouzským a čínským. V souvislosti s otevřeností pracovního trhu seznámil žáky se základními prvky těchto jazyků a kulturními odlišnostmi, které se vážou na pracovní prostředí. Bezprostředním cílem projektu nebylo žáky daný jazyk detailně naučit, ale seznámit je s ním do úrovně A1.

Na úrovni A1 SERRJ (Společného evropského referenčního rámce pro jazyky) žák:

  • rozumí větám a slovům týkajícím se jeho osoby a okolí
  • je schopen vést velmi jednoduchou a prostou konverzaci
  • dokáže vyjádřit základní myšlenky o své osobě
  • umí vyplňovat krátké formuláře dotazující se na jeho osobu
  • ovládá základní slovní zásobu v rozsahu cca 250 slov;

Doba realizace projektu

1.9. 2012 – 28. 2. 2014

Zajímavosti z průběhu realizace projektu

S nejbouřlivějšími reakcemi jsme se setkali, když jsme zapojeným žákům poprvé představili výukový seftware pro jednotlivé jazyky, zejména pak pro ruštinu a čínštinu. Spousta žáků se s azbukou setkala úplně poprvé a velice je bavil např. přepis jejich jména a příjmení z latinky do azbuky. Seznámení s čínským obrázkovým písmem, respektive s jeho transkripcí rovněž vzbudilo velký ohlas. Nejbouřlivějších reakcí jsme se ale dočkali, když na naši školu zavítala rodilá Číňanka, paní Xiaomei Wang, která sama vedla dva workshopy na výuku čínštiny a zprostředkovala tak žákům autentické setkání s tímto jazykem.

Žáky velice bavilo seznamovat se s kulturními zvyklostmi daných zemí, na projektovém dni k čínskému jazyku se například naučili pravidla verbální a neverbální komunikace (například, že souhlas i zápor se hlavou vyjadřují stejně). Vyzkoušeli si, jak správně držet hůlky při konzumaci čínského jídla, při té příležitosti se dozvěděli, že hůlky se nikdy nesmějí zabodávat do rýže, že bílá barva je v Číně barva smutku, dále že se při obchodních jednáních běžně mluví o soukromých věcech, přestože se lidé navzájem neznají a spoustu dalších a dalších zajímavostí, které žáci popíší samostatně ve svých článcích.

Co se týče ruské kultury a manažerských zvaklostí, žáky velice překvapil způsob vedení jednání v Rusku, že je běžné při jednání křičet a bouchat do stolu, přestože se účastníci nehádají a nemluví o ničem negativním.

Při jednání s francouzskými partnery je vždy důležitá kultura chování  a projevu. Při jednání nepřistupují hned k věci, nejprve chtějí partnera důkladně poznat a navodit příjemnou atmosféru. Je proto třeba začít zdvořilostními frázemi a pokud je vynecháme a půjdeme rovnou k věci, bude naše vystupování považováno za arogantní. Při dalším průběhu jednání je pak běžné, že si obchodní partneři skákají do řeči, bere se to jako oceňovaný projev asertivity.

Výstupy z projektu

Výukový software

E-learningový portál

Pracovní listy

E-book

Výukový software offline verze

OP VK, projekt
Pohled byl zobrazen 1293x od 5 květen 2015 do 18 duben 2024